Intervju

Vi snakker med The Stalin Subway-produsenten

Hovedpersonen Gleb Suvorov er en KGB-agent som mot sin egen vilje vikles inn i et dramatisk komplott. Nå må han hindre detonasjonen av et kraftig våpen og sørge for at ingen uskyldige liv går tapt. Spillet foregår på en rekke kjente steder, som Kremlin, det statlige universitetet i Moskva og naturligvis undergrunnsbanen det tar navnet sitt fra.

Er du snill å gir oss detaljene rundt historien og ideen bak "The Stalin Subway"?

- Historien forteller oss om Moskva i 1952. Sovjetunionen er fremdeles under kontroll av Stalin, som allerede er blitt gammel, men sterk nok til å styre landet. En del av de høyerestående tjenestemennene har en helt annen mening om saken, og ønsker å avtre han fra stillingen og overta makten. Men en av KGBs offiserer får vite om dette plottet, og bestemmer seg for å stoppe konspiratorene. Gjerningsmennene bestemmer seg for å bruke fryktelig kraftige våpen, og mange uskyldige mennesker kan bli skadet.

- Navnet på denne KGB-helten som skal sette en stopper for konspirasjonen er Gleb Suvorov. Han er nå helt alene i jobben om å redde Stalin og de uskyldige menneskene, og har mistet oversikten over hvem som er venner og fiender. Plottet leder spilleren gjennom begivenheter som vil forandre hans forhåpninger. På sin vei vil spilleren stadig oppdage forskjellige opplysninger som holder spilleren under stort press.

Hvorfor valgte dere navnet "The Stalin Subway"? Hva referer det til? Jeg får en følelse av at vi kommer til å bruke mye tid under bakken her.

- Tittelen "The Stalin Subway" referer til en hemmelig t-bane under bakken, og dette blir en av lokasjonene i spillet. T-banen ble bygget under Moskva for militært bruk under Stalin-styret. Det var en tid med konstante trusler, og slike trygge kommunikasjonsmåter under bakken var helt nødvendig for å transportere seg mellom strategiske punkter. Men likevel er det fremdeles ingen som vet sikkert om denne banen er ekte, fordi det er fremdeles et hemmeligholdt objekt. Men det er mange beviser for dens eksistens, som f.eks. fotografier og diverse faktaopplysninger. Når vi jobbet med disse t-bane-lokasjonene, brukte vi disse opplysningene som kildemateriell.

Hvorfor valgte dere disse områdene for spillet? Er områdene i spillet modellert etter ekte områder?

- Vi forsøkte å vise interessante ting ved Moskva, og gir det en ekstra aroma med disse hemmelige undergrunnsbanene. Av offentlige steder kan jeg nevne Kremlin, undergrunnsbanen i Moskva, universitetet i Moskva og enda litt flere. Dere vil se flere hemmelige steder, som f.eks. Stalins hemmelig beskyttelsesrom i undergrunnsbanen, den militære undergrunnsbanen, med mer.

- For å svare på hvorfor, la oss ta en titt på en av lokasjonene, undergrunnsbanen i Moskva. Den er kjent for å være blant de peneste undergrunnsbanene i verden, og vi måtte naturligvis vise den frem. Spilleren vil få mulighet til å besøke seks stasjoner, som hver og en er modellert etter de ekte fra virkeligheten. Vi har brukt mye tid på å studere arkitekturen bak de stasjonene, for å lage den så virkelighetnære som mulig. Nesten alle lokasjonene i spillet er modellert etter den virkelige verden.

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen