Zoo Tycoon: Dinosaur Digs

Dinosaurer har fascinert forskere og vitenskapsmenn i mange hundre år. Filmer som Jurassic Park av Steven Spielberg har hjulpet godt på interessen for disse forhistoriske dyrene. Dinosaur Digs er med det en glimrende idé for en addon til Zoo Tycoon, som kom på markedet vinteren i fjor. Hva er vel mer spennende enn en haug med forhistoriske dinosaurer til din dyrepark?

Ikke mye nytt ellers
Mange av de negative punktene ved originalen gjentar seg også denne gangen. Microsoft har tydeligvis ikke brukt tid på å gjøre ting bedre, men heller satset på å utvide. Grafikken er fortsatt ikke spesielt imponerende når en bruker zoom-funksjonen. Problemet med zoomen er at bildet ikke blir rendret på nytt. Det er bare en forstørret eller forminsket versjon av det normale bildet. Du ser med andre ord ikke noe mer ved å forstørre eller forminske. Du kan i tillegg rotere synsvinkelen om ønskelig. Grafikken har absolutt ikke blitt noe bedre enn originalen, og jeg kan trygt si at det er noe av det dårligste jeg har sett i et spill den siste tiden.

Ikke nok med at det er repetivt og enkelt, grafikken er såpass kjedelig at jeg godt forstår hvorfor det er en halvside om faren for å få epilepsi i manualen. Veldig lite er forandret når det kommer til grensesnittet også. Et positivt trekk er at det er lettere å få oversikt over parken nå, ettersom du kan velge å skjule gjester, bygninger og blader på trær og busker. Dette hjelper en del, og det er lettere å plukke ut dyr og personale fra mengden. I tillegg har det dukket opp en oversikt over lønnsomheten til de kommersielle bygningene dine. Lyden har ikke blitt noe bedre, men er ikke det viktigste elementet i et spill som dette. Eneste musikken som eksisterer er den vi finner i hovedmenyen, og den fades ut når spillet starter. Lydene ellers er av grei kvalitet, og hvert dyr lager sine egne lyder.

Utvidelespakken Dinosaur Digs ble nok ikke akkurat slik fansen av Zoo Tycoon hadde forventet, men det er allikevel verdt kr. 249,- å oppgradere. Det er mye nytt, og dinosaurer er tross alt et av de mest spennende skapningene som har eksistert på vår klode. Egentlig en genial addon, som gjør det hele mer interessant enn forgjengeren, men det tar aldri helt av. Barna kan lære mye om dinosaurer og andre dyr ved å spille dette spillet, ettersom det er mye informasjon å hente om de forskjellige dyrene inne i spillet. Oppsummeringen blir av den grunn litt av det samme som i Zoo Tycoon-omtalen; det kan fort bli litt kjedelig i lengden, ettersom spilleren ikke får brukt sin kreativitet fullt ut. Det er et hyggelig og tidvis morsomt, lærerikt og avslappende familiespill.