×
Annonse for
ANNONSE: Har du savnet spill om andre verdenskrig?

Har du savnet spill om andre verdenskrig?

Vi ser tilbake på klassiske COD-øyeblikk.

  • Dette er en annonse. Journalistene i Gamer.no er ikke involvert i produksjonen.

En gang i tiden var Call of Duty-serien synonym med andre verdenskrig, den altomfattende og blodige konflikten som oppslukte nesten hele kloden.

De tre første titlene i serien, lansert mellom 2003 og 2006, tok for seg flere aspekter av krigen, stort sett gjennom amerikanske, britiske og sovjetiske øyne.

Siden 2007 har Call of Duty imidlertid endret fokuset mot mer moderne, og i de senere årene futuristisk, krigføring. Frem til i år: For første gang på en god stund vender vi tilbake til de brutale slagmarkene på 1940-tallet.

Nå som serien vender tilbake til sine røtter, er det på tide å ta en titt på hvordan seriens handling har endret seg gjennom årene.

Krigens intensitet

Call of Duty 2 var fantastisk i 2005, selv om det ser fryktelig enkelt ut i 2017.
Call of Duty 2 var fantastisk i 2005, selv om det ser fryktelig enkelt ut i 2017.

Det første Call of Duty-spillet noensinne handlet om andre verdenskrig, ble utviklet av studioet Infinity Ward, og brukte en modifisert versjon av grafikkmotoren idTech 3, først og fremst kjent fra spillet Quake III Arena.

Flerspiller var litt mindre viktig for utviklerne på denne tiden, og Call of Duty handlet i hovedsak om en intens kampanje. I motsetning til mange andre konkurrenter forsøkte Infinity Ward å gjenspeile følelsen av å være en del av en større operasjon, og soldatene vi styrte var aldri alene: Du hadde kontinuerlig selskap av datastyrte medsoldater.

Samtidig var det meningen at spillbarheten skulle fremstå som noe mer strategisk, med fokus på flankering og bruk av granater.

Spillet fikk også en utvidelsespakke, United Offensive, året etter.

Call of Duty 2 fortsatte med andre verdenskrig-tematikken, samtidig som det inneholdt mange forbedringer og endringer.

Kampanjen var delt opp i fire individuelle historier, igjen sett gjennom amerikanske, britiske og sovjetiske øyne. Mer avansert teknologi sørget for større, mer detaljerte og ambisiøse kampområder, og det ble gjort flere justeringer av spillbarheten. Den kanskje viktigste nyheten var introduksjonen av regenererende helse, i stedet for klassiske helsepakker.

I samme slengen fikk vi en mer omfattende flerspillermodus, med flere spilltyper og et bredt utvalg av kart. Flerspillermodusen var blant annet det mest spilte spillet på Xbox Live i lang tid etter lansering.

Spillet fikk også i etterkant en sidehistorie/utvidelse kalt Big Red One.

Vokser i størrelse

World at War brukte mange av mekanikkene til Modern Warfare.
World at War brukte mange av mekanikkene til Modern Warfare.

Call of Duty 3 var det første fullverdige spillet i serien som ble utviklet av studioet Treyarch, og det fortsatte med fortellerteknikken brukt i de tidligere titlene, der vi fikk oppleve en intens enkeltspillerkampanje fra flere perspektiver. Denne gangen spilte vi som britiske, amerikanske, franske og polske soldater. Det var noe mer åpenhet i oppdragene, der vi kunne velge mellom forskjellige ruter, og det ble introdusert et system for nærkamp.

Flerspilleren ble også betydelig utvidet, med støtte for mange flere deltakere, og for første gang kunne man velge mellom syv forskjellige klasser. Disse hadde forskjellige primære og sekundære våpen, samt tilleggsmuligheter.

Spillserien hoppet deretter videre til moderne krigføring, med nå klassiske Modern Warfare, men i 2008 vendte Treyarch tilbake til andre verdenskrig for siste gang med spillet World at War. I mellomtiden hadde Call of Duty blitt et enormt, popkulturelt fenomen, så presset var stort.

Derfor var spillet også temmelig ambisiøst. Det flyttet oppmerksomheten til slagene rundt Stillehavet for den amerikanske kampanjen (den sovjetiske delen av kampanjen fant fremdeles sted i Europa). Spillet brukte en mye mer moderne grafikkmotor, og var derfor penere og mer polert enn noensinne, og oppdragene var mer komplekse og åpne enn før.

Ikke minst fulgte flerspillermodusene i fotsporene til Modern Warfare, der spillerne kunne låse opp en lang rekke perks når de gikk opp i nivåer, få diverse belønninger, og få tilgang til stadig nye våpen og utstyr.

Samtidig ble vi for første gang kjent med nazizombier, noe som i etterkant er blitt et klassisk element av Call of Duty-opplevelsen.

Tilbake til røttene

Og nå som vi returnerer til andre verdenskrig for femte gang i seriens historie, er Call of Duty blitt mer teknisk avansert enn noen gang. Det vi vet er at spillet vil blant annet inkludere oppdrag som foregår under D-dagen og invasjonen av Normandie, samt flere ikoniske og historiske lokasjoner.

Flerspillermodusen vil samtidig være noe mer realistisk enn tidligere – men frykt ikke, zombie-modusen vender også tilbake!

Kommentarer (6)

Til toppen