V-Rally 3

Be kjæresten din se bort et øyeblikk. Takk. Som dere vet tiltrekker biler seg damer med store fordeler, og minimalt med tøy. Slike damer liker vi, ikke sant? Ok, nå kan kjæresten din se tilbake. Slike damer finnes ikke i V-Rally 3! Enorm grafikk, fine biler, store baner og nydelig musikk er ting jeg merket meg med en gang. Dette spillet er meget imponerende og veldig morsomt.

Ting du ikke må gjøre mens du kjører
Til å begynne med vil jeg si at jeg snakker av erfaring og at dette absolutt ikke er å anbefale, med mindre du vil hisse deg skikkelig opp av en eller annen grunn. Å snakke med Erling på IRC samtidig som du kjører går dårlig. Dette er utprøvd og testet grundig. Å spise pistasjiskrem er heller ikke noe du bør ta sikte på om du vil nå toppen på V-Rally. Andre gode råd er å holde seg unna fjæra. Det er meget plagsomt å kjøre resten av et langt løp med punkterte dekk etter spisse steiner og bratte skrenter. Farten går da gjerne aldri over 90 kilometer i timen.

Om du er den som skal ha alt mulig veldig realistisk bør du skifte litt på synsvinkelen slik at du havner bak rattet i bilen, men vær forsiktig med frontruten. Knuser du denne blir det ekstremt vanskelig å se hva som skjer. Dette merkes enda bedre når du kjører i Afrika med steikende sol midt i fjeset, eller en liten lokal snøstorm i Sverige.

Lydbildet i spillet er meget bra med fin gjengivelse for både giring, motor, helikopteret som surrer over deg og filmer, samt kollisjoner og smell fra potta. Musikken som bare lurer seg fram på menyer og ellers utenom løpene passer meg ypperlig.

Det er en liten ting jeg vil sette fingeren på før jeg slutter av og det er 'HUD' eller 'heads-up-display'. Alt du ser på skjermen av instrumenter og informasjon kommer inn under denne kategorien. I andre typer spill, som f.eks. skytespill ser du vanligvis informasjon om liv, ammo og valgte våpen her. I bilspill er det derimot hastighet, gir, eventuelt kart som vises. Tallene som viser hastigheten din og 'gap', som er antall sekunder du ligger foran eller bak førstemann, er veldig uklare og du ser gjerne aldri hva som står, men dette gjelder bare for røde tall. Nå kan det diskuteres hvorvidt det er bra å sitte og se på slike ting når du kjører, men en annen skriftype eller farget bakgrunn ville fikset dette problemet.

Et spill som traff meg midt i hjertet. Med utrolig grafikk og masse detaljer, bra lyd og fine biler ville dette spillet blitt satt rett inn på hedersplassen oppe på peishyllen. Hadde jeg bare hatt en peis. God spillbarhet og muligheter for å lage egne utfordringer er et pluss. Et sikkert kjøp med mindre du er døds-seriøs og ikke takler at bilen blir brakt automatisk inn på banen igjen etter å ha falt ned en klippe.