WRC II Extreme

Et bilde eller tusen ord, det holder ikke. Du må selv oppleve spillet for å skjønne hva jeg snakker om. Fart, spenning og masse moro, WRC II mangler ingen av delene. Har du høydeskrekk, eller kanskje du er mørkredd? Pass på, for her får du testet begge deler. Når det er sagt så kan jeg gå i gang med å ønske deg velkommen til neste utgave av WRC, nemlig World Rally Championship II Extreme.

Når du har kommet over sjokket, og startet spillet har du på hovedmenyen flere valg. Jeg må ærlig innrømme at det ikke tok meg mange sekunder å finne fram WRC-modus, deretter og trykke overivrig videre for å få i gang første løp. Hvis du derimot tar deg litt tid og kikker nærmere, finner du også "quick race", "time trial", "head to head", "custom rally", "custom championship", "WRC Challenge", samt et arkiv med resultater, liste over ting du har låst opp og dine lagrede "replays". "Quick Race" er fint for å varme opp, og du havner rett i førersetet og kan da bare trykke klampen i bånn. "Time Trial" lar deg kjøre mot klokken på valgfri bane, og er fint for å trene på enkelte baner, og selvsagt for å se hvem i venneflokken som har de beste tidene. "WRC Challenge" lar deg velge land, for så å kjøre rally der. "Head to head" er løp på valgfri bane med flere spillere. "Custom rally" og "custom championship" ligger i navnet.

De gir deg muligheten til å lage ditt eget rally, eller ditt eget mesterskap. De tre siste, og da spesielt de to siste gir spillet en fin levetid. Du kan lage så mange rally eller mesterskap du vil. Mulighetene er uendelige, eller nesten iallfall. Tilbake til WRC-modus. Du har valget mellom enkel eller vanskelig vanskelighetsgrad. Sistnevnte gjør at bilene kan ta skade, og er generelt vanskeligere med tøffere motstand. Neste steg er å velge hvilket lag du vil kjøre for. Alle lagene fra den profesjonelle rallyverden er her, og det er bare for deg å velge. Tredje steg før du får kjøre er en presentasjon av det landet du skal kjøre i, som gis av en kommentator og en helt utrolig filmsnutt. Dette er verken "ingame" eller animert film, men ekte opptak fra de forskjellige landene. Hvis du er som meg og kikker på rally på TV, er dette virkelig et gullkorn. Du får se fine filmer fra landene i WRC-mesterskapet, og kan bare nyte synet mens du venter på å få kjøre der selv.

Skremmende realistisk, samt nydelig grafikk
Selve kjøringen var veldig uvant, og jeg havnet utallige ganger i grøfta før jeg klarte å venne meg til det. Dette er ikke fordi spillet har dårlig eller vanskelige kontroller, men heller fordi jeg har spilt alt for mye V-Rally 3 i det siste, før jeg mottok dette spillet. Grunnprinsippet er selvsagt det samme i begge spill, men realismen er noen hakk bedre i WRC II og du kommer ikke til å bli skuffet om du tidligere har spilt Colin McRae Rally 2.0, WRC I eller V-Rally 3. Har du sertifikat? Likte du mørkekjøring? Eller kanskje du bare er ute etter litt ekstra spenning? Uansett så har WRC II en gave til deg som jeg tror du kommer til å like. Jeg satt og spilte litt her en dag, og hadde jo kjørt rally om natten i f.eks. V-Rally 3 også, og det var jo ikke så veldig forskjellig. Sikten var selvsagt blitt ganske begrenset, veien virket smalere og selv om sistnevnte bare var en illusjon så var det nok til at du skjerpet sansene.

Til tross for dette var det fortsatt bånn gass - jeg skulle jo først i mål. Når jeg kom til samme situasjon i WRC II ble jeg sjokkert, nesten redd. Sikten var lik null og selv om du til en viss grad kan kjøre rally bare ved å høre på kartleseren så var dette skummelt. En mulighet er at jeg lever meg alt for godt inn i slike spill, men å kjøre om natten på WRC II er en helt syk opplevelse. Du har null sjans til å se noe som helst, med mindre det er plassert rett foran bilen din og blir opplyst av de kraftige lyktene. Alle som har kjørt rally vet at dette ikke er helt tilstrekkelig. Gjennom en kronglete skog midt på natten og en fart på rundt 100mph, og hvor alt du ser er veien foran deg, helt fram til neste sving. Du må stole blindt på kartleseren, og han har faktisk sagt feil også en og annen gang. Du hører at han straks retter opp og sier "sorry". En beundringsverdig funksjon, men du blir heller irritert hvis det gjør at du havner i grøfta.

En ting jeg savner fra V-Rally 3 er de små tingene som skjedde mitt under et rally. En hjort som sprang over veien, et tog som kjørte forbi, eller en familie med hester som løp sammen med bilene på gården ved siden av veien. Bortsett fra dette er det ingenting spesielt jeg savner fra V-Rally 3 som ikke også finnes tilsvarende eller bedre i WRC II. Grafikken er helt enorm og 3D-motoren har kapasitet til å tegne 5 kilometer med terreng på en gang. Banene er laget ved hjelp av satelittfoto og grunnleggende kode fra flysimulatorer. Dette for å kunne gi den ekstreme kvaliteten og detaljene som finnes i WRC II.

Fysikken i spillet er god og bilen føles naturlig på veien. Kjører du gjennom en vannpytt, og nå snakker jeg ikke om en liten sølepytt i en dump på hjørnet borte ved kiosken, men heller større dammer som ofte ligger og venter på deg strategisk plassert i en fordypning i terrenget, vil det merkes. Slike ting merkes godt på bilen og alt blir tungt. Noen av banene inneholder plasser hvor du kan hoppe. Enkelte ganger er dette svært morsomt og utrolig stilig å se på "replay"etter løpet, men andre ganger bør du bremse ned for å unngå slikt. Et hopp på feil plass og du klarer aldri å rette opp bilen når du treffer bakken igjen. Er du riktig uheldig hopper du rett over autovernet og utenfor et stup, eller inn i en skog. Når du kjører for eksempel i Hellas kan du kjøre rett av veien og ned i avgrunnen, og må konstant passe på hvordan du svinger. Dette er noe av det som gjør at du faktisk kan bli ganske svett etter noen runder med dette spillet. Du lever deg såpass mye inn at kroppen blir sliten og anspent av å kjøre så fort og så nær stupet.

Kombiner dette med den magiske mørkekjøringen, samt den konstante frykten for at kartleseren skal lese feil på notatene sine i en avgjørende situasjon, og du er fullstendig oppslukt. Du har ikke musikk når du kjører her heller, akkurat som i V-Rally 3, og sannsynligvis av akkurat de samme grunnene. Det skal så utrolig lite til før du kjører av veien eller svinger feil og havner midt inne i skogen, at musikk hadde vært katastrofalt. Utenom løpene er det selvsagt musikk, og denne er helt kurant. Typisk "TV-musikk" som du gjerne finner igjen på Eurosport eller sporten på NRK. Lydene er av topp kvalitet og høres bra ut. Spesielt om du har svære høyttalere og skikkelig anlegg som kan erstatte den noe daffe lyden fra en vanlig TV. Skikkelig motorlyd og smell fra potta er selvsagt med her også, og stemmen fra kartleseren er meget fin. I noen spill bruker denne å være gromsete eller utydelig, men her går det greit å høre hva han sier. I tillegg er det også brukt store fine piler på skjermen som viser hvor du skal kjøre. Disse bruker også å være med i de fleste spill, men personlig syns jeg de burde vært tatt bort. I det minste så burde de kunne velges bort fra en meny. Kjører du X antall meter utenfor sporet begynner en nedtelling fra 3, før du blir belønnet med 5 sekunder straffetid, og blir plassert tilbake på banen, men dette gjelder bare på vanskelig og ikke enkel vanskelighetsgrad. På enkel blir du bare plassert tilbake på banen.