Vi oppsummerer spillåret 2010

Her er våre favoritter og skuffelser fra året som har gått.

1: First page
2: New page

Årets siste dag har kommet og tiden er inne for å se tilbake på året som har gått. Hvilke titler har vi jublet over? Hvilke har vi mistet nattesøvnen over?

Ordet overlates til Spillverkets skribenter:

Knut Gaute Vardenær

Årets favoritt:Battlefield: Bad Company 2.

2010 har utvilsomt vært et særdeles godt år for oss spillelskere, og det å plukke ut én favoritt har vært en tilnærmet umulig oppgave. Fra God of War 3 til World of Warcraft: Cataclsym har jeg nesten druknet i valgets kvaler. Men siden jeg først må velge, kikker jeg østover. Ja, det er svenske Dice og deres Battlefield: Bad Company 2 jeg snakker om. Flere titalls timer har gått med på dette krigseposet, og sjansen er stor for at jeg sitter å koser meg med tilleggspakken Vietnam mens du leser dette. Kombinasjonen av heidundrende moro, dynamittlyd og griselekker grafikk setter dette spillet som min favoritt for 2010.

Les også:Anmeldelse: Battlefield: Bad Company 2

Årets skuffelse:Bioshock 2

Skuffelser er sjeldent særlige morsomme, men dessverre noe man jevnt og trutt opplever i spillverden. Utgivere er stort sett veldig flinke å "hause" opp spillene sine, av og til uten noe spesielt godt grunnlag. 2010 har riktignok ikke vært så ille, men siden jeg først må velge en skuffelse blir det Bioshock 2. Det opprinnelige spillet sugde meg inn i en fantastisk og gripende verden under vann. Der trynet derimot oppfølgeren, som mest av alt føltes ut som en "mod" av det første spillet med juksekoder.

Les også:Anmeldelse: Bioshock 2

Årets overraskelse: Minecraft.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ble tatt litt på senga av Minecraft. Jeg snublet tilfeldigvis over spillet mens jeg surfet på Diskusjon.no. "Kan det virkelig være så spennende?", svaret kom forsåvidt av seg selv da jeg 10 timer etter kjøp ble avbrutt av frokostforberedelser på kjøkkenet: Natten var borte, og jeg hadde knapt registrert det. Såfremt du eier mer enn ett gram kreativitet kan jeg garantere at Minecraft vil kunne underholde deg også. Men pass på, tiden flyr når kun fantasien setter grenser for hva du kan bygge.

Les også
Anmeldelse: Heavy Rain

Les også:Refleksjon: It's Hip to be Square

Jonas Ravn

Årets favoritt:Super Mario Galaxy 2.

Hvor ofte får du se en rørlegger i verdensrommet(bortsett fra forrige gang Mario tok turen)? Fargerike og innbydende verdener, morsomme utfordringer og et musikkspor som kunne fått meg i godt humør på mitt eget dødsleie gjør dette til årets favorittspill for meg. Dette er ren spillglede!

Les også:Anmeldelse: Super Mario Galaxy 2

Årets skuffelse:Heavy Rain

Spillet som ville så mye med sine “revolusjonerende” kontrollermuligheter og en fantastisk historie ender opp med å ikke nå som langt som det hadde likt. Heavy Rain er ikke dårlig, det holdt bare ikke det det lovet. Den sjokkerende avsløringen på slutten av historien føles ut som et billig triks selv en prostituert kunne gjort mer overbevisende.

Les også:Anmeldelse: Heavy Rain

Årets avhengighetsdannende: Picross 3D.

Den mest annerledes og morsomme opplevelsen får du på DS’en. Picross går kort sagt ut på at du skal hogge bort en masse firkanter helt til du sitter igjen med en ønsket figur. Dette gjør du ved hjelp av indikatorer på firkantene rundt, som viser hvor mange som skal sitte på en rad eller rekke. Når jeg tenker meg om er det egentlig ikke så lett å beskrive dette spillet, ei få det til å høres morsomt ut. Men det er det absolutt, og Picross anbefales på det varmeste til enhver med litt puzzledilla.

Les også:Anmeldelse: Picross 3D

Tormod Dag Fikse

Årets favoritt:Mass Effect 2

Mass Effect 2 serverte en spillopplevelse som undertegnede knapt har opplevd maken til i moderne tid. Når 2010 nå er omme står Mass Effect 2 igjen som et soleklart bevis på at å lage rike og troverdige bakgrunnshistorier til spill er og blir en suksessoppskrift.

Spesielt gjelder det når man selv får utforske en fremmed, men likevel gjenkjennelig verden og oppdage alle dens kuriositeter. Perfeksjonistisk håndverk i de fleste andre ledd hjelper også på.

Les også:Anmeldelse: Mass Effect 2

Årets skuffelse:Heavy Rain

Omtalen spillet fikk både før og etter lansering oppfatter jeg som sterkt drevet av ønsket om at spill skal være noe mer enn det er. Men Heavy Rain var ikke noe mer enn det det var: et spill som hadde et velment ønske om å formidle noe nytt, men ikke lykkes i spesielt stor grad.

Med en mangel på underholdende oppgaver ble spillet helt avhengig av å formidle en spennende fortelling. Dessverre var den som helhet ikke stort bedre enn det spill på det jevne har å tilby. Heavy Rain skuffet ikke fordi det var direkte dårlig, men fordi det ikke levde opp til verken forventninger eller målsetninger.

Les også:Anmeldelse: Heavy Rain

Årets sosiale spillBattlefield: Bad Company 2.

Jeg gjesper høyt av enspillerdelene til de fleste moderne skytespill, inkludert den som tilhører DICE sitt hjertebarn. Likevel er nettopp Bad Company 2 årets nummer to for min del, på grunn av en helt uovertruffen samarbeidsopplevelse i flerspillerdelen.

Med enkle grep har utviklerne gjort det både fornøyelig og verdifullt for meg og mine kompanjonger å hjelpe hverandre. Derfor er det også i skrivende stund fortsatt det spillet vi bruker mest tid på, knappe 10 måneder etter lansering.

Les også:Anmeldelse: Battlefield: Bad Company 2

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden