WarCraft III: Reign of Chaos

Heltene
Først prøvde Blizzard å lage en blanding av sanntidsstrategi og rollespill. Ideen ble etter hvert forkastet og man konsentrerte seg heller om ren sanntidsstrategi med et lite innslag av rollespill. Det er heltene som representerer dette lille innslaget av rollespill. I ordinære spill (custom game eller multiplayer) kan man velge mellom tre forskjellige helter. Valget står mellom en ren slåsshelt, en magiker eller en såkalt "support caster" som kan gi moralsk støtte og helse til styrkene. Din første helt er gratis og starter med ett ferdighetspoeng. I starten er heltene relativt sårbare, men ettersom han er med å krige får han flere og flere erfaringspoeng. Etter at helten har fått et visst antall erfaringpoeng går han opp ett nivå.

For hvert nivå får du et ferdighetspoeng som du kan bruke på å forbedre en ferdighet eller lære en ny. Disse ferdighetene spiller en meget stor rolle under slagene og er ofte nøkkelen til suksess. Heroes er det mest innovative elementet i spillet, og fungerer svært godt. I singleplayer-kampanjen påtar du deg rollen som en hero, noe som er mye mer engasjerende enn den tradisjonelle vinklingen der spilleren har hovedrollen. I multiplayer fungerer "heroes" svært godt som et ekstra taktisk element, og medfører mindre forutsigbarhet i kampene. Alt i alt et meget vellykket element, som helt sikkert vil bli å finne i kommende sanntidsstrategi-spill.

Rundt omkring på kartet står det nøytrale dyr og passer på gullgruver og små butikker. Dette er ofte den enkleste måten for helten din til å sanke erfaringspoeng. Etter at dyrene er slaktet er det fritt frem for å grave i gullgruva eller kjøpe artige leketøy i butikken. En helt kan holde opptil 6 ting på en gang. Disse tingene kan være alt fra en flaske med helse til ett drageegg. Kommer man over en butikk som holder leiesoldater kan man hyre monstre til å slåss for seg. Hvis du skal være så uheldig at din helt blir drept under et slag, kan han gjenopplives ved alteret, i bytte mot noen gullslanter så klart.

For å fremme aggressiv spillestil har Blizzard integrert et system som kalles "Upkeep". Det finnes tre grader av "Upkeep": "No Upkeep", "Low Upkeep" og "High Upkeep". Jo flere krigere du har, jo mer må du betale dem i lønn. I startfasen ligger de fleste på "No Upkeep", da får man 100% av alt gullet man sanker. Ved "Low Upkeep" får du kun 70% av inntektene og ved "High Upkeep" får man bare 40%. På grunn av dette blir man presset til å være mer aggressiv. Det lønner seg rett og slett ikke å ligge og forsvare basen til evig tid. En annen strategisk detalj er dag og natt-syklusen. Enhetene og bygningene ser lengre om dagen enn om natten. Dette gjør at speiding etter fienden om dagen og flytting av tropper om natten er ideelt.

Når man er ferdig med en kamp kan man benytte seg av en replay-funksjon. Da lagrer man hele kampen i en liten fil som du kan se på senere. Dette kan brukes til å studere hva man eventuelt gjorde feil, hva slags taktikk motstanderen din brukte eller rett og slett håne venner man har spilt mot før. Blizzard har gjort det enkelt for nye spillere å bli kjent med spillet ved å gjøre informasjon tilgjengelig når man holder musepekeren over et objekt. Holder man for eksempel musepekeren over en ferdighet man kan lære seg, popper det opp en liten boks som beskriver ferdigheten til minste detalj. For å sikre en stødig økonomi er det viktig at arbeidere ikke ligger og later seg. Hvis en arbeider er arbeidsløs kommer en knapp frem.

Denne knappen kan man trykke på, da får man se hvor lathans har gjemt seg for så å piske han tilbake i arbeid. Andre ting som burde nevnes er hurtigknapper for å bygge bygninger og styre tropper. Spillet styres primært med musa, men mer erfarne spillere vil raskt finne ut at hurtigknapper er helt uunnværlig. Alle disse funksjonene er bare en liten del av alt Blizzard har gjort for å gjøre det lettere å kontrollere spillet. I tillegg følger det med en kraftig og brukervennlig map-editor. Denne kan brukes til å lage egne kart og egne singleplayer campaigns med ingame-filmer og skriptede sekvenser. I det hele tatt har Blizzard gjort seg svært flid med spillet, og det er svært lite, om noe, som skaper irritasjon. Spillet er rett og slett en fryd å spille, og jeg har aldri vært borte i et sanntidsstrategi-spill hvor en har så god kontroll som i Warcraft III.

WarCraft III: Reign of Chaos

Windows
Slippdato: 5. juli 2002
Sjanger: Strategi
Utvikler: Blizzard Entertainment
Utgiver: Vivendi Universal Games

Forsiden akkurat nå

Til toppen