Sniktitt

WarCraft III: The Frozen Throne - Del 1

Tidligere denne uken var det glade budskap å finne i utvalgte e-postkasser, beta-testingen er i gang. Gamer.no har hatt muligheten til å ta turen tilbake til Azeroth og er her for å fortelle deg hva du har i vente.

Beta-testen som nå er i gang tar ene og alene for seg flerspiller-biten av den frosne tronen, men i tillegg til dette kommer en fyldig enspiller-kampanje. Eventyret kommer til å inneholde omkring 40 timer med spilletid og 30 nye oppdrag. Som forventet kommer Blizzard også denne gangen til å fortelle historien gjennom imponerende filmsnutter. Dessverre vil de bare dukke opp som en mektig introduksjon og avslutning, mens resten av historien blir fortalt inne i spillet.

Det vil være to nye kampanjer, hvor en av de fortsetter historien fra Reign of Chaos. Her vil vi følge Aradas og Illidan i deres jakt etter den frosne tronen og dens makt. Spillet vil starte med Illidan og hans "Night Elves", mens vi senere følger Arthas. Selvfølgelig møter de motstand i menneskene, som kommer til å samarbeide med en ny type alver kalt "Blood Elves". Disse er de gjenlevende etter "Night Elves" møte med "Undead" i det opprinnelige WarCraft III.

Orkene kommer ikke til å ta del i spillets hovedkampanje. Blizzard forklarer at de rett og slett ikke klarte å finne en plausibel forklaring på at orkene skulle bry seg med hva som foregikk. Derfor har man valgt å gi de sin egen kampanje som legger mer vekt på rollespill-elementer. Orkenes del kommer til å fokusere på Thralls nye bravader. Kampanjen kommer til å være betydelig kortere enn hovedkampanjen og en vil antakeligvis bare ha mulighet til å styre heltene og eventuelle andre karakterer en plukker opp på veien. Hele kampanjen er bygd opp ved hjelp av de verktøyene som er allment tilgjengelige i miljøet, og vil vise mange av mulighetene som ligger i nettopp disse verktøyene. Selv om en kan ha store forhåpninger til den nye historien ligger WarCraft III sine mest spennende elementer i multiplayer-delen. Heller ikke her kommer Blizzard til å skuffe, og hver rase vil motta en ny helt, to nye enheter og muligheten til å bygge nye butikker hvor en kan kjøpe saker og ting til sin rase. I tillegg til dette kommer fem nøytrale helter og nye nøytrale butikker.

Menneskene
Menneskenes nye helt er den kappekledde "Blood Mage". Han kan minne noe om den allerede eksisterende "Archmage", men i motsetning til å benytte seg av et firbent transportmiddel vandrer han rundt i en sid, blodrød kappe. Som de andre heltene kan han lære fire egenskaper. En av disse er "Flame Strike". Dette innebærer at han rammer alle enheter innen en viss omkrets med et flammeangrep egnet til å utslettet enheter på første nivå, slik som "ghouls" og "footmen". Før angrepet blir aktivert behøver helten fem sekunder, og skulle han bli drept i løpet av denne tiden avbrytes naturligvis angrepet. Spell nummer to er "Banish". Her kastes det et slags skjold som gjør målet uskadelig, perfekt for å redde døende helter. Per i dag er det ikke mulig for "Blood Mage"-en å selv benytte skjoldet. Som defensiv egenskap har helten "Mana Shield".

Når dette er aktivert absorberer det en gitt mengde med skade. I praksis vil det kunne minne om "Paladin"-ens "Divine Shield". Den siste egenskapen er "Mark of Fire". Dette innebærer at en av dine units blir omdannet til en "Phoenix". Mektig og flygende vil den være i stand til å slakte fienden, men selv om den ikke skulle dø i kamp vil den brenne opp etter fire minutter. De andre to tilskuddene til menneskenes hær er "Spellbreaker" og "Dragon Hawk". Førstnevnte er i stand til å overføre spells fra enhet til enhet. Han kan både overføre positive spells fra motstanderen til sine egne units og overføre negative spells tilbake til fienden. "Dragon Hawk" er en av de mektigste nye enhetene, hvis hovedegenskap er en sky som dekker for fiendens tårn. Blizzard har hintet frempå at de kan komme til å gi dragehauken nok en egenskap før spillet slippes.

Forsiden akkurat nå

Til toppen