Vil du jobbe i spillbransjen?

Etter en liten diskusjon her på Gamer.no-forumet ble jeg inspirert til å skrive en feature om emnet. Jeg regner med fleste av oss spillfrelste har hatt våre egne idèer om hvordan spillet vi nettopp kjøpte burde ha vært, eller et ønske om å lage et spill helt fra bunn av. Det er bare et lite problem, hvor begynner man?

Side 1
Side 2

I denne featuren skal jeg kun ta for meg et fåtall av spillbransjens stillinger, siden listen nesten er uendelig lang. Felles for alle stillingene jeg nevner er at det hjelper mye hvis du har relevant utdannelse, men dette er selvfølgelig ikke en nødvendighet. Jeg vil også gjøre det helt klart at denne featuren ikke er ment for de som aldri har skrevet en eneste linje med kode, lagd en tekstur, modell eller et brett.

Fakta er at spillbransjen er et av de hardeste markedene du kan begi deg inn på. Har du ikke noe relevant erfaring vil det bli veldig hardt. Jeg vil ikke mislede noen til å tro det er lett, men for all del, selv om du ikke har erfaring med noe av det jeg nevnte, så les gjerne videre. Kanskje det er håp for deg likevel, det er det bare du som kan bestemme, for til syvende og sist så er jo sent bedre enn aldri eller hva?

Lidenskap for spill
Utgangspunktet for de som vil inn i denne bransjen er som regel en brennende lidenskap for spill, det er jo tross alt det viktigste. For uten den lidenskapen vil det å jobbe i spillbransjen være som enhver annen jobb, men for de aller fleste av oss er det en drømmejobb. Bortsett fra å smøre nakne damer for Playboy er det lite annet jeg heller kunne tenkt meg.

Nok om det, når du først har denne lidenskapen, hva da? Du har kanskje begynt å lage brett for favorittspillene dine, hvis du har gjort det og kommet et stykke så er du langt på vei allerede. Kanskje du til og med har blitt med i et team som lager modifikasjoner (modteam). Er du så heldig at du er del av et modteam som allerede har gitt ut en versjon av modifikasjonen, og den faktisk blir spilt av fler enn kompisene dine så har du gjort det viktigste du kan gjøre. Det du har gjort er å være del av et team som satt seg ned med en idè, lagde en plan og gjennomførte den, ikke bare det, men det dere presterte ble godt mottatt.

Hvis du vil jobbe som nivådesigner (personen som lager brettene, eller miljøene) så fortsett med det du gjør, har du ikke begynt, men syns det virker interessant, finn ut hvilke av favorittspillene dine det finnes en editor (programmet du bruker for å lage brett) til og start nå. Det er ikke så vanskelig som du tror og det er mange nok steder å få hjelp.

Når du har fått nok erfaring til at du føler deg sikker i ditt arbeide, så lager du noen bra brett for enkeltspiller, det er nemlig hva utviklere legger mest vekt på når du søker jobb. Lag kun ett eller to flerspillerbrett. Ta deg god tid, perfeksjoner brettene, dette blir nemlig din portefølje. Når du er ferdig sender du dem inn sammen med din søknad som nivådesigner. De aller fleste krever kompetanse og erfaring i enten QERadiant, UnrealEd eller Worldcraft, brettredigeringsverktøyene til henholdsvis Quake, Unreal og Half-Life baserte spill, dette er de mest kjente og brukte brettredigeringsverktøyene.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden