Zoo Tycoon: Dinosaur Digs

Dinosaurer har fascinert forskere og vitenskapsmenn i mange hundre år. Filmer som Jurassic Park av Steven Spielberg har hjulpet godt på interessen for disse forhistoriske dyrene. Dinosaur Digs er med det en glimrende idé for en addon til Zoo Tycoon, som kom på markedet vinteren i fjor. Hva er vel mer spennende enn en haug med forhistoriske dinosaurer til din dyrepark?

Vi overflommes av Tycoon-spill om dagen. Kvaliteten er veldig forskjellig, men felles for dem alle er at dem handler om strategi og management. De klassiske perlene RollerCoaster Tycoon, Transport Tycoon og Railroad Tycoon var i en klasse for seg. Mange av dagens Tycoon-spill er ikke i nærheten av suksessen til de overnevnte titlene. I starten var det et merkenavn på linje med Levis, men de siste årene har mange Tycoon-spill ødelagt dets gode navn og rykte. Når serien går fra kvalitet til kvantitet blir det vanskelig å skille på de gode og dårlige, og det er like spennende hver gang, men det er ingenting som tyder på at vi har sett det siste Tycoon-spillet.

En dinosaur blir født
En dag kommer forskingsteamet i dyreparken din inn på kontoret ditt. De er så ivrige at de nesten ikke klarer å prate. Til slutt klarer de å stamme fram at du er nødt til å bli med tilbake i laboratoriet med en gang for å se hva som er i ferd med o skje. Når du kommer dit blir du vist en kuvøse, hvor en bitteliten firfisle-lignende krabat klatrer ut av egget sitt. En av forskerne klarer ikke å holde tilbake tårene, mens han ber deg si "hei" til Kentrosaurus-babyen. En Kentrosaurus - en dinosaurusrase utdødd for 65 millioner år siden - er i live i din dyrepark! Det tar ikke lang tid før forskerne viser deg planene for nye gjerder, forskingsprogram og ny besetning. Alt er tilrettelagt for deg med andre ord. Nå gjenstår det bare å drive denne parken, helst med større suksess enn menneskene bak Jurassic Park i sin tid.

Når du starter spillet for første gang blir du møtt av en behagelig musikk som passer perfekt inn, med rytmer og elementer fra Afrika. Dette setter deg i den rette dyrepark-stemningen umiddelbart. Spillet er programmert til å ta deg rett til tutorial når du starter for første gang. Måten den er lagt opp på gjør at du lett forstår hvilken aldersgruppe dette spillet er myntet på. Selv de mest opplagte ting blir gjennomgått her, men så skal det sies at spillet antageligvis ikke er det mest utfordrende du kan få tak i. Etter et par minutter er du kjent med det meste, og du kan sette i gang med et scenario eller bygge en park fra grunnen av. Som med forgjengeren er oppdragene utrolig enkle, og for oss litt voksne spillere er det ingen utfordring. Da er det mer naturlig å bevege seg mot den frie delen av spillet.