WRC 3

Ikke før har vi fått vår første verdensmester i rally, så slippes WRC 3. Timingen kunne neppe vært bedre. Interessen for rally har eksplodert i vårt lille land, og det er nok ikke få som sikler etter å kopiere Solberg. Nå har du sjansen, og det med bakenden trygt plassert i sofaen. Lisensene er som navnet tilsier på plass, så her er det bare å velge og vrake mellom favorittbiler, førere og lokalisjoner. Unntaket er en viss skotte, som i stedet er å finne i sitt eget rallyspill, men det er en ærlig sak. En kan som kjent ikke være på to steder på samme tid. En litt kjedelig detalj er at du ikke får mulighet til å angi eget navn på føreren. Aasgård ble med andre ord aldri verdensmester i rally. Der gikk den drømmen i grus.

Flere oppgraderinger
Det er bare et år siden forrige utgave i WRC-serien kom ut, men mye har skjedd i rallyverdenen siden den tid. Førere har byttet team, noen har sluttet og andre har kommet til. Nye sponsorer, VM-runder og milevis med ny vei er bare noe av det som har blitt oppdatert i WRC 3. Skadesystem, instrumenter i bilen, fysikk og AI (kunstig intelligens) har også blitt forbedret.

Lillebror Solberg ble verdensmester, og storebror Solberg med kartleser Cato Menkerud er også på vei inn i sirkuset. Petter sørget for fantastisk reklame, men Henning og Cato har en mer direkte rolle i spillet. I tillegg til å være PS2-ambassadør i Norge, deltar Henning med norske kommentarer i WRC 3. Han hadde nok ikke fått seg jobb i radio, men det er helt klart en artig detalj. Cato Menkerud har stemmen til den norske kartleseren, og gjør jobben svært godt. Er du en av dem som av en uforståelig grunn får spasmer og allergiske reaksjoner på norsk tale i spill, kan vi berolige deg med at du står fritt til å velge andre språk også. I et slikt spill er det ikke snakk om dubbing, så irritasjonsmomentet ved norsk tale burde i verste fall være minimalt.

Mangler onlinemuligheter
Etter en inspirerende oppstartsvideo er det tid for å velge spillmodus. Den største forandringen her vil nok skuffe mange. "Challenge", modusen der du kunne konkurrere om bestetider med venner og fiender via en webside er ikke lenger tilgjengelig. Ellers har du de vanlige valgene: Enkelte fartsprøver, valgfritt rally, flerspiller med to til fire personer, og selvfølgelig rosinen i pølsa; selve WRC-sesongen. Det er fire forskjellige vanskelighetsgrader å velge mellom, noe som garanterer en skikkelig utfordring for alle. En svakhet er at det kanskje er for stor forskjell mellom de to enkleste, "Nybegynner" og "Profesjonell". Den første er så enkel at det sikkert er teoretisk mulig å rygge fortere enn motstanderne, mens "Profesjonell" krever at du presser virkelig hardt samtidig som du holder kjerra på veien.

Det er ikke bare motstandernes tider som påvirkes av vanskelighetsgraden; skader på bilen, hvor ofte du får service og værforhold er også avhengig av dette valget. I "Profesjonell" må du for eksempel passe godt på at du ikke trer bilen rundt en telefonstolpe. Det er ikke spesielt gunstig for resultatet om du må kjøre to fartsprøver med lekk radiator. Litt frustrerende å bli straffet med 40 sekunder for en marginal feilberegning, men det er slik rally er.

Perfekt balanse mellom realisme og action
WRC 3 har i praksis kun én konkurrent, spillet til den tidligere nevnte skotten; Colin McRae Rally 4. Å gi seg på å kåre en vinner er meget vanskelig, om ikke direkte feil. Colin McRae Rally er kanskje et hestehode foran når det gjelder realisme, men på den annen side er nok WRC 3 kongen når det gjelder action og pur moro. Lisensen er jo også et positivt element som konkurrenten ikke kan skilte med. WRC 3 er ikke utpreget urealistisk, men det presterer å balansere perfekt på grensen mellom underholdning og virkelighet.

Det skal ikke mye trening til før du får den gode følelsen av å beherske bilen, men for å gjøre det virkelig godt kreves det en solid dose mot, ferdighet og is i magen. En anelse griseflaks kan også være på sin plass en gang i mellom, for her har du ikke tid til å spare på kruttet. Full gass mellom grantrær og steinrøyser, 200km/t over speilblank is, bredsladd gjennom skarpe hårnåler og balansering på kanten av livsfarlige stup er bare noe av det du må beherske for å komme inn til beste tid. WRC-runden går innom mange land, og forholdene der er selvsagt meget forskjellig. Det betyr at du må kjempe på en mengde ulike underlag, slik som leire, grus, snø, is og asfalt av forskjellig type.

Rallyenes særpreg ivaretatt
De forskjellige rallyrundene er godt gjengitt, slik at hvert lands særpreg kommer godt frem. Olivenlundene i Hellas sørger for eksempel for at du aldri er i tvil om hvor du befinner deg. Omgivelsene er ikke bare karakteristiske, de ser meget bra ut også. Mest imponerende er likevel bilene, som har en svært høy detaljgrad. I menyen kan du faktisk dekomponere bilene slik at du får se hvilke deler modellene er bygd opp av. Ganske stilig, men helt unyttig. Hver av bilene finnes i flere utviklingsversjoner, som låses opp utover i spillet. Du starter med en standard WRC-bil, men etter hvert som du kjører klarer mekanikerne å forbedre ulike momenter ved den, slik at nye versjoner blir tilgjengelige. Det er i alt 5 ulike versjoner av hver bil.

I tillegg finnes det noen nye biler, deriblant en håndfull prototyper, som kan låses opp. Noe som kan være litt kjedelig, er mangelen på innstillingsmuligheter. Du må nøye deg med tre grader av et par elementære ting som bremsefordeling og girutveksling. Her har dessuten mekanikeren stort sett rett, så du trenger egentlig ikke å bry deg om dette heller. Det føles alltid godt å finne frem til det perfekte oppsettet, men samtidig muliggjør dette systemet mest mulig kjøring og minst mulig fikling.

Realistiske motstandere
Et utrolig vellykket element i WRC 3 er motstandernes ferdigheter. I enkelte spill er noen av konkurrentene overlegene alle andre, noe som i praksis betyr at du må vinne over halvparten av rallyene for å ha en sjanse til å vinne sammenlagt. I virkeligheten er det ikke slik, så heller ikke i WRC 3. Noen sjåfører er best på asfalt, mens andre har en tendens til å briljere på grus. Samtidig kan det godt hende at en av de store stjernene går på en smell og må bryte. Dette fører til at du faktisk kan bli verdensmester selv om du tabber deg ut fullstendig på et rally eller to. Solberg kom ikke i mål i alle rundene, det trenger ikke du gjøre heller.

Motorlydene er gode, men kan høres litt spinkle ut. Det er imidlertid ikke verre enn at det er for pirk å regne. Cato Menkerud gjør en strålende jobb som norsk kartleser, og det er helt klart artig å tenke på at mannen som leser opp notene er kartleser for Henning og har vært det for Petter også. Å følge med på kartleseren er en nødvendighet for å gjøre det bra i WRC 3. I tillegg til hans kommentarer vises det piler øverst på skjermen, men de er ikke like nøyaktige. I noen tilfeller kommer notene litt for sent, men det er sjelden noe problem.

Konklusjon
Du kjøper WRC 3 hvis du vil deg selv det beste, så enkelt er det. Enhver med PS2 og et snev av bilinteresse har kjøpeplikt. Har du umenneskelig tålmodighet kan du i verste fall ønske deg det til jul, men vit at du går glipp av mye førjulsmoro. Noen spill plages av at en blir sittende å se frem til målgang hele løpet, men WRC 3 er action og moro fra ende til annen. Det er rett og slett vanvittig underholdende å kjøre bil helt på kanten av det naturkreftene tillater. Et skår i gleden er at "challenge"-modusen er fjernet, men det er ingenting som hindrer deg fra å be vennene hjem i stua, hvor opp til fire personer kan kjempe sammen, i stedet for å konkurrere mot dem via en webside. Forandringene fra forrige utgave er ikke veldig store, men det er likevel flere klare forbedringer. Bilene snurrer ikke lenger så fort du kommer i nærheten av et rekkverk, og du har milevis med ny vei å kose deg med. Et godt kjøp uansett med andre ord.

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen