Intervju

Vi prater med med SimBin om GTR

SimBin har som mål å lage det mest realistiske bilspillet noensinne - GTR. Dere har kanskje hørt det før, men aldri med så mange lovord, og aldri fra SimBin. Vi har vært så heldige å få et svært detaljert og inngående intervju med utviklerne.

Side 1
Side 2

Har GTR dynamiske værforandringer som påvirker gameplayet?

Ja, men vi har dessverre ingen detaljer på nåværende tidspunkt.

Kan du fortelle leserne litt om hvilke features du er mest begeistret over?

Ian Bell: Åh, det er mer enn én, Live Track-støtten, bilenes kjøreegenskaper, Motec telemetrisystemet, og omtrent tretti andre features som vi er veldig begeistret for.

Johan Roos: Motec er et dataloggingssystem og har i stor grad vært anvendt i FIA GT, vi har et samarbeid med Motec som tillater oss å bruke deres brukergrensesnitt på våre biler i spillet på en hundre prosent realistisk måte. Vi vil også distribuerer programmet Motec Interpreter sammen med spillet - et program de ekte racing-ingeniørene i FIA GT bruker for å kartlegge hvordan bilene har oppført seg under et race. Man kan lese av alt av data som for eksempel G-krefter, drivstofftrykk, akselerasjon og innbremsing, pluss mye mer. Man kan i programmet, i ettertid av et race, simulere hvordan man har kjørt, nøyaktig slik det fungerer i virkeligheten. Dette programmet er fullt ut sammenvevd med GTR, som betyr at man kan hente ut sine data fra spillet og analysere dem på samme måte som FIA GTs ingeniører gjør med de ekte bilene.

GTR vil helt klart appelere til tilhengere av bilsimulatorer, men hva med "arkade folket", har dere noen planer for å gjøre det morsomt for mannen i gata?

Stephen Viljoen: Vårt mål med GTR er å imøtekomme racingspillere på alle nivåer. Vi vet hvordan vi skal appelere til "hard-core" simulatorspillere. Ved å introdusere en arkademodus i GTR, åpner vi også opp vårt arbeide for de som ikke vil bruke all dems våkne tid for å lære nyansene, men som likevel vil få veldig mye ut av spillet. Arkademodusen vil gi spillere muligheten til å hoppe rett i bilen, starte løpet, og effektivt konkurrere mot AI-førere. Arkademodusen er ikke simpelthen en nedstrippet versjon av "Simulation Mode", med simplifisert fysikk, vi har lagd et helt nytt sett med fysikk innstilt til den type kjøring arkadespillere er vant med.

Johan Roos: Det finnes ingen spill på markedet som har etterskapt baner med så stor detalj og såpass avansert fysikk. Det vi har lagd kommer rett ut fra de ekte løpsbilene."Get Real", det er det som er sakens kjerne. Men på den andre siden, vi skal heller ikke glemme at vi også har en arkademodus som kommer til å tiltale selv den mest innbitte arkadeentusiasten.

Allerede nå er det lett å se at dette ikke er et vanlig bilspill, men på hvilke måter føler du det skiller seg ut?

Ian Bell: Det er det mest realistiske spillet på markedet, så nære "the real thing" et spill noen gang har vært.

Noe jeg har lagt merke til i nesten alle bilspill er at de datastyrte motstanderne ser ut til å holde seg til en sikker linje, og gjør veldig få, om noen feil. Er dette noe vi kan regne med å se også i GTR?

Stephen Viljoen: Hver enkelt fører fra FIA GT-sesongen er representert med et datastyrt alter-ego. Med dette mener vi at hver av førerne har fått tildelt sin egen AI, som vil oppføre seg på en måte som er tilnærmet lik den ekte sjåføren. Dette inkluderer aspekter som aggressivitet, forbikjøringsegenskaper, også videre. GTR modellerer en type racing som kvalifiserer til kontaktsport, den kunstige intelligensen er stilt inn til å handle effektivt med hensyn til dette. Bilene vil for eksempel gi hverandre små skubb, dog forholde seg innenfor reglene. Den kunstige intelligensen vil også utføre realistiske forbikjøringsmanøvrer og følge hverandres dragsug.

Ian Bell: Vi har "Switch to AI control", dette tillater at du trykker på en knapp, når som helst i spillet, for så å gå og lage deg en kopp te, til og med se en film. Mens AI-føreren kjører bilen din i konkurransedyktig tempo, men vær forsiktig, han kan gjøre feil.

Kan du gi oss en oppdatering på den antatte utgivelsesdatoen?

Ian Bell: Datoen er enda noe flytende, men en gang i slutten av denne sommeren. Det er for øyeblikket så nøyaktig jeg kan være.

Noen siste kommentarer til våre lesere?

Johan Roos: Vi er selvfølgelig forutinntatt hva saken angår, men vi kan ikke ignorere reaksjonene vi har fått fra de profesjonelle førerne vi har jobbet med under hele utviklingen av spillet. SimBin og GTR er tilstede på alle FIA GT-løpene, vi jobber allerede med nestegenerasjons GTR-prosjekt som etter planen skal bli utgitt neste år. Førerne i FIA GT er overveldet av realismen i GTR og mange av dem bruker allerede spillet til øvelse mellom løpene på ekte FIA GT-arrangement.

Og med det takker Gamer.no SimBin for intervjuet, og ønsker alle i teamet lykke til med GTR og andre, fremtidige prosjekter. For mer informasjon om den virkelige FIA GT-serien kan de interesserte besøke det offisielle FIA GT-nettstedet.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden