Zboard Gaming Keyboard

Akkurat som det finnes spillmus finnes det også spilltastatur. Ulike spill stiller ulike krav til utstyret, derfor lar Zboard Gaming Keyboard deg forandre knappeoppsett og utseende radikalt.

Det er nok mer riktig å kalle Zboard et system enn et tastatur. Ideen går ut på at basen med det meste av elektronikken og selve tastene er frittstående deler. Ved et enkelt håndgrep kan du fjerne tastene og bytte til et annet sett, også når maskinen kjører. Som standard kommer Zboard med et vanlig qwerty-sett samt et generelt spilloppsett med store piltaster på venstre side, omringet av runde taster pålydende "run", "use", "reload" og så videre. Klart inspirert av hvordan man normalt spiller førstepersons skytespill altså. For å få plass til et fullt tastatursett ved siden av disse tastene er numpad fjernet og bokstavtastene dratt ut over høyre del av tastaturet. Det føles veldig feil å skrive på, men du bruker neppe mye tid til å skrive i de aktuelle spillene uansett.

Virkelig spennende blir det likevel ikke før du går til innkjøp av tastesett skreddersydd for ulike spill. Foruten et utseende som står i stil til spillet får du da egne taster for praktisk talt alle snarveier spillet har å by på. Alt kan stort sett gjøres på et vanlig tastatur, men det er unektelig langt enklere å holde styr på mylderet av funksjoner når det står på tastene hva de faktisk gjør. Viktige knapper er kanskje forstørret eller flyttet til en annen plass, for å gjøre opplevelsen så strømlinjeformet som mulig.

Hurtigtaster og USB-utganger
Over de utskiftbare tastesettene sitter det en rekke av hele 17 hurtigtaster for å starte forhåndsdefinerte programmer eller styre mediespillere. Disse er altså tilgjenglige uavhengig av tastesett. Via programvaren kan du enkelt forandre funksjonen til de fleste. Her kan du også laste ned oppdaterte innstillinger til de ulike settene, eller sette opp tastaturet slik at for eksempel Battlefield 2 starter opp automatisk når du skifter til dets tastesett. De første versjonene som kom ut hadde PS/2-tilkobling, men nå er det USB som gjelder. Du finner også to USB-utganger bak på tastaturet, hvor du kan koble til lite strømkrevende enheter.

Bare en god håndfull spill har så langt fått eget tastesett, men blant disse finner vi flere storspill. World of Warcraft, Battlefield 2, Doom 3 og Civilization III, for å nevne noen. Tastatursettene koster noen kroner, så det blir neppe aktuelt å kjøpe inn til mer enn de mest spilte spillene. Samtidig er det vel slik at det nettopp er i disse hvor du har minst behov for hjelp til å finne de riktige tastene. Det ser unektelig stilig ut med matchende tastatur, men nytteverdien er nok i beste fall marginal.

Liten nytteverdi hadde kanskje vært greit om tastene var spesielt behagelige, men det er de dessverre ikke. Plastikkfølelsen er sterk, og tastene er både høye og litt vinglete. I tillegg er vandringen i lengste laget. Det er ikke elendig, men det finnes tastaturer der ute med langt raskere og mer responsive taster. Trolig vil slike tastatur gi deg en større fordel i kampens hete enn taster med deskriptive tekster og originale utforminger. I flere av de aktuelle spillene er du uansett død om du tar deg tid til å kikke på dem. Mitt tips er at du heller bør ta en titt på Logitech Ultra X Flat, det har taster omtrent som på en bærbar, noe som gir raske, lette trykk og god respons. Nerdefaktoren er kanskje ikke like høy, men så koster det heller ikke stort mer enn et av Zboards tastesett.