Unreal Championship 2

Turneringer kan avgjøres ved å score mål, gjøre smarte trekk eller å psyke ut dine motstandere. I Unreal Championship 2 på Xbox holder det å drepe, enkelt og greit.

Pent antrukket
Det visuelle i Unreal Championship 2 er stort sett av høy standard, spesielt imponerer designet på de ulike brettene stort. Videre viser spillet til fine effekter når man tar i bruk myriaden av våpen som er tilgjengelig. Når spillet oppleves som intenst er det mye takket være eksploderende prosjektiler, spektakulær sverdkunst og blodige dødsfall. I tillegg er filmsekvensene gode og beskrivende i historiemodusen. Det visuelle høyner spillopplevelsen, noe som er grafikkens viktigste jobb i et hvert spill.

Karakterene viser en imponerende styrke når man ser på rustningene de bærer. Her er det lesset på i det høye og det brede, litt mystisk er det at de forblir like smidige i kampsituasjoner. Samtidig skal det sies at enkelte av påkledningene er riktig så lekre, Anubis sin egyptiskinspirerte drakt er det rett og slett klasse over. Ikke rart at hans fiender blir smånervøse når han entrer arenaene. Unreal Championship 2 virker i det hele tatt godt gjennomført når det gjelder det visuelle, både teknisk og fra et designmessig synspunkt.

Unreal Championship 2 skiller seg fra mange andre førstepersons skytespill på ett markant punkt, alternativ synsvinkel. Jeg synes bruken av tredjepersons vinkel fungerer veldig bra, ikke bare i nærkamper men også i kamper som føres på avstand. Du får virkelig muligheten til å nyte triks og utrolige kombinasjoner både utført av deg selv og andre. Alle spill i samme sjanger bør vurdere noe liknende, for dette gir spillet en ekstra dimensjon. Det er dessverre tider der kamera sliter litt i tredjepersons synsvinkel, men dette går sjeldent utover flyten i spillet.

Spillet har kanskje ikke et bredt lydregister å spille på, men det som serveres er til gjengjeld meget godt. Med et bra anlegg er faren stor for at du vil dukke og hoppe rundt i sofaen for å komme deg unna høye eksplosjoner og skrikende motspillere. Musikken er også god, og er i tråd med historien sterkt inspirert av egyptisk mytologi.

Spill over Xbox Live er et must for at Unreal Championship 2 skal vise seg som det kvalitetsspillet det er. Ikke bare er det rikelig med statistikker og gode rangeringer, her er variasjonen satt i høysetet. De ulike brettene er som i enspillermodusen meget gode (ofte de samme), og når fiendene er fullstendig uforutsigbare blir alt bare fryd og gammen. Du må omstille deg for hvert brett, for her er ingen kamper like. Såkalt camping er et ikke tema, da vil du bli du offer for et sylskarpt sverd ganske raskt. Skal du kjøpe kun ett spill i år som støtter Xbox Live, kjøp dette!

Det eneste minuset med Unreal Championship 2 er at det ikke passer for alle Xbox-brukere der ute. Dette er først og fremst et Live-spill, til tross for at enspillerdelen er kapabel til å underholde for en periode. Når du spiller alene føles det mest som en treningsleir for det som skal skje over nett, der menneskelige motstandere blir et faktum (selv om datastyrte karakterer også kan brukes her). Bruker du Live-tjenesten aktivt er det ingen tvil, Unreal Championship 2 er da et barn av dine våteste drømmer. Pass på å ta eventuelt hjertemedisin før du spiller: Dette er nemlig like krevende som å måke snø av hele finnmarksvidda i 45 minus, iført kun en rosa tangatruse (hvor ble det av den, forresten?).