World Racing 2

Arkadebilspill har vi mange av, men vi får alltids plass til enda et i garasjen. Forutsatt at det er noe tess, vel og merke.

Kort fortalt er World Racing 2 et bilspill med et tungt arkadepreg, men som samtidig gjør gameplayet litt mer spennende ved å introdusere enkelte realistiske elementer (du kan selv velge hvor realistisk du vil ha det, selv om det aldri kan konkurrere med titler som GTR). Spillet fokuserer på europeiske bilmerker (noe som kan være forfriskende hvis du er lei japanske og amerikanske monstre) og kommer totalt med 90 forskjellige bilmodeller fra 17 ulike fabrikanter, som Mercedes, Volkswagen, Skoda, Alfa Romeo, Lotus og Morgan.

Intelligent installasjon Det første bonuspoenget får World Racing 2 allerede under installasjonen, som gir deg flere forskjellige installasjonsmuligheter. Nå for tiden har spill en tendens til å insistere på å plassere alt innholdet på harddisken din, noe som fører til stadig større krav til harddiskplass og en evig plassmangel for de av oss som har mange spill. World Racing 2, derimot, klarer seg med 550 MB på harddisken, men om du har nok plass kan du selvfølgelig la spillet spise opp hele 3,44 GB, noe som korter ned de allerede uproblematiske lastetidene.

Handlingen foregår over seks store miljøer, som alle er fulle av veier som snur seg på kryss og tvers gjennom landskapene. Her får du oppleve alt fra italienske landeveier, ørkenveier i Egypt, bygater i Miami og motorveier på Hawaii, og det meste ser både lekkert og gjennomført ut. Dessuten kommer de mange miljøene med stor variasjon, noe som etter hvert viser seg å være et av World Racing 2 sine sterkeste kort. Her får du nemlig gjøre alt fra å navigere deg gjennom skoger i off-road-kjøretøyer til å ta de råeste modellene fra bilfabrikanter som Pagani og Alfa Romeo på baner hvor de kommer opp i hastigheter på over 300 kilometer i timen.

Som alle bilspill med respekt for seg selv har World Racing 2 en kampanjemodus. Her begynner du med å velge blant en serie spillfigurer som skal representere deg i spillet. Utvalget består av et knippe tøffe gutter og lekre jenter, hvor "tøffe" betyr "latterlige" og "lekre" betyr "billige". Så bærer det ut på veien, i en serie på totalt over 120 ulike "oppdrag". I begynnelsen får du kun tilgang på tregere biler, men etter hvert som du oppnår resultater får du teste de villeste beistene spillet har å by på. Heldigvis er det ofte like morsomt å kjøre en Mercedes Benz fra sekstitallet som det er å kjøre en helt ny konseptbil.

Variert gameplay Oppdragene i spillet består stort sett av å komme fra A til B så raskt som mulig (enten en eller flere runder på en fastlagt trasé, eller en typisk rallybane). Noen ganger kjører du alene i kamp mot klokken, mens andre ganger må du kjempe om plasseringer (eller begge deler). Ved enkelte anledninger må du dessuten nå sekundære mål, som å få en viss mengde poeng for sladding eller unngå at bilen tar alt for mye skade av behandlingen din. Hva skademodellen angår, ser denne rimelig heftig ut (NFS: Most Wanted kan for eksempel bare gå og legge seg), men skadene påvirker ikke bilens ytelse.

Gjør du det godt i kampanjen, får du poeng som du kan bruke til å låse opp biler (og pynt som fancy hjulkapsler og symboler) utenfor kampanjen. I tillegg til å få poeng for å vinne, får du ekstra poeng for å drifte, hoppe, kjøre på to hjul og slike ting. Dessuten trekkes du i poeng om du bruker skitne triks som å krasje i motstanderne eller ta snarveier. Dette fungerer dessverre ikke helt optimalt, da du ofte får trekk for situasjoner du egentlig ikke kan noe for, og når beskjeden "unfair" (urettferdig) kommer opp for å signalisere at du akkurat har mistet poeng fordi en dataspiller krasjet i bilen din, føles urettferdig som et veldig dekkende ord.

Samtidig er det litt for lett å jukse ved å kutte svinger - selv om du får trekk for det, kan du gå fra siste til førsteplass på én slik manøver, slik at trekket overhodet ikke står i stil med hvor mye du tjener. Dette er imidlertid ikke noe problem om du spiller disiplinert; det er jo tross alt ikke nødvendig å utnytte seg av slike smutthull selv om de eksisterer. Dessuten er det prisverdig at World Racing 2 lar deg kjøre utenfor banen, uten å komme med unaturlige barrierer eller tull som at bilen plutselig blir teleportert tilbake på banen om den kommer for langt bort. Hvis du ser noe som virker interessant i det fjerne, er det stort sett ingenting som hindrer deg i å kjøre helt bort til det om du vil.