Utforsk Cthulhus grotter i Eldritch

Førstepersons action inspirert av Lovecraft, Minecraft og «roguelike»-spill.

Eldritch kommer fra nok et nystartet indie-studio bestående av veteraner fra spillindustrien. Brødrene David og J. Kyle Pittman har jobbet med spill som BioShock 2, Borderlands og The Bureau: XCOM Declassified, men har forlatt jobbene sine for å lage et eget spill. Det heter Eldritch, og er et førstepersons actionspill satt til en H. P. Lovecraft-aktig verden, med en grafikkstil inspirert av Minecraft og spillmekanismer inspirert av «roguelike»-sjangeren.

Handlingen foregår i dataskapte miljøer fulle av grufulle monstre. I ekte «roguelike»-stil blir utfordringene vanskeligere og vanskeligere jo lenger ned i dypet du kommer, men klarer du å holde deg i live kan du også se frem til stadig bedre belønninger. Du kan velge hvordan du vil forholde deg til de ulike situasjonene du møter, og utviklerne lover også at du får stor frihet til å utvikle figuren din.

Eldritch er for øyeblikket kun under utvikling for Windows-baserte PC-er, og lanseringsdatoen er 21. oktober. Spillet kan forhåndsbestilles direkte fra utviklerne selv, og om du gjør det får du tilgang på en betaversjon senere denne måneden. Spillet skal være fritt for DRM, men om utviklerne lykkes med sin kampanje på Steam Greenlight vil de som kjøper spillet også få tilsendt en kode som lar dem låse det opp på Steam.

De ser ikke skumle ut på skjermbilder, men det gjør strengt tatt ikke en creeper heller.

På tide å ta av støttehjulene?

Dette er et av mange indie-spill som henter inspirasjon fra «roguelike»-sjangeren. Den kjennetegnes av dataskapte miljøer som er ulike hver gang du spiller, en tøff vanskelighetsgrad hvor døden er endelig og du ikke kan «jukselagre», og stor frihet til å forsøke å løse situasjonene som du vil. Utviklerne tror sjangerens popularitet kommer som et svar på at dagens AAA-spill blir lettere og lettere. I et intervju med US Gamer sier David Pittman følgende:

– Det kan være en reaksjon på at man i stadig større grad leies gjennom storbudsjettsspillene. Noen spillere liker ikke den høye tapsfrekvensen i «roguelike»-spill og gir raskt opp, men de som liker sjangeren ønsker å stå fritt til å gjøre feil, lære av dem og prøve igjen. Jeg ser egentlig ikke «roguelike»-spill som en sadistisk sjanger som ler av spillernes feil. For meg representerer sjangeren foreldrene som tar støttehjulene av sykkelen og sier «Du kommer til å falle, men du vil komme deg opp igjen og finne ut av det. Du klarer dette.»

Under artikkelen kan du se en lystig trailer for spillet.

Les også: Anmeldelse av Spelunky
Les også: Anmeldelse av Rogue Legacy

Sniking, sprenging og slåssing.

Siste fra forsiden