Will Wright avdekker Spore

Spore. Merk deg navnet, for det kommer til å bli et av de mest omtalte spillene i den kommende tiden. Spillet stammer fra teamet til Will Wright, den geniforklarte skaperen av spill som Sim City og The Sims, og ser ut til å kunne sette hele spillverdenen på hodet. Her er fokuset helt og holdent på brukerskapt innhold - du får i praksis skape din egen verden og leke med den.

Det hele begynner der livet begynte, med utviklingen av enkle organismer. Du får kontrollere din organisme i en slags Pac Man-verden, hvor ordtaket "du blir hva du eter" ser ut til å være den viktigste regelen. Ved å spise andre vesener får du påvirke formen og egenskapene til vesenet ditt, og dermed legge grunnlag for hele resten av spillet.

Etter hvert går du over til en utviklingsfase hvor spillet begynner å minne mer om Diablo. Her må du sende vesenet ditt ut i verden og kjempe mot andre vesener for å styrke seg selv. Når denne delen er fullført har vesenet formert seg, og dermed mister du den direkte kontrollen over vesenet ditt.

I stedet kontrollerer du stammen din og må sørge for at de får nytt verktøy, nok mat og alt det andre som trenges for at stammen skal utvikle seg. Denne delen av spillet skal minne om Bullfrog-klassikeren Populous, og får form av et slags sanntidsstrategispill. Etter hvert som stammen blir mektigere danner de sin egen by, som du får kontroll over i en måte som minner om Sim City. Her er fokus på å bygge opp teknologi, arkitektur og infrastruktur.

Fra en enkelt by sprer den nyfødte sivilisasjonen din seg ut over verden, omtrent som i - du gjettet det - Civilization. Her kan du bruke militærmakt eller diplomati, skape dine egne kjøretøy, båter og luftskip og møte andre spennende kulturer. Målet er å få full kontroll over planeten din.

Når dette målet omsider er nådd, tar sivilisasjonen din steget ut i verdensrommet, i den siste seksjonen av spillet (som kalles "invasjonsfasen"). Denne delen er nærmest uendelig, og her møter du andre sivilisasjoner, inkludert (for spillere med tilgang på nettet) sivilisasjonene til andre spillere, som deles ved hjelp av et P2P-nettverk.

Det mest spennende her er at spillet inneholder svært lite forhåndsgenerert innhold. I stedet lar det hver spiller skape sine egne vesener med sine egne kjøretøy, sin egen arkitektur og sitt eget unike utseende. Spilleren kan i praksis designe akkurat det vesenet han vil, og så vil spillmotoren regne ut hvordan det skal bevege seg og oppføre seg.

Dermed tillater spillet nærmest uendelig med variasjon, og med tanke på at spillere verden over kan dele innhold med hverandre, ser det ut som potensialet for variasjon er enormt. For øyeblikket vet vi ikke når spillet er ventet ferdigutviklet eller om det kommer til flere plattformer enn PC. Vi har heller ingen skjermbilder å by på, men regner med at EA vil kunngjøre skjermbilder og videoer på årets E3-messe.

Kommentarer (14)

Forsiden akkurat nå

Til toppen