Wakeboarding Unleashed

De siste årene har actionsporten til de grader inntatt spillkonsollene. Det begynte så smått med skateboard, så etter hver kom også snowboard til. Etter som tiden gikk kom også BMX og in-lines med i det gode selskap. I fjor kom til og med en god bunke surfespill ut på markedet.

Platt lyd
Det bruser, det plasker og det brummer. Det er for det meste som det burde være, dog uten å overbevise stort. Det høres ut som en motorbåt som freser rundt der foran deg på vannet. Det plasker riktig når du hopper og spretter bortover vannflata. Lydene er gjort som forventet, selv om vi gjerne hadde sett at de hadde litt mer sjel. Litt mer fylde. "Grinds" og "slides" høres ut som de alltid gjør i spill i denne sjangeren, helt greie og sånn passe overbevisende. Omgivelsene hører du lite til i dette spillet. Det er noen fiskere som slenger meldinger til deg i ny og ne, men det er fint lite å høre. Da er det kanskje greit med et friskt soundtrack. I de fleste av Activisions spill finner man knakandes gode lydspor med masser av heftig musikk. Det samme gjelder her. Det skal innrømmes at ikke alt falt like i smak som det har gjort i andre spill, men lydsporet er i det minste variert og passe rocka. Pluss skal de har for at de har valgt å legge til The Pixies og Van Halen. Av den grunn valgte vi å legge til sanger fra Xbox-ens egen harddisk, noe som gjorde alt meget bedre. Det hjalp på poengsummene å ha litt Johnny Cash, Linkin Park, Fur og Beastie Boys i bakgrunnen. Alt i alt er lyden ganske så gjennomsnittlig med musikk som scorer litt over middels.

De fleste actionsportspill de siste årene har hatt muligheten for flerspiller i større eller mindre grad. I Activision sine spill har disse for det meste vært like fra spill til spill. Du har hatt mulighet for å leke sisten, det har vært mulighet for å spille en graffiti-modus og andre varianter. Det er lenge siden det har kommer noe nytt og tilnærmet interessant innen flerspiller i sjangeren. Heldigvis har Shaba Games innsett at noe nytt måtte gjøres. I dette spillet finner du en del av de vanlige modiene. Det som er nytt og meget spennende her er muligheten for å spill kooperativ. Her kan du og en venn slenge dere ned i hver deres stol eller slenge dere ned i sofaen for den saks skyld, og spille sammen. Den ene kjører båten mens den andre henger etter og drar ville triks på brettet. Aldri før har vi hatt det så morsomt med flerspiller i et actionsportspill. Heldigvis er det ikke bare å kjøre rundt uten mål og mening. Shaba har valgt å lage en helt egen karrieremodus i flerspiller. Over tre baner skal du og vennen din løse en haug med helt nye oppgaver, oppgaver som kun finnes i flerspiller. Dette gjør spillet mye lenger og utrolig mye heftigere. Det tok av når vi satt og prøvde oppgaver gang på gang for å kunne åpne ytterligere oppgaver. Jubelen sto i taket hver gang vi endelig klarte oppdragene. Kort sagt, her har man gjort en glimrende jobb med å lage en uvanlig god flerspiller. Flere utviklere burde lære av Shaba Games her, de har virkelig gjort noe stort innen sjangeren.

I mange år nå har det kommet mange gode spill i denne sjangeren. Det er Activision som har gitt oss de fleste, og de beste. Til tross for at de fleste har vært bedre enn forgjengerne sine har vi hatt følelsen av at det tidvis har gått litt på tomgang. Det har vært få virkelig store nyheter. Man gjorde lurt å forandre hele måten man spilte på i Tony Hawk’s Pro Skater 4, samtidig virket det som om man gikk flere hakk bakover i Mat Hoffman’s Pro BMX 2. Derfor er det deilig å kunne sette seg ned med dette spillet. Det foregår på en helt ny arena, bak en rask båt på viltert vann. Karrieremodus har en del nye elementer og mange nye typer utfordringer. Fysikken og grafikken er flott laget, og det hele virker veldig overbevisende. Rent bortsett fra at man kanskje flyr litt vel høyt til tider. Musikken er ikke all verdens, men noe lyspunkter er det der. Det samme gjelder for så vidt lydene generelt i spillet, ingen store overraskelser å finne her. Grafikken derimot er for det meste flott gjennomført. Spillermodellene er noe av det beste vi har sett på lenge, og klart det beste i et spill av denne typen. Bølgen du kjører på bak båten er også flott laget og ser svært så realistisk ut. Fargene kan tidvis være litt vel kjedlige. Detaljene på grafikken derimot er flott. Alt i alt er grafikken og ikke minst fysikken meget bra. Om du liker Tony Hawks-spillene eller liker wakeboard er dette spillet et must for deg. Alle som liker actionsportspill burde kunne finne seg vel til rette bak båtene i dette spillet, eller i båtene for den saks skyld. Ikke minst hjelper en ekstremt heftig flerspiller til for å gjøre dette til et av de beste spillene i sin sjanger. Tony Hawk’s, se opp, det er en ny gutt i gata.