Ville gi spillerne sjokk med MGS4

Ville gi spillerne sjokk med MGS4

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Hideo Kojima er den eneste mannen som virkelig kan ta æren for Metal Gear-seriens suksess. Spillgeniet har vært med fra seriens spede start på slutten av 80-tallet, og hans innfløkte historier og ambisiøse konsepter har sørget for at mannen er å regne som en av spillverdenens mest kjente og kjære spillmakere.

Det siste spillet i serien, Metal Gear Solid: Guns of the Patriots var intet mindre enn storslagent. Spillet, som egentlig aldri skulle lages, var det mest ambisiøse spillet Kojimas team noensinne hadde jobbet på, og resultatet var overveldende. Guns of the Patriots må sies å ha levert nærmest perfeksjon rent teknisk, med sine nydelige mellomsekvenser og virkelighetsnære portrett av blant annet Midtøsten og Russland, og hver eneste detalj virket gjennomtenkt og reflektert.

Spillet hadde en betraktelig utviklingstid, og det er ikke overraskende at gjengen, under Kojimas smågale ledelse, eksperimenterte med mye forskjellig i denne perioden. Kenichiro Imaizumi, som er produsent for serien, røper i en video at Kojima eksperimenterte med en rekke ulike kontroll-løsninger til sitt snikeepos. I videoen, som egentlig skulle fungere som skrytefilm for Microsofts kontrollsystem Natal, forteller produsenten at Kojima jobbet med å implementere en helt egen håndkontroll som skulle brukes i Guns of the Patriots.

Det er ikke uhørt at spill kommer med egne kontrollere, serier som Rock Band og Wii Fit er indikatorer på at vi lever i en kontroll-liberal verden. Men ville Kojimas snikespill være gode kandidater for egne kontrollere?

Det håpet i alle fall mannen selv. I følge Imaizumi eksperimenterte teamet blant annet med kontrollere som ga sjokk til spilleren på visse tidspunkt, kontrollere med pulsmålere og en kontroll som merket hvor hardt spillerens grep om kontrollen var til enhver tid. I tillegg prøvde Kojima å lage en kontroll som kunne forandre form, rett og slett en transformerende kontroller. Kanskje grensen mellom genialitet og galskap virkelig er hårfin?

Pulsmåler er noe Nintendo også prøver seg litt på, selv om den kommende Wii Vitality Sensor neppe kan anses som en idiotsikker måte å tjene penger på i sin nåværende form. Men kanskje det hadde vært interessant i et Metal Gear-spill med slike eksperimentelle kontrollere. Veteraner fra serien husker kanskje kampen mot Psycho Mantis i det første Metal Gear Solid-spillet, hvor grensene mellom spillverdenen og den virkelige verden bevisst ble gjort mer vage.

Se for deg at Mantis ikke bare kunne røpe at du var en pingle fordi du lagret spillet ofte, men også fordi pulsen din var høy i store deler av spillet? Hadde det vært enklere å gjette at kontrollen måtte dras ut av støpselet hvis et lite elektrisk sjokk ble sendt gjennom fingrene våre? Kanskje sitter Kojima og undrer seg akkurat nå, om det er mulig å legge inn en kode i det kommende PSP-spillet Peacewalker som gjør at maskinen klarer å gi spilleren støt. Det kan i så fall bli dyrt å være Konami, hordevis av illsinte gamere som mistet PSP-en i gulvet etter et slikt støt vil nok ikke være spesielt medgjørlige.

(Kilde: 1UP)

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen