Vi titter på UFO: Aftermath

Her på E3-messen fikk vi endelig tatt en titt på UFO: Aftermath, spillet bygger videre på suksessen fra de kjente X-Com-spillene. Men, det er faktisk ikke en offisiell oppfølger. Utviklerne har ikke sikret seg lisensen, men satser på at navnet og gameplayet skal lokke til seg spillerne av de kjente strategispillene.

Det hele ser tilsynelatende identisk ut. Du har hovedvinduet hvor du kan se jorden. Denne kan du vri på som du vil, og du vil se dag og natt gå forbi. På jorden kan du opprette baser. Disse basene kan være av forskjellige typer. Du har militærbaser, ingeniørbaser, samt en base som er med på å holde det onde biologiske materialet som forgifter planeten, borte. Dette biologiske materialet er plantet på jorden av romvesnene, og du må jobbe mot klokken for å holde det tilbake. Akkurat som i X-Com skal du skyte ned romskip som entrer atmosfæren. Der etter sender du helikoptere (ja, ikke romskip som i X-com) til stedet hvor de krasjet.

Der må du finne dem og eliminere dem. Du kan også fange dem levende og ta dem med tilbake til basen for å forhøre dem. Du kan også ta dem tilbake døde for å sjekke dem opp og finne ut mer om dem. Du kan lære av teknologien deres, og der etter bruke den mot dem. Grafikken i spillet holder en god standard. Det har faktisk en veldig stor X-Com-følelse over seg, og den taktiske delen hvor du skal kjempe mot romvesnene ser fremdeles fra et isometrisk synspunkt. Det finnes en rekke ulike miljøer, og det ser annerledes ut alt etter som hvor i verden du befinner deg.

Noen forskjeller forekommer fra de forrige spillene. Denne gangen fokuseres det mye mer på å utvikle soldatene dine. Etter hvert som de blir mer erfarne og fullfører flere oppdrag, kan du investere poeng i egenskapene deres. Du kan etter hvert utvikle supersoldater på denne måten. Det finnes ingen stridsvogn-aktige kjøretøy i dette spillet, noe som står i kontrast til de forrige spillene. Spillet forventes lansert i september.

Siste fra forsiden