Zoo Tycoon

Det er et voldsomt stort antall spill med ordet "Tycoon" i tittelen om dagen. Utvilsomt en trend som har vart en stund, og det skyldes antageligvis at en av de mest suksessfulle spillene de siste årene het RollerCoaster Tycoon. I tillegg har vi spill som Transport Tycoon som også solgte vanvittig bra i sin tid. Den siste utgivelsen som kaster seg på trenden er Zoo Tycoon fra Microsoft.

I Zoo Tycoon er målet å bygge og drive sin egen dyrehage. For å klare dette er du avhengig av at gjestene liker seg, at dyrene trives og at parken tjener penger. Det er et familie spill, som stort sett er ment som underholdning. Men det er mulig å lære mye om forskjellig dyr og deres levemåte ved å lese informasjonen om de forskjellige skapningene.

Når du starter spillet for første gang får du mulighet til å gå gjennom en tutorial. En rimelig enkel tutorial for et enkelt spill, så det tar deg omtrent 2 minutter å bli kjent med alt. Deretter kan du velge å spille forskjellige oppdrag eller bygge opp en hage helt fra starten.

Det første oppdraget du får tildelt er enkelt. Latterlig enkelt. Tre ferdige inngjerdinger med vegetasjon er laget. Plasser ut 3 forskjellige dyr på korrekt sted. Tok meg omtrent 10 sekunder. Da får du 6 nye dyr, og du skal lage områder for 3 av dem og sørge for at de får det bra der. 6 måneder har du på å fullføre jobben. Når jeg var ferdig var det 4 måneder igjen, og jeg måtte allikevel vente helt til tiden rant ut. Det blir naturligvis vanskeligere etterhvert, men det blir uansett ikke utfordring nok for de litt eldre. En skjønner fort at dette spillet er myntet på mindre barn.

Bedre å bygge fritt
Etterhvert blir det naturlig å slippe seg litt mer løs og trekke mot den frie delen av spillet. I denne såkalte "free play" modusen kan du velge hva slags type land parken din skal plasseres i, deretter er det bare å begynne å bygge inngjerdinger med trær, vann, steiner og plassere det utvalgte dyret der.

For å få dyrene til å like seg bruker du en dyrepasser som blant annet gir dem mat og steller dem. Han kan gi deg som manager tips om hva du bør endre på. Er det for lite vann eller for mye folk rundt blir du opplyst om dette, slik at det blir enkelt å justere området etter dyrets behov. Det er også viktig å bruke riktig inngjerding, ellers kan det gå virkelig galt. Jeg plasserte 3-4 aper innenfor et området med alt for lavt gjerde rundt. Det resulterte i at alle hoppet over og folk løp vettskremte rundt. Apene var dumme nok til å hoppe over i løvenes området, og ble dermed dessverre spist opp før jeg rakk å komme med noen mot tiltak.