– Vi er 99% ferdig med Heart of the Swarm

StarCraft-spillet er likevel ikke rett rundt hjørnet.

Blizzard er kjent for å bruke ekstremt mye tid på å finpusse spillene deres, og det har en tendens til å føre til lang ventetid mellom utgivelsene deres. Starcraft II: Wings of Liberty ble lansert i 2010, og mange forventet at oppfølgeren, Heart of the Swarm, skulle komme etter kort tid.

Nå er det to år siden Wings of Liberty kom ut, og vi har fortsatt ikke noen utgivelsesdato å se frem til for oppfølgeren. Nok en gang er det den siste finpussen som tar tid:

– Vi er 99% ferdig, men det siste prosentet er et udyr. Det er noe å gjøre for alt, og om vi liker det eller ikke er et åpent spørsmål. Det er fininnstillingen og pussingen som virkelig tar tid, og hvor vi stadig støter på ukjente variabler, sier hoveddesigner Dustin Browder til spillbloggen Kotaku.

Denne gangen er zerg-ene i fokus.

Han fortsetter:

– Vi kan spille gjennom hele spillet neste uke og si «wow, dette er skikkelig bra» – eller vi kan spille gjennom og fortsatt ha 250 ting som vi ønsker å fikse. Sammenlignet med tidligere gjør vi det ganske godt. Vi er på vei. Men jeg tør ikke si når vi vil være ferdig.

Nettstedet Rock Paper Shotgun påpeker at Blizzard vanligvis starter temmelig omfattende og langvarige åpen betatesting av spillene sine før lansering, og at vi neppe kan forvente at Heart of the Swarm kommer før vi har vært gjennom en slik testperiode. For øyeblikket har ikke Blizzard kunngjort noen detaljer om betatesting av spillet.

Vi tok en titt på Heart of the Swarm i oktober, og allerede den gangen leverte Blizzard et spillbart produkt, men ga uttrykk for at de hadde mye igjen av finpussen:

I likhet med Wings of Liberty får Heart of the Swarm en omfattende kampanje.

– Blizzard føler fortsatt at den mer menneskelige av de to romvesenrasene har en vei å gå før balansen er tilfredsstillende. En skissert plan er å redusere kostnadene på å oppgradere våpnene og rustningen fra andre og tredje nivå, en oppgradering som slettes ikke høres så betydningsfull ut, men kan slå hardt ned i det sarte økosystemet som er strategispillbalanse.

På dette tidspunktet var det flere elementer Dustin Browder var misfornøyd med.

– At Protoss er en anelse i ubalanse er likevel ikke det eneste problemet. Browder mener at Zerg har for få muligheter til å oppnå et overtak over motstanderen på. Slik ting er per dags dato så er de alltid avhengige av å ha et økonomisk overtak, og han mener at taktikken deres blir for forutsigbar. Et annet problem i hans øyne er at kamper mellom to Zerg-er rett og slett er kjedelige og langdryge.

Les også: Anmeldelse: StarCraft II: Wings of Liberty
Les også: Test: Razer Spectre Starcraft II Gaming Mouse

Siste fra forsiden