Intervju

Vi snakker med The Stalin Subway-produsenten

The Stalin Subway er et litt uvanlig, men realistisk, kommende skytespill fra G5 Software. Handlingen foregår i Moskva i 1952, i en tid da Sovjetunionen er under Josef Stalin sitt skrekkregime. Vi har tatt en prat med Nickolay Sitnikov, produsenten bak, for å gi deg alle detaljene.

Side 1
Side 2
Side 3

Hva slags gameplay kan vi forvente oss i "The Stalin Subway"? Jeg har lest at det kommer til å bli realistisk, men hvor realistisk?

- Vi har stor forståelse for at dataspill aldri kan bli helt realistisk, og det vil alltid være avvik fra virkeligheten, ellers ville jo ikke spillene vært interessante. Når jeg sier "realistisk", så mener jeg måten personer oppfører seg, hvordan de snakker, våpen og lokasjoner. Med tanke på selve gameplayet , så har vi implementert flere ting som vil gjøre spillet mer realistisk. Skadene du får, avhengig av hvor du blir truffet, er et eksempel på dette.

- Ulike våpen vil naturligvis ha ulik drepekraft. Hvis du tar i bruk en antistridsvogn-rifle, vil du lett kunne drepe opp mot fire-fem fiender i ett skudd om de står i nærheten av hverandre. Objekter som er laget av ulike materiale, vil ha ulik motstandsdyktighet. Dette betyr at du antageligvis heller ønske å skjule deg bak en metallsafe, i stedenfor en trekasse. Dette er det jeg mener nå jeg snakker om realisme, når nesten alt i spillet er tilnærmet virkelighetstro. Men vi må ikke glemme at det er enkelte unntak som rett og slett ikke lar seg gjennomføre i et dataspill.

Fortell oss mer om spillerens karakter, hvem er vi?

- Møt Gleb Suvorov, en tjenestemann fra KGB. Han er personen som spilleren vil styre. Her er noen ord fra hans biografi: Hans mor døde under andre verdenskrig, og hans far var en ingeniør og var bortreist under hele krigen. Gleb ble oppdratt av sin far, og det gjorde han til en åpen, ærlig og viljesterk kar. Men han er absolutt ikke tom for medlidenhet eller følelser. Spilleren vil se hvordan en tidligere trofast kommunist møter urettferdigheten og brutaliteten bak "systemet", og hvordan dette blir hans fiende. Hans overbevisning blir ruinert av de opplysningene han finner, og nå er han fast bestemt på å motarbeide systemet, til tross for at han fremdeles har tro på Stalin.

- Låter kanskje litt rart? Men slik var det. Stalin var svært populær blant folket, og dette er ikke overraskende: Han sendte det sovjetiske folk ut i krig for frihet under andre verdenskrig. Vi kjenner til mye som ikke var bra med Stalin nå, men på 50-tallet var det ingen som visste det, og trodde fullt og helt på at han var landets far. Så, spillerene vil se denne situasjonen, de vil føle det gjennom Glebs følelser. Spilleren vil høre Glebs tanker og dette vil også hjelpe spilleren i å forstå atmosfæren på den tiden.

Vil spilleren få mulighet til å snakke med ikke-spillende karakterer, eller er dette et type spill hvor spilleren skal skyte alt som beveger seg?

- The Stalin Subway er definitivt ikke et drep-alt-du-ser-spill. Glem ikke at det vil være offentlige lokasjoner her, og der vil det naturligvis også være sivile tilstede, f.eks. passasjerer på t-banen. Det er heller ikke nødvendig å drepe alle de militære ikke-spillende karakterene. Spilleren vil anrette seg med en KGB-uniform, en konsekvens av dette er at spilleren vil kunne passere vakter fredfullt, hvis han opptrer uten våpen. Det vil være flere typer ikke-spillende karakterer her. Noen av de vil forsyne spilleren med informasjon, og til og med ledsage han litt. Jeg bør legge til at oppførselen til en ikke-spillende karakter avhenger av hvordan spilleren selv oppfører seg. De er ikke idiotiske treskaller som kun utspiller sin rolle, de kan handle på bakgrunn av omstendighetene, og dermed vise en mer komplisert kunstig intelligens.

Hvor avansert er V8-motoren dere bruker i spillet? Hva slags funksjoner og egenskaper kan vi forvente å se?

- Motoren er utviklet internt og har støtte for alle de moderne funksjonene. Jeg bør kanskje heller spesifisere et par av dem: "Bump-mapping", "emissive-mapping", "specular-mapping", vannoverflater, "procedure textures", "vertex and pixel shaders" versjon 2.0, "animation blending", hudanimasjon, "radiosity"-basert rendering, dynamisk lyssetting, oppdatert fysikk og rimelig god kunstig intelligens.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden