Zoo Tycoon

Det er et voldsomt stort antall spill med ordet "Tycoon" i tittelen om dagen. Utvilsomt en trend som har vart en stund, og det skyldes antageligvis at en av de mest suksessfulle spillene de siste årene het RollerCoaster Tycoon. I tillegg har vi spill som Transport Tycoon som også solgte vanvittig bra i sin tid. Den siste utgivelsen som kaster seg på trenden er Zoo Tycoon fra Microsoft.

Litt for enkelt visuelt
Rent grafisk er ikke spillet helt supert. Du kan rotere synsvinkelen, og zoome ut og inn. Problemet med zoomen er at bilde bare er en forstørret eller forminsket utgave av det normale bildet, slik at det som ser pent ut i normal mode plutselig ser ut som et spill fra 80-tallet med utrolig dårlig oppløsning. Og du ser ikke noe mer av den grunn. Det må da kunne gå an å gjøre litt mer ut av en slik funksjon.

Men på en annen side er systemkravet svært lite, så det er ikke spesielt mye å forvente. Interfacet er faktisk ganske bra, det skal de har får. Enhver vil sette seg raskt inn i de forskjellige knappene og mulighetene, og de er lett tilgjengelig på det samme skjermbildet. Det hadde riktignok vært fordel med shortcut kommandoer i blant.

Lyden er også relativt grei, men lyden er ikke så avgjørende i et spill som dette. Hvert dyr har sine egne lyder, men de er ikke så forskjellige at du kan vite forskjellen ved å bare lytte. Ellers er det passende lyder fra restauranter, kiosker, attraksjoner og mennesker om besøker parken men ikke noe å skryte av.

Konkusjon
Zoo Tycoon gir ikke den samme gode underholdning og utfordring som andre spill i denne sjangeren. Roller Coaster Tycoon klarte i sin tid, men mangel på kreativitet gjør at spillet fort kan bli kjedelig i lengden. Det er et avslappende spill. For de mindre barna og familier som vil hygge seg kan dette være et godt supplement. Hvis du ikke stiller for store krav til action og er på utkikk etter et nytt sim/theme park spill, så kan det være verdt å ta en titt på denne utgivelsen.