Vil du jobbe i spillbransjen?

Etter en liten diskusjon her på Gamer.no-forumet ble jeg inspirert til å skrive en feature om emnet. Jeg regner med fleste av oss spillfrelste har hatt våre egne idèer om hvordan spillet vi nettopp kjøpte burde ha vært, eller et ønske om å lage et spill helt fra bunn av. Det er bare et lite problem, hvor begynner man?

Side 1
Side 2

Spilldesign - mer enn en idé
Er det noe spillbransjen har nok av er det idèer, for alle har jo verdens beste spillidè, riktig? Det kan kanskje stemme at du har nettopp det, men det betyr dessverre svært lite om du ikke kan pryde deg med tittelen spilldesigner - som for mange er den store drømmejobben. Mannen som utformer det hele og setter alt sammen i store svarte hemmeligstemplede mapper med designdokumenter. Dette er planlegging på nitidig nivå, ned til minste detalj, mye av jobben din er papirarbeid, men slik er det jo i mange jobber.

Problemet ligger i misforståelsen om at å få seg jobb som spilldesigner er lett, det høres vanvittig ut, men mange tror faktisk det. Faktum er at hvis du ikke er Sid Meiers eneggede tvillingbror, så er det liten sjanse for at noe firma vil ansette deg basert på noen designdokumenter. De fleste spilldesignere har jobbet seg opp til posisjonen i sitt nåværende firma eller startet eget, direkte ansettelse til en slik stilling er uhyre sjelden.

Relevant erfaring på flere felter er også vanlig for spilldesignere, for eksempel innen grafikk og koding. Men det viktigste, bortsett fra at du har et utrolig talent når det gjelder konseptutvikling, er at du har en veldig god forståelse for hvordan spill er bygd opp og hvordan alle i de forskjellige posisjonene jobber. Dette er like viktig for å forstå hvilken teknologi som er tilgjengelig og hva du kan gjøre med den, som det er for å kommunisere med de forskjellige stillingene et team består av.

Hvis du nå fremdeles ikke har slått fra deg tanken om en slik jobb er det flere ting jeg anbefaler deg å gjøre, det ene er at du fortsetter å jobbe med utvikling av konsepter og at du lager design dokumenter, det vil si enkelt fortalt at du skriver ned idèene dine, på en detaljert måte med en profesjonell struktur. Maler for design dokumenter finner du på nettsteder som omhandler utvikling av spill (se linker i slutten av artikkelen). Det neste du bør gjøre er å komme deg inn i et modteam, dette er en utrolig bra måte å skaffe seg erfaring på og se om det i det hele tatt er noe for deg. Klarer du ikke komme inn i et, så er det ikke verre enn at du prøver å lage et selv. Det er tross alt du som skal være mesterhjernen bak prosjektet, nå må du bare finne folk som synes det høres like bra ut og er villig til å være med gratis. Så fremt du ikke er millionær.

Programmerer - Skaff deg på erfaring
Du vil heller jobbe som programmerer sier du? Lage 3D-motorer som Carmack (id Software programmerer). Programmererne står for design og konstruksjon av infrastrukturen til spillet, det er mange forskjellige områder innen programmering, også når det kommer til spill. Alt fra 3D-motoren til å lage applikasjoner teamet skal bruke, som brettredigeringsverktøy og tillegg til 3D-programmer. Nettkode, kunstig intelligens, osv. Felles for alle programmererne er at stort sett alle kan en form for C, enten det er vanlig C, C+, C++ eller C# (C Sharp). Nå for tiden er det C++ som er mest brukt.

Som spillprogrammerer kreves det mye av deg. Lange søvnløse netter med intens jobbing er heller rutine enn unntak. Du bør ha en god viljestyrke, være analytisk, god forståelse for matematikk og fysikk i tillegg til at du liker problemløsning. Viktigst av alt, du må elske programmering. For noen år tilbake var ikke utdannelse så viktig for å få seg en jobb som det er nå, men i den senere tiden har det blitt lagt mer vekt på. Det er ikke så mye å si om hva du kan gjøre for å få en jobb i denne delen av spillutviklingen, men du bør ha en relevant utdannelse, relevant erfaring i for eksempel et modteam, eller noe å vise fram som du har lagd på egenhånd. Enten det er en teknologidemo av en liten 3D motor eller det er andre relevante applikasjoner du har laget.

Akkurat som med nivådesignere og spilldesignere, så har det også med programmerere blitt vanlig å sende med prøver av ditt arbeide med en søknad. Det viktigste med eventuelle prøver du sender med er ikke at det ser så fantastisk ut, men at det er profesjonelt, gjennomført og at det faktisk virker.

Til slutt vil jeg si at uansett hvilken stilling du er ute etter så må du være forberedt på å jobbe hardt for det, men gjør du nettopp det og har talent så er det like stor sjanse for at du kan lykkes som noen annen. Lykke til!

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden