WRC 4

Den fjerde inkarnasjonen i WRC-serien er tilgjengelig for PlayStation 2-fanatikere over hele landet, og etter fjorårets kjempeintroduksjon med norsk lokalisering og Henning Solberg i spissen, skal det godt gjøres å følge opp suksessen.

WRC-serien er den eneste offisielt lisensierte rallyserien på markedet, og Evolution har tidligere sørget for å gjøre en god jobb med det tilgjengelige materialet. Presentasjonen dette året er om mulig enda penere enn tidligere, og er krydret med videoklipp fra ymse verdenshjørner. Alle lagene fra det virkelige sirkuset er på plass, og førersetet er som tidligere satt til disposisjon for verdens mest lovende rallysjåfør: deg. Din første oppgave blir å opprette en personlig profil, slik at spillet har peil på hvem du er, og samtidig sørge for å lagre diverse informasjon om deg underveis.

Høyaktuell standard
Verdensbildet er tilpasset inneværende rallysesong, slik at du får muligheten til å besøke alle landene som arrangerer løp i år. Her er det som alltid et rikt utvalg av ulike underlag, ulike værforhold og like mange sjåfører som har sine egne karakteristikker. Førerene du kjemper mot i det virtuelle mesterskapet er modellert etter sine virkelige motparter, både etter kjørestil og utseende. Favorittunderlag og rallykarakteristikk ser ut til å spille inn på hvordan de ulike rattvriderene gjør det igjennom en sesong, og Petter Solberg sliter like mye på asfalt her som han gjør i virkeligheten. Heldigvis er det fritt fram for din del til å vise hele verden hvordan det skal gjøres, og lukeparkere motstanderene spesialstrekke etter spesialstrekke.

Flere vanskelighetsgrader er tilgjengelig, men for nybegynnere vil det føles ganske brutalt å bli kastet ut i dette spillet. Her er det ikke stort som blir gitt av hjelp til nyfødte, og du skal helst ha atskillige timer på kunstige veier på sertifikatet allerede. I motsetning til flere andre titler på markedet, er det ingen form for opplæring, og ingen som forteller deg hvordan du kan gjøre det beste ut av situasjonen. Richard Burns Rally har sin eminente rallyskole som gir deg en innføring i rallysportens verden, men dette er dessverre fraværende her. Når lista i tillegg legges så høyt som det har blitt gjort her for nybegynnere, kan det være farlig fremmedgjørende i forhold til nye spillere. Det er ikke verdens vanskeligste sjanger å sette seg inn i, men det er uten tvil en vanskelig sjanger å mestre.

Frekt og freidig fartsnivå
Spillet tilbyr tre vanskelighetsgrader for WRC-serien, samt at du har muligheten til å kjøre den enklere 1600-serien om det skulle være ønskelig. Her må du imidlertid låse opp mye, og langt fra alt er tilgjengelig fra start. Underveis låser du også opp flere utviklingsstadier for WRC-bilene, slik at du får litt mer krefter under panseret og fetere utstyr til å imponere damene med. Det er selvsagt det eneste du tenker på, der du suser med ustø hånd over et tynt islag på snødekte veier i svenske skoger. Damer. Og det treet der, da. Det som kommer så utrolig fort mot deg. Ut med rumpa, inn med snuten og tråkk gasspedalen tvers igjennom gulvet. Her gjelder det å stå i ramma, og sørge for at tidene dine slår motstanderene. Både førermesterskap og produsentmesterskap er inkludert, og dersom du har planer om å komme vinnende ut av begge to, er det den eneste løsningen.

Stilen er gjennomført lettere og mindre simuleringsorientert enn det Richard Burns Rally er, men er samtidig langt mer rallyorientert enn de andre harde konkurrentene på markedet. I forhold til Colin Mcrae-serien føles det hele langt mer gjennomført og realistisk, og WRC-settingen er virkelig velkommen. Løpenes plassering i virkeligheten gjenspeiler seg tydelig i løpsforhold og underlag, og lufta i stua føles akkurat like tynn ut som i de argentiske fjellene. Kypros og Tyrkia har minst like store, skumle steiner som de skal ha, og før du setter av gårde på snødekte, svenske veier bør du har funnet fram vintertøflene. Enkelte kjente landemerker har klart å komme seg med i spillet, og realismen kan formelig kjennes langt inn i håndflatene når du rister over tyske betongveier. Dessverre repeteres strekkene til en viss grad i motsatt retning, men det er noe man er vant med fra alle bilspill. Og ikke minst, slik er det i virkeligheten også.