WRC Rally Evolved

Spill er fantastiske. I WRC Rally Evolved kan faktisk Petter Solberg slå Sebastien Loeb. Riktignok med litt assistanse fra deg og meg.

Dokusåpe
En stor nyhet i Evolved i forhold til tidligere spill i serien er dramatiske øyeblikk mens du kjører. Her løper hester og reinsdyr over veien mens steiner raser ned fra fjellsiden og brennende lava brenner publikum til aske (ok, de siste punktet var min fantasi). En morsom detalj, men ikke når det samme skjer hver gang du kjører. Du kan ta igjen andre biler med motortrøbbel, og enkelte ganger må du tenke fort for å unngå en brennende konkurrentbil midt i veien. Førerne av disse havarerte bilene synes ofte det er en god idé å stå midt i veien når du kommer susende. Skuffelsen var stor for undertegnede at blodet ikke sprutet over frontruta etter det som minnet om en påkjørsel av et par slukørede rivaler: De bare forsvant foran nesa på meg. Ja, jeg er en syk, syk mann. Treffer du publikummere blir du automatisk satt tilbake på veien. Greit nok, for bilen din har ikke noe ute hos publikum å gjøre.

Kontrollene i Evolved synes jeg er svært gode, de passer PS2-kontrollen som hånd i hanske. Måten man løser gassing og styring på ved på bruke de analoge styrepinnene er god, den bidrar til en mer følsom kontroll over bilen. Giringen er også fint løst, forutsatt at du i det hele tatt bruker den. Havner du i grøfta kan du kjapt komme tilbake ved å trykke på ”select”, denne knappen blir som regel helt nedslitt etter de første løpene. Etter det bør du bite tenna sammen og rette din oppmerksomhet mot bremsing og korrekt styring.

Evolved er fylt til randen av innstillingsmuligheter for bilen. De fleste vil nok nøye seg med å la den virtuelle mekanikeren bestemme oppsettet før du setter av sted, men for enkelte er ikke dette godt nok. Hardbarka bilentusiaster og kontrollmaniske gamere vil selvsagt bestemme så mye som mulig selv. Ønsker du en slik løsning kan du bruke den såkalte shakedownen eller en testbane for å sjekke ut dine fingerferdigheter i praksis. Har du interessen så forlenger og beriker dette selvsagt spillopplevelsen. Måten du girer på gir også utslag i løpene. Hvis du lærer deg manuell giring fremfor den halvautomatiske standarden vil alt gå så mye bedre. Vanskelighetsgraden blir naturlig nok høyere, men gevinsten følger denne kurven fint.

Ingen øyenstikker
Grafikken i Evolved er ikke noe som får mine vakre øyne til å væte seg selv av ren fryd og begjær. Ja, rammen rundt spillet er svært forseggjort. Miljøeffektene når du kjører er gode og skademodellen på bilen imponerer. Enkelte av brettene er dirkete vakre, mens andre ser mer dunkle og kornete ut. Alt i alt er Evolved greit nok grafisk, men et spill som nærmer seg realisme bør legge lista enda litt høyere. Kameravinklene ved kjøring er fine og varierte, men når det kommer til reprisene er kvaliteten laber. Spesielt ”kringkastingsvinkelen” skuffer, og det er normalt min favoritt når jeg vil se min fantastiske kjøring om igjen.

Har du et bra anlegg eller en grei TV blir lydbildet i Evolved svært bra. Alt fra steinsprut, via kjempesmeller til motoreffekter gjør en kjempegod jobb med å skape et solid totalinntrykk av lyden. Som sagt er kartleseren også bra, hans stadige mas skaper et realistisk bakteppe når du kjører. Musikken er overbevisende og står fint til det som foregår på skjermen. Sett meg på plass hvis jeg tar helt feil, men bruker ikke Evolved og Pro Evolution Soccer 5 den samme sangen i sin introduksjonsfilm? Ja, det er en god låt. Men den fortjener vel ikke så mye eksponering som dette?

Flerspillerdelen er som mye annet i Evolved; litt over gjennomsnittet. Over nett fikk jeg ikke testet så mye som ønskelig på grunn av nettverksproblemer, men lokalt fikk jeg rik anledning til å boltre meg. Man skal falle kraftig på trynet for å ikke gjøre bilspill morsomme i flerspiller, Evolved blir heldigvis stående støtt. Det å kunne kjøre en etappe eller et mesterskap sammen med en god venn (eller tre) er som fine opplevelser flest: Ubetalelig. Det er herlig å kunne knive mot hverandre og datamaskinen om sekunder og hundredeler. Samtidig kan du vise hvor flink du er med girene og i det ”umulige” svingene. Men selv dette kan ikke underholde deg og Arne-Barry (hvis vennen din heter det) i evig tid. Som i enspillerdelen føles underholdningsgrunnlaget litt for spinkelt.

Selv om jeg ikke er en garvet WRC-veteran så liker jeg Evolved. Det tror jeg mange av spillseriens tilhengere også vil gjøre. Kanskje det er nettopp fordi jeg ikke har fulgt serien fra A til Å som gjør at jeg sitter fornøyd igjen etter timevis bak rattet. Når det er sagt er det også mer enn nok å sette fingeren på. Først og fremst er de offisielle rallyløpene alt for begrenset. Du føler deg nøyaktig som om du har fått en stor biffmiddag på bordet, med streng beskjed fra den småfeite kelneren om at du bare kan ta tre biter før desserten er klar. Her er desserten fruktgrøt; småkjedelige bonusbiler/baner og en flerspillerdel litt over snittet. Kjøringen er i seg selv fin, og ikke minst utfordrende på de vanskeligste innstillingene. Hvis du kan klare deg uten et kliss nytt og offisielt rallyspill, så gjør det. WRC Rally Evolved gir deg ingen grunn til å ta frem nerdesoveposen og ligge utenfor din lokale spillsjappe med forventninger sitrende i kroppen.