Xbox One- og Xbox 360-spill skal kjøre bedre på Project Scorpio

Micosoft lover blant annet mer stabil bildefrekvens, høyere oppløsning og kortere lastetider.

Skjermbilde, YouTube

Torsdag avslørte Microsoft en haug med nye detaljer om Project Scorpio, utviklerens neste og kraftigere konsoll. Vi fikk blant annet bekreftet maskinens spesifikasjoner, men det ble også klart hva Scorpio vil kunne tilby for eksisterende spill.

Bedre ytelse for Xbox One- og Xbox 360-spill

Xbox-sjef Phil Spencer under fjorårets Project Scorpio-avduking.
Microsoft

Som Microsoft har uttalt tidligere, vil Project Scorpio kunne kjøre alle nye og gamle Xbox One-spill. Det gjelder også Xbox 360-spill som er tilgjengelige via Xbox Ones bakoverkompatibilitetsfunksjon.

Nå forteller utvikleren (via Eurogamer) at disse spillene vil yte langt bedre på den nye konsollen, uansett om utvikleren lanserer en «Scorpio-oppdatering» eller ikke.

I stedet for å gå via en innebygget Xbox One-emulator, vil eldre spill ta i bruk den fulle kapasiteten til Project Scorpio. I de fleste tilfeller vil det bety en mer stabil bildefrekvens, høyere oppløsning, penere teksturer og kortere lastetider.

Til Eurogamer forklarer Microsoft riktignok at noen av oppgraderingene kan resultere i kompatibilitetsproblemer med enkelte spill. Selv om alle Xbox One-titler vil kunne spilles på Scorpio, er det dermed ikke sikkert at samtlige forbedringer blir tilgjengelig for hvert spill:

– Det blir noen tilfeller der vi må skru ned på noen av forbedringene [...] for å opprettholde kompatibilitet med det spillet. Dette er riktignok bare det samme som vi har gjort med 360-spillene på Xbox One, og vi skal sørge for at spillene kjører så godt som overhodet mulig på Scorpio, sa Microsofts Andrew Goossen.

Les mer om Project Scorpio her »

Siste fra forsiden