Victoria: Empire Under The Sun

Nå er det på tide å pusse støv av de gamle sosialdarwinistiske teoriene, gå tilbake til jernbanens storhetstid og sette deg på dampskipet. Paradox Entertainment er tilbake med et nytt strategispill på stor skala hvor målet er å bli et av de sju mektigste landene i verden.

Hele poenget med et spill som Victoria er å forandre og påvirke historien med dine valg, å gå inn i en god simulert verden fra tidsepoken, og ende opp med en annen verden enn den vi har i dag. Når valgene dine ikke har noen innvirkning som med befolkningsveksten blir det hele litt bortkastet. Det samme opplever du når du gjennomfører sosiale og politiske reformer. Du får aldri beskjed om hvordan reformene innvirker og hva folkets reaksjon på dem er. Etter hvert skjer det ofte at deler av folket begynner å gjøre opprør, men du får ikke beskjed om hvorfor og de stiller ingen krav til deg.

Like god som en historiebok
Du kan mene mye om Victoria, men en ting er i hvert fall sikkert; det er en utrolig lærerik tittel. For alle land er det lagt inn mange forskjellige begivenheter som skjer og påvirker landet. Det kan være alt fra byggingen av Tivoliet i København, at Victoria tar over tronen i Storbritannia til om du skal gå til krig etter at Nord- og Sør Carolina bryter ut CSA eller om du skal kaste ut britene (og dermed tilfredsstille store deler av befolkningen) eller beholde britene (og dermed lære mange nye teknologier) når du er Persia. Når valg nærmer seg blusser det opp store debatter i forskjellige deler av landet hvor du må ta stilling til sentrale spørsmål som påvirker meningene til folket. Jeg savner derimot ekte ledere og portretter.

Dessverre er det etter to patcher, fortsatt en del bugs i spillet. For eksempel har jeg et par ganger opplevd at spillet rett og slett har avsluttet seg selv under den automatiske lagringen. Det er ganske irriterende. Det skal nevnes at mange av "bug"-ene som var i spillet ved lansering har blitt fikset med to patcher. Den kunstlige intelligensen virker smartere etter patchene, men motspillerne dine gjør fortsatt noen helt uforståelige valg innimellom. Det trengs dessverre enda et par pathcer før Victoria blir så bra som det burde være.

Kjedelig flerspiller
Multiplayer i spillet er ikke så mye å skryte av. Det største problemet er at det så å si er umulig å finne noen å spille mot. Ønsker du å spille på Internett blir du nesten nødt til å på forhånd avtale en tid og dato på Paradox sitt Victoria-forum. Victoria er ikke et spill for de store massene og er heller ikke spesielt tilrettelagt for Internettspilling da det blant annet kan ta veldig lang tid. Kombinasjonen av disse gjør det ikke til noe heidundranes Internettspill. Paradox har heller ikke gjort noe for å gjøre spillet mer tilgjengelig ved for eksempel å tillate folk å bli med på spillet underveis i spillingen.

Jeg har fokusert mye på det negative til nå, men det er også mye positivt med Victoria. Det er et veldig omfattende og engasjerende spill. Victoria er et av de spillene hvor du "bare" skal klare å fikse en ting før du avslutter spillet før nyhetene, men 3 timer senere sitter du fortsatt på akkurat samme sted. Allikevel sitter du igjen med følelsen at Victoria kunne og burde vært mye bedre enn det er nå. Spillet har også helt klart et problem i at det på mange måter ligner veldig på Europa Universalis II og Hearts of Iron, men ikke klarer å leve opp til kvaliteten på sine "storebrødre".

Ingen skikkelig avslutning
Det er ingen tvil om at perioden Victoria omhandler virkelig er en spennende periode i verdenshistorien. Et stort problem er at du ikke har noe stort mål å strekke deg etter. Målet i spillet er å være en av de 7 mektigste landene i verden når spillet slutter i 1920. Her har spillet helt klart mye å lære av for eksempel Civilization 3 og dets mange mål for å vinne spillet. Å kun være en av de 7 beste føles ikke som noe skikkelig mål å spille om.

Victoria er skuffende og kan ikke måle seg opp mot Paradox sine andre utgivelser som Hearts of Iron og Europa Universalis-serien, som rett og slett er mye bedre spill. Victoria er absolutt en spennende, avhengighetsdannende og ikke minst lærerik tittel. Det som er så synd er at spillet blir mye bedre på papiret enn i virkeligheten da det er mange små ting som ødelegger. Det er veldig synd for spillet kunne virkelig vært veldig bra. Victoria trenger fortsatt et par patcher for å bli kvitt en del problem, mens andre alltid vil være der. Synes du spillet høres morsomt ut og har lyst på et avansert strategispill bør du sjekke ut Hearts of Iron og Europa Universalis 2 først. For de som liker de to nevnte spillene og har lyst på nye utfordringer kan i midlertidig Victoria være verdt en titt, bare ikke forvent deg for mye.