X3: Terran Conflict

Enormt romspill

Trenger du en ferie? Hva med en rundreise i universet?

I dagens spillmarked har utviklere og utgivere ofte som mål å lage spill som skal appellere til så mange som mulig, i stedet for å finne en enkelt gruppe kunder, og forsøke å lage deres drømmespill. X-serien har imidlertid alltid hatt en helt klar målgruppe, og selv om utviklerne i Egosoft naturligvis har gjort noen grep for å gi spillene deres litt bredere appell, har de alltid fokusert mest på å tilfredsstille én spesiell type gamere. X-spillene har vært, og er fortsatt, for de som liker virkelig dype og omfattende spill.

Kamp i X3

Trailer: X3: Terran Conflict #2

• pc
  • simulator
  • x3
  • terran conflict

Hvor vil du fly i dag?

X3: Terran Conflict er et åpent romskipspill. Her starter du i et lite hjørne av spillets gigantiske univers, med et relativt billig lite romskip og en lommebok full av penger. Hva du gjør så, er helt opp til deg. Du kan forsøke å følge en av spillets historier, eller du kan reise ut på egenhånd for å søke lykken i verdensrommet. Mulighetene inkluderer handel (og til og med produksjon) av ulike typer varer, en karriere som dusørjeger eller pirat, eller rett og slett bare å legge ut på en god, gammeldags skattejakt.

Handlingen foregår i et stort nettverk av individuelle solsystemer. Hvert av disse har en håndfull romstasjoner, som ofte produserer ett eller annet som de så selger videre. Slike produksjonsfasiliteter trenger også ressurser for å fungere, og prisene endres dynamisk basert på tilbud og etterspørsel. Du er selvsagt ikke alene i verdensrommet – rundt deg vil tusenvis av datastyrte romskip drive handel og generelt sørge for at universet og den dynamiske økonomien fungerer.

Etter hvert som du spiller, vil du gradvis oppleve at lommeboken blir feitere, samtidig som du får mer makt. Dette gjør at nye muligheter åpner seg. Selv om du kun kan sitte i ett romskip av gangen, kan du eie og kontrollere enorme flåter av handelsskip og krigsskip. Enten du vil skape en mektig personlig hær, eller du vil bygge og drive egne romfabrikker (med en hel flåte av automatiserte romskip for å forsyne dem med ressurser og selge varene deres), får du alle mulighetene du trenger.

På tur i solsystemet vårt.

I forhold til frihet og innebygde muligheter, står X3: Terran Conflict i en særstilling i det moderne markedet for enspillerspill. MMORPG-spillet Eve Online har et lignende vell av muligheter, men i X3: Terran Conflict slipper du å bry deg med andre spillere som vil ødelegge for deg, samtidig som du raskt får mye mer makt og handlingsrom enn en typisk Eve-spiller noensinne oppnår. Dessuten får du selvsagt kontrollere romskipet du sitter i direkte, enten med joystick eller mus og tastatur – dette er tross alt en simulator, og ikke et rollespill. Kamp mot andre skip er faktisk temmelig underholdende, selv om den kanskje ikke holder Freespace-nivå.

Vanvittig stort

Spillene i denne sjangeren har tradisjonelt vært noen av de mest omfattende på markedet, og hvis det er størrelse du er på jakt etter, skuffer ikke X3: Terran Conflict. Dette spillet er enormt. Det inneholder hele det gigantiske universet fra X3: Reunion, samt en mengde nye systemer å boltre seg i. Jeg fikk et godt eksempel på spillets størrelse ganske tidlig, da jeg husket et system der det var et gratis romskip i det forrige X-spillet. Jeg tenkte at jeg skulle stikke bortom for å hente det slik at jeg hadde en ekstra fordel i starten. Vel, det å «stikke bortom» viste seg å ta flere timer – selv om jeg jukset ved å finne den optimale reiseruten på et kart fra spillets forum.

Rent innholdsmessig, er det jordboerne som står for den største nyheten i X3: Terran Conflict. Tidligere X-spill har foregått i en del av verdensrommet som ikke har hatt stabil kontakt med menneskeheten. I seriens første spill, X: Beyond the Frontier, tok du farvel med jordkloden i øvingssekvensen, og det var ikke før helt i slutten av det forrige spillet (X3: Reunion) at du igjen kom i kontakt med menneskene. I Terran Conflict er menneskenes solsystem og kolonier en integrert del av X-universet. Menneskene har sine egne romskip og romstasjoner, med sin egen visuelle stil (mens de andre rasene har et langt mer science-fiction-aktig preg, er menneskenes skip og romstasjoner tydelig inspirert av dagens romfartøyer).

Månen og jorden.

Lettere å lære

X-spillene har alltid vært en stor utfordring å komme i gang med, og dette gjelder ikke bare nye spillere. Jeg har spilt alle spillene i serien, og likevel har jeg tradisjonelt brukt lang tid på å komme inn i hvert enkelt spill. På dette området er imidlertid Terran Conflict langt mer overkommelig enn sine forgjengere, i alle fall hvis du velger å følge jordboernes historie fra starten av. Dette er en av flere kampanjer i spillet, og sannsynligvis den første du kommer i kontakt med.

Denne historiekampanjen gir deg en veldig god begynnelse. Belønningene du får (ofte i form av gratis romskip) gir deg store fordeler i den tidlige delen av spillet, og oppdragene fungerer også som fine innføringer i viktige gameplayelementer. Det at spillet kan holde deg i hånden en stund gir deg også en god mulighet til å bli kjent med universet og mulighetene i det, samtidig som du slipper å fare målløst rundt på jakt etter muligheter.

Det som er ekstra greit å ha i mente, er at selv om dette er et enormt komplisert spill, er det ikke slik at du må lære alt med en gang. I stedet kan du følge kampanjen, og lære nye ting etter hvert som du trenger dem. Dermed blir det som ellers lett kunne ha vært en nærmest loddrett vanskelighetskurve en langt slakere og mer behagelig oppoverbakke. Terran Conflict blir som resultat det mest nybegynnervennlige spillet i serien, på tross av at det også er det klart mest omfattende.

Sårbar tilstand.

Mange sideoppdrag

Spillet inneholder også en rekke oppdrag som du kan ta utenom kampanjene. Når du flyr forbi en romstasjon vil du ofte se et symbol ved siden av stasjonen, noe som signaliserer at hvis du tar kontakt med en av personene ombord vil du kunne få et oppdrag. Dette kan være alt fra rene taxioppdrag til å forsvare en romstasjon mot horder av angripere. Disse oppdragene lages automatisk av spillet, så de er ikke veldig intrikate, men belønningene er ofte overraskende gode. Slike kjappe oppdrag gjør det enda lettere å få en god start.

En annen nyhet som gjør X3: Terran Conflict litt mer spiselig for nybegynnere, er det nye brukergrensesnittet. Tidligere måtte man bli kjent med en mengde menyer og undermenyer før man fikk kontroll over tingene, mens her er det meste tilgjengelig fra en hendig meny på venstresiden av skjermen. Det er fortsatt mye å holde orden på, men det er langt mer overkommelig nå enn før.

Selv om det fortsatt kan være vanskelig å virkelig komme inn i X3: Terran Conflict, er belønningene absolutt verd strevet. Det er ekstremt tilfredsstillende å bygge seg opp fra et null til å bli en mektig krigsherre eller forretningsmogul, og siden spillet er så enormt stort har du alltid ett eller annet du kan forsøke å jobbe mot. X-spillene har tradisjonelt blitt bedre og bedre jo mer tid du bruker på dem, og X3: Terran Conflict er ikke noe unntak.

Langt hjemmefra.

Besøk av rom-bugs?

Kombinasjonen av et vanvittig ambisjonsnivå og en relativt liten utvikler betyr, som vanlig, at X3: Terran Conflict har noen tekniske problemer. Disse kan blant annet manifistere seg i at skriptingen klikker i et oppdrag, og du må gjøre det på nytt. Jeg har heldigvis bare opplevd én skikkelig «bug», og den hadde ingen reell innvirkning på spillet. Jeg føler det blir galt å trekke spillet for problemer jeg ikke har opplevd selv, men skal jeg dømme etter ting jeg har lest i spillets forum er det en god idé å spre de lagrede spillene dine over flere plasser, slik at du har noe å gå tilbake til om ting skulle gå galt. Jeg må forresten berømme utvikleren for at jeg aldri har opplevd et eneste krasj, selv etter massevis av alt-tabbinger.

X-spillene har alltid levert slående rommiljøer, og X3: Terran Conflict fortsetter i kjent stil. De fleste systemene har en eller flere planeter i bakgrunnen, som setter sitt preg på miljøene. Jeg vil spesielt trekke frem planetene i vårt eget solsystem – jeg tror ikke jeg har sett dem like fabelaktig gjengitt i noe spill tidligere. Romskipene og stasjonene er også svært detaljerte, og store kampsekvenser kan være et fyrverkeri av farger. Spillet går generelt overraskende glatt, og selv når hastigheten økes til 1000% (for å få lange reiser til å gå raskere) holder spillmotoren generelt følge uten trøbbel.

Lyden er også et område hvor Egosoft har gjort en god jobb. Selve effektene legger du sannsynligvis ikke særlig mye merke til, men musikken er et alltid tilstedeværende element. Spillet har en haug ulike bakgrunnslåter, og de fleste av disse fungerer utmerket for å bygge opp under spillets noe kalde og ensomme stemning. Ulike systemer har dessuten ulike bakgrunnslåter, noe som hjelper til med å skape variasjon i spillet.

X3: Terran Conflict er et vanvittig stort spill, hvor spillerne får enorme muligheter til å gjøre akkurat det de vil. Det kan være vrient å komme inn i, men er definitivt mer nybegynnervennlig enn tidligere spill i serien (blant annet takket være et nytt grensesnitt). Dette er likevel ikke et spill alle vil finne like stor glede i, og du skal være villig til å ofre mye tid for å få maksimalt utbytte av spillet. Om du er en del av spillets målgruppe er det uansett ikke vanskelig å anbefale X3: Terran Conflict. Bare pass på at du ikke har noe annet fornuftig på kalenderen i de neste månedene, for når X-universet griper tak i deg, gir det ikke slipp så lett.