WarCraft III: Reign of Chaos

Ett år senere kom oppfølgeren "Warcraft II: Tides of Darkness". Orkene kommer tilbake og en ny krig mot menneskene gang. I mellomtiden har rolle/hack'n'slash-spillet "Diablo" ramlet ned på butikkhyllene og også det ble en kjempehit. I 1998 kom Blizzard med "Starcraft" og tok spillverdenen med storm. Den dag i dag spiller tusenvis "Starcraft" over Internett. "Starcraft" blir av mange omtalt som et av de beste sanntidsstrategispillene gjennom tidene. Ut i fra dette kan en bare konkludere med at Blizzard har hatt en enorm suksess på spillmarkedet, og etter 4 år i produksjon er det tredje kapitelet i Warcraft-serien endelig ferdig.

Spennende historie
Det er 15 år siden den andre store krigen mellom orkene og menneskene ebbet ut. For orkene er krigsklubba lagt på hylla, mens menneskene er på sitt høydepunkt. Orkene er spredt utover hele kontinentet i små klaner og er i kraftig undertall, men en dag går himmelen opp i flammer og en ny fiende stiger frem. De levende døde (undead) fra Northrend, har lumske planer om å bruke de nyankomne i sin krig mot alt og alle slik at de kan herske over verden, men menneskene, orkene og alvene gir ikke opp uten kamp. Det hele utvikler seg til en gigantisk krig der til slutt alle kriger mot alle. Før elendigheten tar til vandrer en profet rundt og prøver å overtale orkene og menneskene til å flykte vest, over havet til det mystiske landet Kalimdor. Orkene har ingenting å tape på dette så de samler klanene, stjeler noen båter og flykter over havet, men menneskene vil ikke gi opp sitt kjære hjemland Lordearon. Her har de etablert seg med mange store byer, slott og festninger og en stor hær. De velger å bli igjen og forsvare seg som best de kan.

Første gangen spillet starter blir det vist en kort film som introduserer deg til historien. Filmene i Warcraft III er i nydelig kvalitet og er ekstremt detaljert. Rett og slett en fryd for øyet. Dessuten er de svært velregisserte og spennende. Når det gjelder å lage film for PC-spill er Blizzard rett og slett uslåelig. Etter hvert som man spiller seg gjennom historien blir man belønnet med en rekke slike filmer, og dette burde være motivasjon nok til å runde spillet i seg selv. Etter introfilmen ruller den stilige menyen opp og du kan velge om du har lyst til å spille singleplayer, spille mot datastyrte spillere (Custom Game) eller spille multiplayer over LAN eller Internett. De fleste vil kanskje starte med singleplayer, der i blant meg selv. For å kunne komme raskt og enkelt i gang har Blizzard laget en kort prolog som viser deg de mest grunnleggende elementene (hente gull og trær, bygge hus osv.) i spillet, samtidig som du tar del i historiens startfase. Dette er en brillijant måte å lære seg det mest essensielle, uten at man blir demotivert.

Nok utfordringer
Etter prologen kan du endelig begynne! Du får opp en ny meny med en oversikt over hva slags kampanje du har muligheten til å spille. Hvis det er første gang du spiller singleplayer starter du med menneskene, deretter fortsetter du med de tre andre rasene. Etter hver fullført kampanje får man muligheten til å spille alle brettene (og se alle filmene) man har kjempet seg i gjennom. Det er to vanskelighetsgrader, normal og vanskelig. De fleste vil kjøre gjennom normal ganske greit, men den vanskeligste delen er straks mye verre. Det kan høres litt lite ut med bare to vanskelighetsgrader, men etter hvert som du kommer lenger ut i spillet blir det betraktelig vanskeligere. Mens normal er overkommelig for en nokså uerfaren gamer, er vanskelig en god utfordring for den erfarne spiller. Vanskelighetsgradene dekker altså spekteret av forskjellige spillere. Mens brettet lastes inn får du opp et kart og det står litt informasjon om hva som skjer og hvor oppdraget utspiller seg. På de første brettene får du kun kontroll over små styrker, men senere får du muligheten til å bygge flere bygninger og krigere. Dette skjer gradvis så du kan bli vant med de forskjellige enhetene i ro og mak, slik at du ikke blir helt overveldet med det første.

Historien blir sett gjennom øynene på fire raser: "Humans" (menneskene), "orcs" (orkene), "undead" (de levende døde) og "night elves" (nattalver). "Humans" og "orcs" kjenner vi fra tidligere Warcraft-spill, mens "undead" og "night elves" er de to nye. Rasene har sine fordeler og ulemper. For eksempel kan "humans" bygge bygninger med en enorm hastighet ved å benytte seg av flere arbeidere samtidig. "Orcs" kan krype inn i små hytter og skyte piler hvis de blir angrepet. Ulempen med "humans" og "orcs" er at de er avhengig av at arbeidere går frem og tilbake fra gullgruven og skogholtet for å sanke gull og trær. Dette er "undeads" sterke side, for de er ikke avhengig av å ha hovedhuset nærme gullgruven for å sanke gull effektivt. Derfor har man kun bruk for ett hovedhus hvis man velger denne rasen. "Night elves" bruker den samme metoden for å sanke trær. I tillegg bevarer de trærne så man slipper å tenke på å finne nye skogholt hele tiden. Singleplayer-historien er utrolig spennende og man blir dyttet videre hele tiden. De heftige filmene er perfekte belønninger etter man har slitt seg gjennom harde oppdrag med intense slag og hodebry.

Spektakulære effekter
Denne gangen er Warcraft laget i 3D med massevis av spesialeffekter. Synsvinklen er god gammeldags skrått ovenifra (isometrisk), men du kan i tillegg zoome inn og vri litt på vinkelen. De fleste vil foretrekke standard synsvinkel, da den er mest oversiktlig. Landskapene er i klare og fine farger med vann, fossefall, lyn og flammer av meget høy visuell kvalitet. De magiske effektene er spektakulære og bygningene og enhetene er detaljerte. For første gang (i et Blizzard-strategispill) kan man velge hvilken oppløsning og hva slags detaljnivå man vil kjøre. Spillet kjører glatt på min maskin på 1024*768 med alle detaljer på maks. Med andre ord: Warcraft III krever ikke et monster av en spillmaskin med det aller nyeste (og dyreste) av maskinvare for å kjøre greit.

Lyden er i kjent Blizzard kvalitet. Ren og klar å høre på. Klingringen når sverd og øks møtes er realistisk og man hører fort når store monstre kommer trampende inn i basen. Enhetene har fengende krigsbrøl med egne fraser og ordtak som stammer fra deres hjemland. Trykker du flere ganger på en enhet begynner den å bli irritert og slenger fra seg bemerkninger og andre snodige utspill. Ett artig utspill fra for eksempel en peasant (menneskelig arbeider) er: "You're the king? Well, I didn't vote for you!". Det er forskjellig musikk til hver rase. Humans har en stolt og prangende marsj, orcs har en krigersk og vill musikk, undead har skummel musikk, mens night elves har mystiske og lystige toner. Det er kanskje litt få lydspor, i motsetning til de forrige Warcraft-spillene, men det spiller ikke så stor rolle i kampens hete.

Heltene
Først prøvde Blizzard å lage en blanding av sanntidsstrategi og rollespill. Ideen ble etter hvert forkastet og man konsentrerte seg heller om ren sanntidsstrategi med et lite innslag av rollespill. Det er heltene som representerer dette lille innslaget av rollespill. I ordinære spill (custom game eller multiplayer) kan man velge mellom tre forskjellige helter. Valget står mellom en ren slåsshelt, en magiker eller en såkalt "support caster" som kan gi moralsk støtte og helse til styrkene. Din første helt er gratis og starter med ett ferdighetspoeng. I starten er heltene relativt sårbare, men ettersom han er med å krige får han flere og flere erfaringspoeng. Etter at helten har fått et visst antall erfaringpoeng går han opp ett nivå.

For hvert nivå får du et ferdighetspoeng som du kan bruke på å forbedre en ferdighet eller lære en ny. Disse ferdighetene spiller en meget stor rolle under slagene og er ofte nøkkelen til suksess. Heroes er det mest innovative elementet i spillet, og fungerer svært godt. I singleplayer-kampanjen påtar du deg rollen som en hero, noe som er mye mer engasjerende enn den tradisjonelle vinklingen der spilleren har hovedrollen. I multiplayer fungerer "heroes" svært godt som et ekstra taktisk element, og medfører mindre forutsigbarhet i kampene. Alt i alt et meget vellykket element, som helt sikkert vil bli å finne i kommende sanntidsstrategi-spill.

Rundt omkring på kartet står det nøytrale dyr og passer på gullgruver og små butikker. Dette er ofte den enkleste måten for helten din til å sanke erfaringspoeng. Etter at dyrene er slaktet er det fritt frem for å grave i gullgruva eller kjøpe artige leketøy i butikken. En helt kan holde opptil 6 ting på en gang. Disse tingene kan være alt fra en flaske med helse til ett drageegg. Kommer man over en butikk som holder leiesoldater kan man hyre monstre til å slåss for seg. Hvis du skal være så uheldig at din helt blir drept under et slag, kan han gjenopplives ved alteret, i bytte mot noen gullslanter så klart.

For å fremme aggressiv spillestil har Blizzard integrert et system som kalles "Upkeep". Det finnes tre grader av "Upkeep": "No Upkeep", "Low Upkeep" og "High Upkeep". Jo flere krigere du har, jo mer må du betale dem i lønn. I startfasen ligger de fleste på "No Upkeep", da får man 100% av alt gullet man sanker. Ved "Low Upkeep" får du kun 70% av inntektene og ved "High Upkeep" får man bare 40%. På grunn av dette blir man presset til å være mer aggressiv. Det lønner seg rett og slett ikke å ligge og forsvare basen til evig tid. En annen strategisk detalj er dag og natt-syklusen. Enhetene og bygningene ser lengre om dagen enn om natten. Dette gjør at speiding etter fienden om dagen og flytting av tropper om natten er ideelt.

Når man er ferdig med en kamp kan man benytte seg av en replay-funksjon. Da lagrer man hele kampen i en liten fil som du kan se på senere. Dette kan brukes til å studere hva man eventuelt gjorde feil, hva slags taktikk motstanderen din brukte eller rett og slett håne venner man har spilt mot før. Blizzard har gjort det enkelt for nye spillere å bli kjent med spillet ved å gjøre informasjon tilgjengelig når man holder musepekeren over et objekt. Holder man for eksempel musepekeren over en ferdighet man kan lære seg, popper det opp en liten boks som beskriver ferdigheten til minste detalj. For å sikre en stødig økonomi er det viktig at arbeidere ikke ligger og later seg. Hvis en arbeider er arbeidsløs kommer en knapp frem.

Denne knappen kan man trykke på, da får man se hvor lathans har gjemt seg for så å piske han tilbake i arbeid. Andre ting som burde nevnes er hurtigknapper for å bygge bygninger og styre tropper. Spillet styres primært med musa, men mer erfarne spillere vil raskt finne ut at hurtigknapper er helt uunnværlig. Alle disse funksjonene er bare en liten del av alt Blizzard har gjort for å gjøre det lettere å kontrollere spillet. I tillegg følger det med en kraftig og brukervennlig map-editor. Denne kan brukes til å lage egne kart og egne singleplayer campaigns med ingame-filmer og skriptede sekvenser. I det hele tatt har Blizzard gjort seg svært flid med spillet, og det er svært lite, om noe, som skaper irritasjon. Spillet er rett og slett en fryd å spille, og jeg har aldri vært borte i et sanntidsstrategi-spill hvor en har så god kontroll som i Warcraft III.

Battle.net
Etter at du har spilt deg gjennom singleplayer-historien er det på tide å kaste seg ut i kamp mot andre spillere. Dette kan gjøres over LAN eller Battle.net (Internett). Å spille over Battle.net er gjort enda enklere enn da "Starcraft" ble lansert. Du velger hvilken server du vil kople opp mot og trykker på "Play Game". Her legger du dine premisser for kampen (hvilke kart du foretrekker, antall spillere osv.), deretter begynner Battle.net å søke etter potensielle motstandere. Dette fungerer perfekt og det tar ikke lang tid før du har begynt å spille. For at du skal få en rettferdig kamp prøver Battle.net å sette deg opp mot spillere som har vunnet/tapt like mye som deg. Rasene er tilnærmet lik perfekt balansert så det er ferdighetene som bestemmer om du vinner eller taper.

Opptil 12 spillere kan spille samtidig og man kan donere gull og trær til sine allierte hvis de trenger økonomisk støtte i harde tider. I tillegg til "Play Game" finnes det vanlig "Custom Game" og "Arranged Team". Ved hjelp av "Arranged Team" kan man sette opp ett spill som kun inviterte spillere kan ta del i. Dette er meget praktisk hvis man spiller klankamp eller lignende. Du har også en liste over venner som spiller på Battle.net. Med en gang en venn kopler seg opp får du melding om det og du kan se om han/hun enten chatter eller spiller. Battle.net kjører også statistikk over antall tap og vinn med hver rase du har spilt. Blizzard har plassert en server i Europa så dårlig responstid er ikke noe problem så lenge du sitter på et 56K-modem eller bedre. Alle disse funksjonene gjør Battle.net til den suverent beste måten å spille strategispill på over Internett.

Konklusjon
Blizzard Entertainment har klart det igjen! Warcraft III har alt det et virkelig godt sanntidstrategi-spill skal inneholde; full kontroll ved et enkelt interface, velbalanserte klasser og mulighet for en rekke taktikker og spillestiler. Rollespillintegreringen ved "heroes", "upkeep"-systemet og dag/natt-syklusen er nyskapende elementer som fungerer glimrende, og gjør spillet mer underholdende, uforutsigbart, taktisk og særegent. Singleplayer-kampanjen er spennende og dynamisk, og de fantastiske videoene fungerer som en velfortjent gevinst etter å ha kjempet seg gjennom kapitlene, samt en motivasjon for å komme seg gjennom de neste kapitlene. Multiplayerdelen vil nok sørge for at dette spillet lever lenge, helt til en eventuell "Starcraft 2" kanskje? Battle.net har blitt mer behagelig å bruke i og med at den setter deg opp mot motstandere selv, etter ditt eget erfaringsnivå. Grafikken er detaljert og forseggjort og lyden er upåklagelig. Spillet er laget slik at alle skal kunne spille det, enten man er en uerfaren spiller eller en battle.net-junkie. Guddommelig applaus og evig trampeklapp til Blizzard, blir alt de tar i til gull?

WarCraft III: Reign of Chaos

Windows
Slippdato: 5. juli 2002
Sjanger: Strategi
Utvikler: Blizzard Entertainment
Utgiver: Vivendi Universal Games

Forsiden akkurat nå

Til toppen