Vi besøker Sigil for å se Vanguard

Vi pakket sekken og dro til San Diego for å møte de kloke hodene i Sigil Games, utviklerne av det kommende massive onlinespillet Vanguard: Saga of Heroes. Så mange legender har vi sjeldent sett på ett sted.

Side 1
Side 2
Side 3

Innhold er virkelig kongen
Sigil Games-folkene er tydelig inspirert av Tolkiens evne til å skape dype og komplekse verdener med mytologi og innhold. Eksempelvis vil du kunne finne runeskrift skiblet inn rundt om i verdenen, og alt vil kunne oversettes og tydes. Du vil aldri finne samme setning to ganger, og en del av utforskingen vil bestå av å bare gå rundt og tyde dette og sette sammen bitene om du ønsker det. Spillere vil kunne tre inn i rollene til mange forskjellige og spennende raser, slik som Vulmane (halvt-ulv, halvt-menneske), mennesker, dverger, alver og barbarer. Butler forteller oss også at de prøver å styre vekk fra de typiske måtene bygninger konstruert på - de ønsker at strukturer skal se forskjellige ut og så lite som mulig skal føles gjentakende. Og verdenen vil bestå av lett gjenkjennelige landemerker som gjør det lettere å navigere.

Såkalt "crafting", altså håndverk, vil naturligvis være en sentral del i Vanguard: Saga of Heroes. Dette er noe av det mest typiske og selvfølgelige i onlinebaserte rollespill, og Butler understreker at dette vil være mer enn å trykke på knapper. De vil antakeligvis heller prøve å lage et litt mer involverende system som består av å måtte jobbe med miljøet rundt deg - noe slik som i Star Wars Galaxies - men Butler ønsker ikke å gå i detaljer helt enda. Det er faktisk mye av spillet de ikke har gjort ferdig planene for enda, slik som hvordan kampsystemet skal fungere. Lansering er langt borte - trolig i sent 2005 eller 2006, og mye vil nok komme frem etter hvert som datoen nærmer seg.

Glimrende utsikt
Både teknologisk sett og gameplay-messig prøver utviklerne å gjøre nye ting og unngå mange av de fallgropene tidligere spill har gjort. "Camping", et aspekt sett i omtrent alle onlinebasere rollespill er noe de vil gjøre alt for å unngå. Det går i korte trekk ut på å sitte på ett punkt i lange tider og vente på at et monster skal titte frem slik at du kan drepe det og forhåpentligvis finne gjenstanden du leter etter. McQuaid og kompani støtter lange oppdrag, et utfordrende gameplay og sjeldne gjenstander, men de ønsker at spillerne faktisk skal spille spillet og ha det gøy underveis.

En av de tingene som imponerer oss aller mest teknologisk sett er synsvidden spillmotoren byr på. Hele åtte kilometer ut i horisonten vil du kunne se, noe som medfører noen virkelig imponerende bilder når du står på toppen av et høyt fjell og ser utover landet under deg. Dette føyer seg inn i mentaliteten til Butler - ting skal være stort og imponerende. Å kunne stå og se foran deg området du skal gå gjennom er noe du ofte gjør i virkeligheten, men sjeldent i spill. Sigil Games lover også undervannsområder, et annet aspekt som gjorde EverQuest så underholdende, komplett med byer og huler under vann som du måtte ha magisk trolldom på deg for å kunne utforske.

Følger ikke strømmen
Overraskende nok kommer Vanguard: Saga of Heroes ikke til å ha såkalte "instanced" områder. Dette er områder som lukkes av for bare én spiller eller én gruppe slik at det blir en litt mer personlig opplevelse. Vi ser det i Anarchy Online, EverQuests Lost Dungeons of Norrath-ekspansjon, Asheron's Call 2 og snart i Dark Age of Camelot også. Men Sigil Games ønsker ikke dette, og mener at det fortærer på hele flerspiller-konseptet sjangeren er bygd på. Det blir som å "kaste babyen ut med badevannet" - du fjerner spillerne, som i et slikt spill er hele poenget. I stedet for ønsker de å implementere avanserte system som skal håndtere møter mellom monstre og spillergrupper på en god måte, uten å støte på problemer som oppstår når du ikke bruker "instanced" teknologi. Men, detaljene må dessverre vente.

Om Vanguard: Saga of Heroes vil revolusjonere onlinespill-sjangeren er altfor tidlig å si noe om. Sigil Games har en mengde informasjon å frigi før vi tør erklære dette det nye EverQuest, men mulighetene er der. Likevel er det vanskelig å tro noe annet enn at spillet vil lage store bølger i onlinespillenes plaskedam når det lanseres, spesielt med så mange profilerte utviklere ved årene. Vi kommer med mer informasjon om spillet og utviklerne så snart det melder seg.

Vi takker Sigil Games og Cindy Bowens for at vi fikk muligheten til å besøke dem i San Diego, og møte Brad McQuaid, Jeff Butler, Keith Parkinson, samt resten av teamet på Vanguard: Saga of Heroes.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden