Annonse for

Dette er en forsmak på fremtidens VR-reklame

Omtrent som å ha en Streetview-bil på hodet.

Dette er en annonse. Journalistene i Gamer.no er ikke involvert i produksjonen.

Vil du se videoen med full VR-effekt på iOS? Da må du laste ned YouTube-appen her.

Neste gang du ser en hjelm med en merkelig kamerakube montert på toppen, så bør du prøve å se godt ut selv når du er forbikjørt. Det kan være en VR-kube, et sett med kameraer som filmer 360 grader og oppover fra månen på hodet til månen i himmelen. Jepp, VR-trenden har utviklet seg så fort, at den nå er fullt tilgjengelig for alle som har en håndfull GoPro-kamera tilgjengelig.

Se resultatet av VR-opptaket fra hjelmen: Kjør ned bakken i 360-graders video!

– Det er et spesielt kamerasystem bestående av seks kameraer totalt som er montert på hjelmen til utforkjøreren. Alle filmene blir sydd sammen til en stor fil etter opptak, forklarer Anton Tevajärvi som har regissert en VR-video for L'Oréal.

Videoen viser at det ikke er bare, bare å filme VR. Spesielt ikke når kamerastativet, det vil si hodet til personen det står på, dundrer nedover en skibakke så raskt som mulig. Det betyr at kameraene må være lette (det er tross alt seks av dem) og hardføre (tåle en del juling i forbindelse med fall). I tillegg skal det filmes med en videre vinkel enn de fleste objektiver bruker.

Alt dette gjøres av utforkjøreren selv uten det vanlige kamerateamet man ofte bruker på et profesjonelt opptak. De ville jo bli synlige på opptaket, siden det ikke finnes noe som heter "bak kameraet" på et VR-opptak.

– Så det kan ikke være noen rundt han når vi gjør opptak, sier Anton.

Leker seg med ny teknologi

Foreløpig kan man telle VR-reklamevideoer på en hånd, det gjør at skaperne av VR-reklame kan leke seg litt med det nye formatet, og eksperimentere litt. Akkurat slik gode filmskapere ønsker.

– Vi ønsker å bruke denne nye teknologien til å engasjere seerne av videoen på nye måter, forteller kreativ leder Emil Jonsson fra selskapet Ottoboni, som står bak konseptet.

Et av eksemplene er bruken av skjulte koder i VR-videoen, som lokker seeren til å flytte litt på bildet og titte rundt seg. Kodene er litt til siden, og bak i bildet, så for å få med alle må seeren engasjere seg i VR-videoen.

– Filmen er underholdene, samtidig som den skaper en sterk tilknytning til fjellet og fjellvannet som også er i produktet. Ideen er at du kobler bildene av frisk snø og sildrende fjellvann med L’Oréal Men Expert's nye hudkrem for menn, Hydra Power, sier Jonsson i -bak-filmen-videoen.