WRC II Extreme

Et bilde eller tusen ord, det holder ikke. Du må selv oppleve spillet for å skjønne hva jeg snakker om. Fart, spenning og masse moro, WRC II mangler ingen av delene. Har du høydeskrekk, eller kanskje du er mørkredd? Pass på, for her får du testet begge deler. Når det er sagt så kan jeg gå i gang med å ønske deg velkommen til neste utgave av WRC, nemlig World Rally Championship II Extreme.

Multiplayer-mulighet og kartleser som leser feil!
Multiplayer-muligheten i spillet er relativt god og støtter to, tre eller fire spillere. Du trenger selvsagt bare en styrespake, siden rally er rally og du da ikke kjører samtidig, men heller på tid. De fleste modusene, WRC inkludert har støtte for flere spillere, og dette er utrolig underholdende. Ikke bare får du kjøre et mesterskap, men du får sjansen til å mose naboen i samme slengen. Utrolig moro! Jeg har enda ikke fått testet spillet med ratt og pedaler, men kommer tilbake til dette på et senere tidspunkt. Dette gjelder alle bilspill jeg har testet på PlayStation 2 (Gran Turismo 3, Gran Turismo Concept, V-Rally 3). Du kan låse opp noen små hemmeligheter i spillet, men hvordan eller hva vil jeg ikke fortelle om her. Du får selv finne det ut om du kjøper spillet.

Noen ord om kartleseren. I tillegg til å lese feil en og annen gang får du også høre advarsler om det mangler autovern rundt neste sving, eller om det ligger steiner ved siden av veien, om du bør kutte svingen eller ikke, osv. Det er svært nøyaktige og utfyllende opplysninger du hele tiden blir pumpet full av, og det skjer gang på gang at jeg ikke får med meg alt og havner i grøfta. Du må lære deg å sile ut det som er viktigst alt etter situasjonen. Vanskelighetsgraden på spillet er sånn passe og du setter deg neppe skikkelig fast på en bane.

Noen baner er selvsagt vanskeligere enn andre, og tiden det tar å lære de vanskeligste sporet kan ta noe lengre tid enn på de enkleste, men det blir aldri kjedelig. Noe av det første jeg merket meg var at bilene, og at de til tross for mer eller mindre like spesifikasjoner faktisk oppførte seg merkbart annerledes fra produsent til produsent. Alle har sine spesielle nykker som du bør bli kjent med om du skal klare å føre bilen trygt gjennom banene. "HUD" eller "heads-up-display" er akkurat som det bør være i dette spillet. Informativt, ikke i veien og med gode farger, slik at du ikke har noe problemer med å lese hva som står til en hver tid. Vil du ha en ekstra utfording? Har du kjørt gjennom hele WRC på vanskelig vanskelighetsgrad flere ganger?

Har du prøvd alle bilene, avslørt deres svakheter eller funnet deres sterke side? Ja, sier du kanskje, men har du gjort alt dette med synsvinkelen inne i bilen? Slik at du ser ut gjennom frontruten. Hvor mye du ser av ting rundt deg og sikten generelt blir sterkt redusert i forhold til en synsvinkel som plasserer deg over bilen, og som et resultat av dette blir alt mye vanskeligere. Etter hvert eneste løp starter en "replay" hvor du får muligheten til å virkelig studere din egen kjøring fra alle tenkelige synsvinkler. Denne kan selvsagt lagres og spilles av senere for å imponere venner og bekjente. Det som er viktig å huske her er at dette ikke bare er en skrytefunksjon, men en nødvendig funksjon for din egen del. Kjører du et godt løp kan du bruke opptaket til å se hva du gjør bra. Du kan se hvor det er mulig å spare inn tid slik at naboens rekord ikke holder lenger. Kjører du dårlig bør du benytte sjansen til å se over noen ganger, og kanskje finne grunnen til at det gikk som det gjorde. Kutter du svinger du ikke burde? Kjører du utenom idealsporet og taper tid på den måten? Feilene kan være vanskelige å oppdage hadde det ikke vært for opptaksfunksjonen.

En perfekt julegave til de som liker bilspill og en enda bedre julegave til rallyfans som meg selv. Med sin utrolige grafikk og enorme stemning kommer du garantert til å leve deg langt, og lengre enn langt inn i spillet. Realismen er utrolig, og bli ikke overrasket om svetteperlene begynner å piple fram midt på pannen din etter noen runder i Hellas. Med muligheten til å lage egne rally og mesterskap kan du kjøre om og om igjen, gjerne sammen med to-tre naboer, uten at det blir det samme hver gang. Legg alle løpene til nattestid og se hvem som har mest is i magen, for mørkekjøring i dette spillet er ikke bare bare.