Way of the Samurai

I det gamle Japan, levde en gang samuraiene. Her kunne du ikke stole på noen andre enn deg selv og ditt trofaste sverd. Det meste ble styrt av forskjellige klaner som alle var i konstant krig om makten. En allianse mellom en eller flere kunne ofte være den eneste muligheten for å overleve, men du får fort få en dolk i ryggen hvis dine fiender bare betaler nok. Svik og lureri er begge hovedingredienser i en maktkamp uten like.

Følelsen av å spille et gammelt spill
Hvis jeg skal si noe om grafikken her må det bli todelt. Jeg klarer ikke å bli helt enig med meg selv på akkurat det punktet. Selve grafikken er upåklagelig, men modellene og animasjonene er helt elendige rett og slett. Jeg får følelsen av å spille et gammelt spill. Dette gjelder bare karakterene og ikke bygninger og andre omgivelser, som faktisk er ganske pene å se på. Det blir dag og natt i spillet, men om dette går etter fast tid eller om det skjer automatisk når en spesiell hendelse kommer vet jeg rett og slett ikke. Det er lagt til stemmer på spillet. Eller, det blir vel mer riktig å si lyder. En gang i blant når du snakker med folk kommer det noen grynt og andre smålyder som absolutt ikke passer inn med teksten. Dette kunne de bare ha droppet, eller i det minste gjort det skikkelig hvis de absolutt skulle ha det med. Musikken er ganske kurant, men passer ikke helt til spillet. Noe japansk musikk hadde blitt mye bedre vil jeg tro. Lydene av sverdfekting og andre effekter er derimot akkurat som dem skal være og gir realismen et fint løft.

Etter du har "gått gjennom" spillet får du muligheten til å spille en mot en i ren slåssespill-stil. Du kan også velge og sloss mot maskinen. Her kommer kampsystemet i spillet virkelig til sin rett og det hadde kanskje passet bedre som rent slåssespill i steden for adventure/slåssespill. Du har en hel mengde teknikker og muligheter for blokking, bryte blokken til motstanderen, skubbe, hoppe, sparke og slå. Du kan også kaste gjenstander du finner i området rundt deg. Alt i alt er dette ganske genialt og jeg ble skikkelig imponert over hvor godt laget det var. Når du på toppen av alt dette har en enorm mengde med sverd som alle har sine pluss og minus begynner det å ligne på et bra spill. Du kan utføre rundt 100 forskjellige angrep eller teknikker og disse lærer du deg etterhvert som du spiller.

Et utrolig underholdende spill hvis du ignorerer de dårlige modeller og animasjoner. Her har du mange timer tidsfordriv, enten du velger å være en god samaritan eller en skikkelig slemming. Som oftest er det enklest å være en mellomting. Det kan være en ekstra utfordring og alltid prøve å gjøre enten bra eller dårlig. Om musikk, stemmer og lydene i spillet er bra eller dårlig kan sikkert diskuteres fram og tilbake i en evighet, men musikken kan du enten høre på eller slå av, alt etter hva du selv vil. Stemmene kommer inn som små grynt en gang i blant og det klarer vi vel alle og leve med. Har du lyst på en utfordring, samt et ganske kult slåssespill for to personer, bør du slå til på dette spillet.