WRC Rally Evolved

Spill er fantastiske. I WRC Rally Evolved kan faktisk Petter Solberg slå Sebastien Loeb. Riktignok med litt assistanse fra deg og meg.

WRC-serien er rallysirkusets offisielle representant på det interaktive underholdningsmarkedet. Her er alt på plass; originale biler, sjåfører og etapper. Du kan til og med følge den ekte tidskalenderen til punkt og prikke. På den måten kan du sammenligne deg selv med de ekte stjernene. WRC Rally Evolved (fra nå kun Evolved) er spill nummer fem i serien. Mon tro om det fortsatt er morsomt å kjøre halsbrekkende billøp med livet som innsats, samtidig som en galning skriker instruksjoner inn i ditt høyre øre.

Petter og Phil
Justeringsmulighetene når det gjelder vanskelighetsgrad er noe av det første som slår deg når du fyrer opp Evolved på din PlayStation 2. Her kan du stille det så lett at en gammel og blind bikkje kunne gjort gode etappetider. I andre enden av skalaen blir det langt tøffere, men ikke verre enn at øvelse gjør mester. Rosinen i Evolved-pølsa er den autentiske rallykalenderen. Du kan ta over jobben til nevnte Solberg, og du lever dine glade og riskfylte dager ved siden av kartleser Phil Mills. Alle de kjente stoppestedene er her, fra Monte Carlo til New Zealand. På denne banehalvdelen skal Evolved være i sitt ess, men det faller dessverre litt på hekken.

Hvert offisielle rally har nemlig bare tre etapper, noe som er latterlig lite. Du får ikke engang kvesset konkurranseinstinktet før det hele er over. Jeg liker å sanke poeng. Samtidig liker jeg følelsen av å forsvare noe over tid eller at jeg må innhente et forsprang. Har man mange løp er disse mulighetene til stede. Rallysirkuset kan i denne tittelen sammenlignes med å spille Football Manager 2006, der hver sesong består av 10 kamper. Morsomt er det, men gledene er kortvarige og du føler deg litt snytt når sesongen er over. Evolved har klart det kunststykke å forvandle en rik og mektig fransk løksuppe til en tynn norsk kjøttsuppe – ikke bra!

Banedesignet er relativt godt, til tross for at det som sagt er for få av dem. Du sitter med hjerte i halsen når du kjører opp de bratte bakkene i Monte Carlo, mens frost gjør bilens opptreden uforutsigbar. Andre steder kan regnet hølje ned, og dis kan gjøre sikten lik null. De gode banene er svært utfordrende og spennende, og disse ble testet til perfeksjon for min del. Du får også muligheten til å prøve deg på andre typer baner i år, som for eksempel rallycross. Denne modusen er godt kjent i spill fra blant annet RalliSport Challenge 1 og 2.

Muligheten for å kjøre mot andre synlige motstandere er i seg selv god, den tilfører litt krydder i et ellers noe ensporet spill. Problemet er at WRC-spill skal være ensporet. Rally-VM er egentlig alt som skal ha oppmerksomhet, men i denne utgaven blir altså den suppa litt tynn. Som de fleste andre spill kan du også låse opp bonusmateriale i Evolved. Her blir du stadig matet med nye biler, både klassiske og ”ultimative”. Greit nok, men igjen synes jeg dette er en liten avsporing fra det spillet burde ha fokusert på.

Skad og vær glad
Krasjing er ingen spøk i Evolved. Her får det faktisk konsekvenser om du veiver fra autovern til autovern. Det er herlig at du må trene og perfeksjonere for å få suksess. Skadene er voldsomt varierte, fra den naturlige konsekvens at dekkene blir slitte til helt nedkjørte motorer og knuste ruter. Holder du deg ikke på veien er det heller ikke sikkert du kommer i mål før solen går ned. Når du deltar i Rally-VM har du heldigvis anledning til å rette opp i skadene du har påført ditt ferske vrak. Dekk og diverse småting blir rettet opp automatisk. Har du flere alvorlige skader må du prioritere, tidsrommet mellom hver etappe er tross alt ikke all verdens. Du kan be mekanikerne selv å vurdere hva som bør fikses, eller så kan du utøve din egen autoritet og ta saken i dine følsomme rallyhender. Måten du drar med deg skader fra etappe til etappe er uansett fin, selv om dette aspektet blir skadelidende av den nevnte knappheten av løp i hver VM-runde.

Kartleseren er som klassens klovn, han klarer helt enkelt ikke å holde kjeft. Noe som i og for seg er forståelig, jobben hans er jo å skrike ut anvisninger om din vei til heder og ære. Til tross for at hans vokabular har blitt enda mer realistisk enn tidligere, så er blir det til tider litt for mye av det gode. Når grusen spruter rundt deg og du har noen knappe hundredeler å gå på, ja da er det siste du trenger å høre at du kjører som en tosk. Annen informasjon er av det mer nyttige slaget, slik som fakta om bilskader og andre lags status i løpet. Evolved kan også kjøres i norsk språkdrakt, og stemmegivningen til kartleseren på riksmål er overraskende god.