Waverace: Blue Storm

Dette spillet er oppfølgeren til en av slagerne på Nintendo 64: Wave Race. Nå kommer spillet i en ny og oppfrisket versjon, klar til å ta oss GameCube-spillere med storm. Med vanvittig grafikk, fet lyd og fartsfylt gameplay skal spillernes hjerter vinnes. Hvem har vel ikke drømt om å fare rundt i sinnssyke hastigheter på vannscooter, gjøre en salto og så fare videre?

Arkadespill med knotete simulatorkontrollere
Noe som for min del også trakk veldig ned var kontrollene i spillet, de er vanskelige å beherske, til og med etter utallige timer med spillet. Jeg føler at jeg fikk ganske god dreis på kontrollene etter hvert, men fortsatt har jeg problemer med å få det ordentlig til. Faktisk har jeg mang en gang bare gitt opp spillet av ren irritasjon over klumsete og kompliserte kontroller. I et spill som dette, som har en veldig arkadeaktig følelse over seg burde også kontrollene vært gjort enklere. Det blir litt dumt nå spillet har en ganske enkel atmosfære mens kontrollene nærmest er simulator aktige. Her kunne også ting vært gjort veldig mye bedre. Spillet får en høy inngangsterskel for spillere som ikke har erfaring med lignende spill fra før av. Aller helst burde man ha masse erfaring fra Wave Race på Nintendo64. Sånn sett så er nok ikke dette en av titlene folk burde hive seg over først når de skal ha seg et spill til den nye GameCuben sin.

Jeg synes spillet blir noe repetitivt, det er få baner og lite nytt som skjer. Du gjør det samme om og om igjen uten noe særlig variasjon. Heldigvis har utviklerne lagt mye jobb i å gjøre brettene så dynamiske som mulig. Det samme brettet kan få veldig forskjellig karakter bare ved å øke bølgehøyden med en meter eller to, og hvis du i tillegg plutselig må kjøre i plaskende regnvær eller snøstorm så blir brettet helt annerledes. Til tross for disse tingene hadde spillet for meg ganske kort levetid. Det ble veldig fort kjedelig. Spillet har mulighet for multiplayer. Du kan spille mot opptil 3 andre på samme skjermen, noe som kan gi spillet noe lenger levetid. Dessverre så trer de samme problemene inn her som i singleplayer-biten. Kontrollene er et slit og spillet er altfor repetitivt. Jeg har spilt en del mot kamerater av meg, men som oftest endte vi ganske raskt opp med å bytte til et annet spill i stedet.

Skal jeg konkludere med noe når det gjelder dette spillet så må det bli at det ser fantastisk bra ut, helt fram til du ser spillerne i spillet. Landskapene er intet mindre en fantastisk bra laget, og vannet er enda bedre, her har de virkelig gjort en god jobb. Det er bare så trist at det kan virke som om all jobben de har lagt i den biten har gått utover andre deler av spillet. For det hjelper ikke at et spill bare ser bra ut, det må være gøy å spille og, og det er dessverre ikke Wave Race: Blue Storm i lengden… Min anbefaling er å styre unna dette spillet, med mindre du var en konge på Wave Race for Nintendo64 så er ikke dette noe spill å satse på.