Wreckless: The Yakuza Missions

Wreckless er utgitt av Activision, og ble først gitt ut på Xbox. Reaksjonene var blandede og spillet hevdet seg aldri på topp, snarere tvert i mot. Nå har Activision lansert spillet på PlayStation 2, en verden hvor spillutvalget for tiden er større enn på Xbox. Produsenten har lagt til dobbelt så mange oppdrag og noen heftige rakettkastere, og antageligvis håpet på det beste, nemlig høye salgstall.

Matrix-effekt
Wreckless har en innebygd morsom sak. Spillet har en såkalt ”bullet-time”-knapp. Det vil si at spillet går sakte i en viss tid. Samtidig er også hvert kjøretøy utstyrt med en rakettkaster. Det er imidlertid ikke ubegrenset forbruk av dette. Det må brukes med omhu, og kan være nøkkelen til en rask seier. For eksempel skal du i flere oppdrag ødelegge et viss antall biler. Dersom du bruker lang tid, kan det hende at du må ta 2 biler ekstra. Derfor gjelder det å være rask, så slipper du de 2.

Wreckless har støtte for to spillere samtidig. Det er totalt 7 forskjellige moduser i ”multiplayer”-delen av spillet. Det kan virke som om denne delen er stor og bra. Dessverre er den så dårlig som det kanskje kan bli. Problemet kommer ikke av de 7 modusene du kan velge mellom, men av noe så enkelt som kameravinkel. Spillet har ikke såkalt ”split-screen” (delt skjerm), men ”en” skjerm som begge ser på. Kameraet følger da en av spillerne, men passer på å få med den andre også. Hvis din kamerat er rett ved siden av deg, vil du ikke ha noen anelse om hvor du skal, for da ser du på han fra siden (!), og han vil selvfølgelig se akkurat like lite deg. Problemet blir enda større når en av spillerne velger en buss eller et svært kjøretøy. Det kan oppstå situasjoner hvor en av spillerne ikke er å se, på grunn av at kjøretøyet nesten dekker hele skjermen. Med så mye trafikk og så dårlig kameravinkel, er alt dette bare nødt til å ende i en katastrofe.

Grafikken i spillet er ikke god nok. Et sprang fra Xbox til PlayStation 2 kan ha en nøkkel med i spillet, men fortsatt er ikke dette bra nok. Grafikken er riktignok ikke stygg å se på, men den er veldig udetaljert og altfor enkel. Kjøretøyene som du kjører er ikke særlig detaljerte, og det kommer heller ikke noen riper eller bulker på bilene. Selv om det er utrolig mange småting du kan kjøre på i dette spillet, vil bilen se like fin ut etterpå. Sivile personer beveger seg på en kunstig og unaturlig måte rundt omkring i byen. Det samme gjelder de dårlige filmsekvensene spillet har. Alt ser veldig kunstig ut, og er langt fra godt nok. Prikken over i-en kommer ved den dårlige humoren som hver filmsekvens inneholder.

Spillet har adoptert storbyen veldig bra, hvert fall når det angår trafikk. Noen ganger er det så mye trafikk at det blir svært vanskelig å kjøre der. Imidlertid finner alltid motstanderen din en vei forbi dem. Spesielt merkverdig blir det når trafikken absolutt ikke viker for deg, men ”kjører på, samme hva de støter på”. Med andre ord, du blir kjørt ned, helt til du greier å komme deg unna. Lyden er et lite hakk bedre enn grafikken. Musikken er spesiell og gir et greit preg på spillet. Uheldigvis er stemmene i spillet teite og dårlige, samtidig som det kommer mange merkelige kommentarer underveis i spillet.

Wreckless har veldig lite å gi. Gleden blir overdøvet av alle irritasjonsmomentene. Spillet har svak grafikk og enda svakere historie. Utfordringer har spillet en del av, som å få tak i alle juksekodene og bonus oppdragene. Imidlertid er det mange andre spill som kan gi bedre og mer utfordring for lik pengesum. Et annet håpløst punkt er ”multiplayer”-delen av spillet. Den er helt elendig. Såkalt ”split screen” (delt skjerm) har vel gått i glemmeboken. Når 2 spillere skal se på ”en” skjerm, blir det for teit og vanskelig. Du bør garantert ikke kjøpe dette spillet dersom du er ute etter et spill du kan spille mot vennene dine. Wreckless vil ikke bli en ”hit”, snarere tvert i mot. Er du likevel på utkikk etter et slikt spill, bør du prøve det først. Det finnes mange bedre spill der ute, invester heller i en av dem.