X-Men: Legends

Har du noen gang hatt følelsen av å være annerledes, at folk kanskje ser litt rart på deg? Vel, frykt ikke! Det er de som har det verre, mye verre. Mutantene i X-Men er ekstreme på alle måter, og nå har du sjansen til å guide superheltene gjennom nye og gamle eventyr.

Level Up!
Dessverre avslører spillets tidlige fase også enkelte svake sider. Alle filmscener, blant annet innledningen, er teknisk svært skadet. Bildet hakker og lyden høres ut som den blir sendt over en nær ødelagt walkietalkie; til tider høres faktisk bare skurring. Om dette skyldes feil på disken vites ikke, men spillet ble testet på flere konsoller for sikkerhets skyld, med samme graverende resultat. For selve spillbarheten gjør ikke denne feilen så mye, men det ødelegger noe av helhetsinntrykket og litt av historieinnlevelsen.

Et annet svakt punkt er den lineære karakter spillet innehar. Du blir stadig vekk stoppet av usynlige vegger og andre objekter i superheltenes vei, kun for å holde din oppmerksomhet på de oppgaver du er satt til. Videre kan synsvinkelen når du spiller ved enkelte tilfeller bli litt feil. Å se dem rett ovenfra og ned i trange smug og korridorer fører ved flere anledninger til at fienden plutselig står rett foran deg. Enkelte kamper krever bred bruk av avstandstaktikk, og da er denne løsningen lite gunstig.

Tilbake til erfaringspoeng. Disse er essensielle for å utvikle dine menn og kvinner til å kunne stå imot Magneto sitt onde brorskap. Erfaringspoeng opptjenes ved å nedkjempe fiender, trene, utføre oppdrag, innhente spesifikk informasjon og ved små bonusspill. Samtlige av de X-Men du har stallen din deler erfaringspoengene, uavhengig om de er med på oppdrag eller ikke. På denne måten slipper man at gitte X-Men faller av lasset, og utspiller sin egen rolle som brukelig superhelt.

Når en helt har tilegnet seg tilstrekkelig med erfaringspoeng går denne opp ett erfaringsnivå. Hver gang dette skjer kan man forbedre sin aktuelle superhelt. Her deles det opp i grunnleggende ferdigheter, og spesialferdigheter. Mulighetene er mange, og heltene kan bli svært mektige om du fordeler poengene riktig.

Det er under kamper at nivåøkning viser resultater. Utrolige spesialangrep og kombinasjoner er en glimrende kur mot monotone slåsskamper. I action/rollespill er det som kjent mange fiender, og brorparten av disse må dø for at spillet skal kunne fullføres. Derfor er det veldig tilfredsstillende at hver kamp er unik, med overraskelser på lur, både når det gjelder vanlige angrep og spesialangrep. Etter hvert som ditt ferdighetsnivå øker, stiger også vanskelighetsgraden på fienden. Spillet er ikke veldig vanskelig, men blir på denne måten aldri direkte lett.

Lagarbeid
X-Men: Legends legger sterkt vekt på at man skal bygge opp et lag, bestående av maks fire av etter hvert 15 tilgjengelige mutanter, til å gjennomføre oppdragene. Sammensetningen av laget avhenger av oppdragets karakter og hvilke mutanter som passer din spillestil best. Hvis du for eksempel liker å gå rett i strupen på fienden er nevnte Wolverine er utmerket valg, er du av mer forsiktig natur kan man for eksempel velge vakre Storm med sine spektakulære avstandangrep. Det er til enhver tid mulig å skifte mellom sine aktive lagkamerater, slik at du kan styre den av de fire som passer deg og oppdraget best.

Mens du spiller et oppdrag kan du rullere på ”lagoppstillingen” og bytte inn nye helter hvis det går trått. Dette kan kun gjøres ved såkalte Xtraction-plasser, som også er den eneste plassen spill kan lagres og lastes ute i felten. Siden noen av oppdragene trenger en helt spesifikk helt for å kunne fullføres er muligheten for lagbytting essensiell. Eksempelvis kan Iceman brukes til å lage en bro av is over et stup, som ellers hadde vært umulig å komme over. Plasser der man kan bruke spesielle krefter for å avansere i spillet er merket med en blå x. Hvilken helt som behøves, er opp til deg å finne ut.

Avhengighet av spesifikke helter kan i enkelte tilfeller være et lite irritasjonsmoment, like mye som en gledelig variasjon. Det er sjelden gøy å følge dine egne fotspor tilbake til en Xtraction-plass, bare for å hente inn en mutant som kan løse dine problemer. Samtidig er det fint at spillet blir mer personlig, når det krever eksperimentering mellom dine favoritter for å kunne fullføre oppdragene.

En annen spire til frustrasjon er den selvdestruerende natur enkelte av mutantene utstråler. Greit at de ble født noe annerledes enn andre, men nå har de jo mange likesinnede venner! En gjenganger er at en av mutantene du ikke har direkte kontroll over styrter ned klipper og stup, til den sikre død. Jeg opplevde faktisk også at mutanter dyttet borti hverandre slik at en eller flere falt ned i dypet. Vil du ha mutanten tilbake koster det deg dyrt, fra 200 teknobiter og oppover, avhengig av hvor mange ganger mutanten har ”dødd”.

- 200 teknobiter?, sier du. Ja hva i huleste er det jeg babler om? Teknobiter er spillets valuta, som du kan bruke til en rekke formål. Mest brukt blir disse til å mirakuløst vekke dine falne kolleger fra døden, i tillegg til å handle nyttige objekter hos teknikeren Forge. Her finnes ulike hjelpemidler, blant annet rustning og implantater, som gjør dine X-Men bedre rustet til kamp. Det er også mulig å besøke en mystisk helbreder i underverdenen, som kan hjelpe deg med helse/energi-pakker. Teknobiter kan du finne gjennom hele spillet, først og fremst ved å knuse kasser og nedkjempe fiender.