
Kommentar Spillutvikling
Utsettelser er bra for spillindustrien
Spillere blir skuffet når spill forsinkes. Det er imidlertid den beste løsningen for spillutviklernes helse, og i sin tur, bransjen.
Spillere blir skuffet når spill forsinkes. Det er imidlertid den beste løsningen for spillutviklernes helse, og i sin tur, bransjen.
Vi bør ta frem igjen gleden som er å samle oss rundt et spill.
Foreldreskap er vanskelig. Punktum. Det nye forslaget om strenge skjermregler for barn vil ikke gjøre det lettere. Tvert imot.
Jeg synes det er mye bra i det Rune Mentzoni og Aktive gamere skriver i sin gjestekommentar her hos Gamer.no. Samtidig vil jeg utfordre dere: Løfter dere blikket høyt nok opp her? Forsøk å se selve «boss fighten», og ikke de små kampene.
Rune Aune Mentzoni og medforfatterne i «Aktive gamere» kritiserer Helsedirektoratets nye skjermtidsråd for barn og unge, og mener de er basert på følelser snarere enn forskning, i denne gjestekommentaren.
Muligheten til å spille GameCube-spill på Switch 2 er farlig nær en «game changer».
Stadig flere spillmedier sliter internasjonalt. Det er et problem.
I kveld skal Xbox vise en rekke nyheter under Xbox Games Showcase, noe som får meg til å tenke på hvordan jeg ble en Xbox-gamer.
Switch var aldri den kraftigste, mest elegante eller mest pålitelige konsollen. Men Nintendos første hybrid skapte magiske øyeblikk og ga oss noen av tidenes beste spill. Nå står arvtakeren klar, og det er på tide å si farvel.
Så lenge mennesket har kapasitet for å uttrykke seg, vil det også uttrykke seg om verdenen det lever i. Det er ikke slik at kunsten er blitt mer «politisk» – du må bare lære deg å lese.
Det ligg ingen politisk agenda bak å ha Ciri i førarsetet av The Witcher 4. Debatten viser kvifor det sjeldan er vits i å ta sorgene årevis på forskott.
I dag er det ett år til Grand Theft Auto VI slippes løs på verden, og Rockstar Games viser at de fremdeles er spillbransjens rockestjerner. Men er jakten på perfeksjon verdt mer enn utviklernes helse?
Den nyeste episoden av The Last of Us er et prakteksempel på det vi har mistet.
Jeg hadde vel spilt i drøye 20 timer i Dark Souls da jeg snublet over en trapp som ledet meg til et helt nytt område av Lordran. Var det bare meg, eller hadde utviklerne designet det slik at det var lett å gå glipp av? Jeg holder en knapp på det siste.
På min første nasjonaldag som spilljournalist tar jeg meg selv i å reflektere over den norske spillbransjen, og hvor langt (eller kort) vi har kommet som spillskapere, -medier og spillere.
Økende priser, økonomisk usikkerhet og et større fokus på verdi for pengene gjør at noen spill flopper – mens andre, ofte enklere og mer lidenskapelig utviklede, oppnår stor suksess.
Starten av 2025 har sett utgivelsen av ikke én, men to kreative verk som omhandler kapitalisme, identitet og motstand i et kaldt system.
Tidligere i april startet Rune Fjeld Olsen en tråd på Bluesky hvor han ønsket en diskusjon rundt dekningen av Microsoft. Dette fordi Microsoft står anklaget for å supplere teknologi til den israelske hærens folkemord i Gaza.
Mikrotransaksjoner og sesongpass har tatt over spillbransjen. Det var Bethesda som startet pengegaloppen.