Annonse for

20 år med Gran Turismo

Slik har den legendariske spillserien utviklet seg gjennom årene.

Dette er en annonse. Journalistene i Gamer.no er ikke involvert i produksjonen.

Med over 76 millioner solgte spill, er det ingen tvil om at Gran Turismo-serien er en av tungvekterne på det globale spillmarkedet.

Bilsimulatoren Gran Turismo har vært med oss siden 1997, da det første spillet ble sluppet til den første PlayStation-konsollen. I disse dager lanseres Gran Turismo Sport til PlayStation 4, og det er forbløffende å se hvor langt serien har kommet i løpet av de siste 20 årene.

Det er derfor en glimrende anledning til å ta et blikk tilbake på de tidligere spillene i serien:

1. Gran Turismo

Gran Turismo. Mye har skjedd siden 1997.

Mesterhjernen bak spillserien, bilelskeren Kazunori Yamauchi, hadde et lite team utviklere med seg da de startet å jobbe med det originale spillet helt tilbake i 1992. Etter fem år med hard jobbing ble Gran Turismo lansert i Japan. Spillet kom til vesten noe senere, i 1998, og sammenlignet med dagens bilspill var det selvsagt svært begrenset.

Det inneholdt 140 biler og 11 baner (alle var skapt for anledningen av utviklerne), og grafikken var veldig enkel, sammenlignet med dagens spill. Men på denne tiden hadde man knapt sett noe liknende: Fokuset på realisme og stort utvalg av ekte, eksotiske biler var revolusjonerende. Gran Turismo ble følgelig svært godt mottatt.

2. Gran Turismo 2

Utviklerne hadde stort press på seg for å følge opp suksessen, men da de lanserte spill nummer to i 1999, ble det møtt med både ros fra kritikerne og glimrende salgstall.

I prinsippet var ikke spillet så annerledes fra originalen, med stort sett de samme modusene og spillvariantene. Grafikken var også relativt uforandret. Det store spranget var antallet tilgjengelige biler: nesten 650 stykker. Antallet baner var økt til 27, med flere baner basert på ekte lokasjoner, og rallybaner for første gang.

3. Gran Turismo 3: A-Spec

Nylanserte PlayStation 2 betydde mer kraft og bedre funksjonalitet. Dermed kunne utviklerne i Polyphony Digital øke ambisjonsnivået, og Gran Turismo 3 var et mye mer omfattende spill.

Det ble gjort store endringer i progresjonen. Den såkalte Gran Turismo-modusen ble restrukturert slik at spillere ble mer rettferdig utfordret etter hvert som de ble flinkere. Arcade-modusen ble også gjort om.

Samtidig ble grafikken i spillet grundig overhalt, takket være kraften i den nye konsollen. Dessverre betydde det at antallet biler måtte kuttes, grunnet manglende tid til utvikling. Dermed fikk spillerne rundt 180 biler å velge mellom.

GT3 er for øvrig den dag i dag det bestselgende spillet i serien, med nesten 15 millioner eksemplarer solgt.

4. Gran Turismo 4

Husker du?

Polyphony Digital har gjennom årenes løp utviklet flere spinoff-titler til Gran Turismo.

Den kanskje mest originale heter Tourist Trophy, og ble lansert til PlayStation 2 i 2006.

Det fokuserte på motorsykkelkjøring, men baserte seg på teknologien og grafikkmotoren til GT4. Spillet ble kanskje ingen kjempesuksess, men viste at Polyphony var villige til å teste nye konsepter.

Det andre Gran Turismo-spillet som ble lansert til PlayStation 2 kom i 2004 (europeisk lansering skjedde imidlertid først i 2005).

Spillet hadde to hovedmoduser: Den vanlige karrieren ble kalt A-Spec, mens B-Spec-modusen lot spillerne ta en manager-rolle, der de kunne bestemme kjørestilen til førerne, og avgjøre når bilene måtte innom pit stop. Selve løpene i B-Spec foregikk automatisk, uten innblanding fra spillere.

Utvalget av kjøretøyer er massivt: Hele 721 biler. Gran Turismo 4 var også kanskje det første spillet i serien som begynte å eksperimentere med mer bisarre og kuriøse bilvarianter, som Daimler Motor Carriage fra 1886.

I tillegg fikk spillet en rekke kortere løp med forskjellige utfordringer.

Grafikken i spillet ble igjen forbedret, samtidig som kjørefysikken ble mer realistisk.

Utvalget av baner var også imponerende, med 51 lokasjoner. Disse inneholdt ekte motorsport-baner, bybaserte løp og flere fiktive omgivelser.

5. Gran Turismo 5

Ny konsoll, PlayStation 3, betydde nye muligheter. Det tok imidlertid flere år fra PS3 ble lansert, til GT5 kom i 2010, men til gjengjeld var spillet stappfullt med nyheter.

Selvsagt hadde spillet ny og lekker grafikk, bilene fikk for første gang en skademodell, væreffekter ble lagt til (riktignok ikke på alle banene), og en onlinemodus ble introdusert, selv om det ikke var mulig å kjøre mot hverandre.

GT5 hadde et nesten overveldende antall biler og baner. Over 1000 kjøretøy og 71 baner var tilgjengelige. Det skal sies at mange av bilene var resirkulert fra tidligere versjoner av spillet, og hadde enklere grafikk og fysikk. GT5 hadde flere hundre såkalte premium-biler som var mer detaljert og hadde full skademodell.

6. Gran Turismo 6

GT6 ble sluppet mot slutten av levetiden til PlayStation 3, i 2013. Det bygde på GT5-grunnlaget, med enda flere biler (nesten 1300) og baner. Bilene var fremdeles delt i premium- og standard-varianter.

De fleste modusene fra GT5 ble videreført, med diverse justeringer, samtidig som menysystemet ble overhalt. Det ble lagt til flere nye utfordringer, samtidig som mikrotransaksjoner også ble introdusert. Den mest bisarre nyheten var kanskje muligheten til å kjøre på månen. Med et fullt modellert månekjøretøy!

7. Gran Turismo Sport

Alt dette bringer oss til 2017, og det første spillet i serien som slippes til PlayStation 4. GT Sport har skarpere fokus: Det er kanskje litt færre biler og baner enn før, men alt innholdet er konsekvent skreddersydd for den nye konsollen. Det handler først og fremst om onlinekjøring, støtte for VR-spilling, og selvsagt presses de grafiske mulighetene til det ytterste. Det er for eksempel støtte for både 4K-oppløsning (på PS4 Pro) og HDR, som gjør det visuelle aspektet enda mer imponerende.