World Racing

Hvem har ikke drømt om å kjøre en Mercedes med 736 hestekrefter? Endelig kan vi få realisert drømmen i World Racing. Her finnes det mange Mercedesvarianter å velge i mellom. Alle klassene er representert, inkludert prototypene. Du har også anledning til å kjøre de litt eldre typene. Dette gjør World Racing til et spill som byr på mange utfordringer.

WR byr på et hav av muligheter, og derfor blir det også mange menyer. Disse kan være vanskelige å forstå til å begynne med, men etter hvert vil du skjønne tegningen. De som er vant med bilsimulatorer, vil nok finne seg til rette nesten med en gang. Dessverre finnes det ingen meny som gir deg adgang til å stille inn hvilke dekk du skal ha, hvor stiv bilen skal være og slike ting. Dette vil nok føre til at den hardbarka simulatorspilleren ikke vil føle seg helt hjemme, men for dem som ikke vil ha alle disse mulighetene, kommer WR til å falle i god smak. Hver enkelt bil, i alt 109 stykker, har sine egne fordeler. Noen har rask akselerasjon, mens andre har høy toppfart. Dette føles kanskje som litt unødvendig informasjon, men i dette spillet merker du faktisk forskjell på en S 320 og en S 320 CDI selv om det ikke er så store differanser mellom dem. Hvis du velger å spille på høyest mulig vanskelighetsgrad, teller valg av bil utrolig mye. Er det en svingete bane, lønner det seg ikke bare å se på akselerasjon og toppfart, men også hvor bra bilen henger på veien.

En S-klasse Mercedes utkonkurrerer en A-klasse på nesten alle punkter, bortsett fra at førstnevnte er utrolig mye tyngre og dermed lettere å få sladd med. Alle disse tingene er lagt til i WR, og spillet blir meget realistisk. Føler du at det blir for vanskelig å kontrollere bilen, har du et meter som gir deg muligheten til å bestemme hvordan bilen skal oppføre seg. Arkade gjør at bilen holder seg mye lettere på veien, mens simulator gjør det vanskeligere. Et lite hjelpemiddel til, er en liten pil som skifter farger mellom grønn, gul, oransje og rød. Denne pilen indikerer om det er en høyre- eller venstresving, og om du kommer for fort inn i svingen. Er den rød, kommer du nesten garantert til å kjøre ut. Hvis fargen er grønn, har du rimelig bra fart. De andre fargene indikerer at du er i grenseland. Det ser ikke ut til at denne pilen forandrer farge etter hvor i veibanen du befinner deg, så kanskje indikerer den litt feil noen ganger, men det ødelegger definitivt ikke for spilleopplevelsen. Alle disse faktorene, samt ABS, ARS, bremseassistanse og automatgir, er til for å gjøre WR utfordrende. Levetiden øker også drastisk når det er så mange innstillinger. Du går ikke lei på grunn av at spillet er for lett.

Biler og baner i fleng
I WR er det som tidligere nevnt 109 forskjellige Mercedeser, og hele 117 baner. Alle disse bilene er helt lik originalen takket være god hjelp fra Mercedes-Benz. Synetic, som produsenten heter, har vært i kontakt med bilprodusenten for å lage bilene så autentiske som mulig, og her har de lykkes godt. Hver minste detalj er lagt til, og siden grafikken i spillet er så bra, blir dette utrolig tøft. Noen baner kan kanskje virke litt like. Omgivelsene kan være nesten identiske, og du får en følelse av at du har kjørt denne banen tidligere. Likevel er alle 117 forskjellige ved hjelp av ulike typer svinger og hindringer. Det som er litt viktig å huske, er at Mercedes ikke bare har gatebiler, men også off-roadere. Alle typene er representerte, og det er mange baner som byr på store utfordringer. Hvordan de forskjellige bilene oppfører seg på diverse underlag, har nok produsenten jobbet en god del med. Du merker godt at du kjører en bakhjulstrekker på vinterføre.

Bakdelen slipper nemlig nesten helt identisk med det den gjør i virkeligheten, og dermed blir det mye lettere å kontrollere en sladd. Selvsagt holder firhjulstrekkerne, slik som E 320 4Matic, seg mye bedre på veien enn en C 200 T Kompressor. Produsenten har jobbet mye med å ha med alle mulige detaljer og å få bilene så lik originalen som over hodet mulig. Her har de klart seg veldig bra. Et lite minus må nok være interiøret. Det mangler helt klart en god del finesser hos de dyreste bilene. Displayene i selve spillet er bygd opp på en helt grei måte. Du har turteller, speedometer, rundetid, posisjon og en indikator på hvor langt frem, eventuelt bak, det er til nestemann. Kart over banen er det også. Dette vises øverst til høyre og er ikke i veien når du spiller. Med andre ord har produsenten lagt det bra til rette for oss spillere.