War of the Monsters

Romvesener angriper jorden, og i beste ”Independence Day”-stil slår vi dem rett ned i støvlene. Men fra skipene deres lekker det ut en grønn selvlysende radioaktiv guffe, og denne forandrer dyrene våre til monstre. De vokser seg store og bestemmer seg for å ta en tur på byen, med diverse destruktive følger.

Dette er utgangspunktet for ”War of the Monsters”, et spill der du skal slåss med diverse skapninger hentet fra kjente filmer fra 50 og 60-tallet. Originalitet er ikke prioritert her, men det gjør heller ikke noe. Her handler det om å ha det mest mulig moro mens du slåss, og dersom du skulle rasere en skyskraper eller to i farta så er det i dette tilfellet bare bra.

En kveld på byen
War of the Monsters (heretter WotM) plasserer deg midt inne i en actionsekvens fra en monsterfilm. Du befinner deg i en eller annen by. Disse byene minner sterkt om steder som Las Vegas og New York, men de går ikke under disse navnene her. Fotgjengerne roper og skriker av frykt mens de prøver å komme seg unna som best de kan, og bilførerne tuter som besatt mens de forsøker og finne en vei ut av området. Militæret har blitt sendt inn for å ta kontroll over situasjonen, og som en følge av dette er det nok av tankser og helikoptre. Disse kan du plukke opp som om de var småstein og bruke som kastevåpen. Generelt sett kan alt som ikke er festet i bakken plukkes opp og kastes, og det som er festet i bakken kan ødelegges. Du kan spille som en Godzilla-liknende øgle som går under navnet Togera, eller en gorilla ved navn Conga som minner mest om King Kong.

Det er totalt 10 monstre å velge mellom, hvorav to blir tilgjengelige etterhvert som du gjør deg fortjent til det. Monstrene presenteres på filmplakater, komplett med filmtittel, taglines, skuespillere og regissørnavn. De kan klatre opp på skyskrapere, og hoppe fra hustak til hustak. Du slippes altså løs i en storby, og får poeng for å ødelegge ting. Det er bare å peise på, og rasere alt som kommer i din vei. Nå skal det nevnes at du er alt annet enn uskadelig; får du et par tonn med betong i hodet når en bygning raser dør du forståelig nok, og dette er en metode du kan bruke for å drepe fienden din. Du tar også betydelig skade fra skudd, raketter og diverse objekter som kommer flygende fra din motstander. Rundt i byen finner du ”power-ups” som gir deg mer helse og energi. Noe av det som virkelig er morsomt her er at du kan plukke opp motstanderen din og kaste han tvers over byen. Du kan kaste han inn i bygninger, eller på andre fiender.

Noe av det som imponerer i WotM er motstanderens kunstige intelligens. De slåss ikke bare til en av dere vinner, men trekker seg tilbake for å samle opp energi dersom det nærmer seg slutten for dem. De bruker byens bygninger til å gjemme seg bak, og de er også minst like effektive på avstand som de er på nært hold. Monstrene i WotM har nemlig alle muligheten til å skyte på hverandre, men nøyaktig hva de skyter på deg med kommer an på hvilken skapning du står ovenfor. Bossene er veldig vanskelige, og det er en ren nytelse når du endelig klarer å overvinne dem. Spillet har flere moduser; du kan velge ”Adventure” der du tar for deg en og en by, og et og et monster. Noen ganger kjemper du mot flere monstre samtidig. Du kan delta i en ”Free-for-all” der du kjemper mot opptil 3 motstandere samtidig, og her kan du enten spille ”Sudden Death”, førstemann til 2 seire eller rett og slett bare spille så lenge du orker.

Monsteret er under kontroll
Kontrollsystemet er enkelt og effektivt. Det er fort gjort å lære seg, men kan ta lang tid å mestre dersom du ønsker å utforske spillet for alt det er verdt. Du bruker i utganspunktet bare en knapp til å slå med, og denne er det bare å hamre løs på så godt du kan. Hvert monster har to unike kombinasjoner av slag de kan utføre, og disse krever at du trykker på to knapper samtidig. Du har en knapp til å plukke opp ting og kaste de med, en knapp til å klatre med og en knapp til å hoppe med. ”Left 2” og ”Right 2” knappene bakpå brukes til å dekke deg til for angrep med, og til å styre kameravinkelen med. Du kan holde inne ”Left 1” og ”Right 1” knappene samtidig for å automatisk fokusere på fienden din. Holder du for eksempel bare ”Left 1” inne så ”strafer” du til venstre samtidig som du fokuserer på fienden din. Når du slåss mot en flyvende robot – som er blant de skapningene du møter her - kan det være vanskelig å vite hvor den er til enhver tid, og da kommer denne muligheten godt til nytte.