Coore
Annonse for

Kan mobilspill måle seg med PC-spill?

Her er noen utmerkede spill for deg med røtter i PC-verdenen.

Dette er en annonse. Journalistene i Gamer.no er ikke involvert i produksjonen.

En mobiltelefon og en PC har aldri hatt de samme forutsetningene når det kommer til ytelse. «Spillopplevelser er ikke bare et spørsmål om grafikk» sier mange gamere av den gamle skolen. Men de fleste av oss ville nok sagt at det er en kombinasjon av forskjellige elementer, som: grafikk, hastighet, lydbilde, historie, innlevelse, «tight» kontroller og følelsen av å gjøre fremskritt i spillingen.

Coore

Mobilspilling er ikke noe nytt, men litt overraskende er det kanskje at det er den grenen innenfor gaming som har høyest omsetning. Uten å legge vekt på definisjonen av gaming, så er én ting klart: den tidligere mangelen på mobile titler fra tunge spillutviklere, er i dag kun et dårlig minne. De siste årene har vi flere titler fra store utviklere som er godt tilpasset det mobile formatet når vi er på farten, samtidig som du kan jakte høyere rangering med mus, tastatur og fullstor skjerm når du er hjemme (eller på kontoret).

Siden gaming er like forgrenet som Geralts hår med hairworks aktivert, har en gjeng gamere med forskjellig stil satt seg ned og funnet frem mobilspill de vil slå et ekstra slag for, og der den nyeste mobile teknologien er tatt i bruk. Alt fra funksjoner som vi har funnet i gamepads helt fra 16-bitstiden til nye, rekordraske oppdateringsfrekvenser på 120 Hz i raske spill. All spillingen er gjort og testet på ROG Phone II og dens spesialutviklede tilbehør.

Bli med på en mobil gamingreise med blikket rettet mot 2020.

The Bard’s Tale – action-eventyr og humor i en utmerket overføring

Hvis det er én ting vi har satt pris på de siste årene, er det hvordan store utviklere har tilpasset og sluppet tidligere stortitler og bestselgere til den mobile plattformen. En av de tidligere er The Bard’s Tale fra 2004 (2005 til PC), som senere ble sluppet til den mobile plattformen i 2012. The Bard’s Tale er et frittstående actioneventyr fylt med humor, bra action, utfordringer og morsomme oppgaver, der overføringen til den mobile plattformen fungerer utmerket. Spillet har dessuten utmerket støtte for gamepad.

I pakken er også de tre klassiske The Bard’s Tale-eventyrene inkludert til den som vil ha en ekstraordinær utfordring i klassisk, pennalistisk ånd (med desto høyere tilfredsstillelse når du lykkes). Som ekstrabonus ble Kickstarter-prosjektet The Bard’s Tale IV sluppet for litt siden, til den som lengter etter enda mer fra InXile.

Coore

Flere spaker og knapper gjør spillingen enklere

ROG Kunai Gamepad har konfigurerbare knapper innebygd i telefonens programvare, og det var enkelt å konfigurere den til å passe til The Bard’s Tale. Siden det er mye musikk i spillet står høyttalerne i ROG Phone II ekstra fint frem.

Asphalt 9: Legends – pulshevende racing med topptunet grafikk

Når action-eventyr føles for langsomt og du bare har tid til å spille i en pause eller mellom to møter, er et 2-minutters race akkurat det du trenger. Prisbelønnede Asphalt 9: Legends leverer fantastisk grafikk når det er koblet inn tilstrekkelig med mobile hestekrefter, men fungerer også på mainstream-telefoner. Både énspiller-innstilling og den tilkoblede flerspillerinnstillingen er godt implementert, og for den bilinteresserte finnes det en overflod av forskjellige biler som kan låses opp.

Spillet er optimlisert for ROG Phone II, med høyere oppdateringsfrekvens, topptunet grafikk, dual display-støtte og haptisk feedback for ekstra innlevelse, samt mulighet for å styre med pekefingrene med ROG Pones AirTriggers for den som er vant med konsollspill. Det er full action og kaos, der utvikleren Gameloft med sine action-elementer byr på både svette hender og høy puls (og forhåpentligvis seiersglede) etter bare to minutter, akkurat sånn racing skal!

Neverwinter Nights - Et uforglemmelig rollespill

Fra actionfylt racing til en episk rollespillopplevelse på den lange fly- eller togreisen. Biowares Neverwinter Nights har kommet til den mobile plattformen. Den ble opprinnelig sluppet i 2002 og senket på den tiden selv de mest påkostede datamaskinene med sin ambisiøse grafikkmotor. Den ble sluppet på ny i 2018 i en forbedret utgave der man igjen kan se den utrolige mengden lyskilder og det gjennomarbeidede, personlige utstyret i sin (bokstavelige) glans. I den mobile utgaven har man behersket seg litt, men spillets essens er der fortsatt, og tilpasningen til den mobile plattformen fungerer utmerket.

For den som føler seg eventyrlig, er mus- og tastaturimplementeringen skikkelig vellykket. Å få spille denne klassikeren på reise var en vandring «down memory lane» uten å være låst til ett sted. For deg som oppdager spillet for første gang: nyt den uforglemmelige reisen. Som ekstrabonus har Beamdog sluppet flere av Biowares ikoner (i forbedret form) til den mobile plattformen: Icewind Dale: Enhanced Edition og Planescape: Torment: Enhanced Edition for å nevne et par av dem.

Coore

Utmerket til pendling

For deg som har pendlingstimer du skal slå i hjel, fingerer touch-kontrollene helt utmerket. Dessuten sørger ROG Phone IIs batteri på 6000 mAh(!) for at du til og med har litt saft igjen når du er fremme. Mobile Desktop Dock gjør det mulig å fortsette eventyret etter at du kommer hjem, men da ved hjelp av mus, tastatur og ekstern skjerm.

Call of Duty: Mobile – med kart og følelse fra konsoll

Coore

Dårlig dag på jobben? Altfor mye igjen på innleveringsoppgaven? Det er ikke mange spill som er så avreagerende som en god «shooter». Activision har sluppet Call of Duty: Mobile. Spillutviklere er tidligere blitt kritisert for at spillene som ble sluppet til den mobile plattformen, basert på andres merkevarer, har vært så avskallede at spillene ikke egentlig lignet på «originalen».

Den kritikken har Activision virkelig forholdt seg til da de utviklet Call of Duty: Mobile. De bruker flere av de velkjente spillinnstillingene fra de stasjonære plattformene sine. Grafikken er suveren. Activision har rekonstruert mange populære kart med sine strategiske og taktiske egenskaper på utmerket måte. Legg til at kontrollene er godt tilpasset formatet. FPS-gameren som vil ha en autentisk opplevelse, godt implementert på den mobile plattformen, kommer til å bli skikkelig fornøyd med Call of Duty: Mobile.

60 fps og bedre kontroll

Call of Duty: Mobile kjøres i 60 bilder per sekund på ROG Phone II. Med AirTriggers får du også den ekstra kontrollen gjennom å kunne bruke pekefingrene som triggere.

Mortal Kombat – lever opp til sitt navn og PEGI 18-klassifisering

Johan Pettersson

OK, så finnes det faktisk en sjanger som kan være enda mer avreagerende enn skytespill, og det er den klassiske ‘beat’em up’. Mortal Kombat har eksistert siden 2015 på den mobile plattformen, men oppdateres fortsatt hyppig. Et av de nyeste tilleggene er støtten for 120 Hz oppdateringsfrekvens. Det er velkomment i en så reaksjonskjapp sjanger og gir herlig flyt når du endelig klarer å få inn en ‘fatality’ på en kamerat. Kontrollene er stramme, noe som er et must i denne sjangeren. Det mest spennende med Mortal Kombat er at spillet gir noe til nybegynnere, samtidig som det fungerer som et intenst mindgame for den innbitte. Igjen et spill som er raskt å spill når du bare har noen minutter til rådighet, men trenger å tømme hjernen eller avreagere. Det har – med god grunn – PEGI-klassifisering på 18 år. (PS. Sub Zero eier Scorpion alltid, overalt!)

Høy oppdateringsfrekvens

Vis mer

ROG Phone II har 120 Hz oppdateringsfrekvens, så du kan se hele bevegelsen og time komboene dine bedre. Telefonen har også en 240Hz touch screen sample rate, som gir bedre feedback og spillopplevelse.

SimCity BuildIt – for byplanleggere på farten

Fra absolutt vold til byplanlegging og naturkatastrofer – SimCity BuildIt. Electronic Arts tar godt vare på sin spillserie og leverer en skikkelig god simulatoropplevelse. Alle de utfordringene og elementene, som skatt, brannvesen, politi, miljøpåvirkning og trafikk, finnes selvfølgelig også i den mobile versjonen.

De har også husket at spillet skal kunne gi nye opplevelser lenger frem, der de konkurranseinnstilte kan koble seg til forskjellige selskaper og starte krig mot andre byer med naturkatastrofer og andre ugreier som våpen. Et avslappende spill med samme, og i enkelte tilfeller også bedre, kontroll enn hos sine stasjonære versjoner.

Diablo Immortal – action-eventyr per definisjon til den mobile plattformen

Sist, men ikke minst, en titt inn i 2020 og Diablo Immortal. Etter alt å dømme kommer dette til å bli mobilscenens største spillslipp. Ut fra bilder og videoer kommer Diablo Immortal til å være actionfylt og utrolig flott med utfordrende dungeons, loot og en kul story. Klassene kjennes igjen fra de tidligere spillene i serien. Det vil også være en flerspillerinnstilling. Akkurat som noen av titlene lenger opp, kommer spillet til å være bygget fra grunnen av til den mobile plattformen, så det er egentlig ikke snakk om en overføring.

Blizzard skryter av at kontrollene vil være uovertruffent presise. Det er en modig uttalelse, med tanke på flere av de sterke titlene, som Call of Duty Mobile og Mortal Kombat på markedet. En viktig detalj i de tidligere Diablo-spillene har vært lyden. Både musikken og ikke minst lydeffektene. Hvor mange har ikke i sine ‘grinds’ blitt lyriske over lyden når en edelstein ble ‘dropped’? Historien skal utspille seg mellom Diablo II: Lord of Destruction og Diablo III, noe som legger til rette for at man kommer til å møte på mange karakterer man kjenner igjen. Det finnes flere spill som viser at action-rollespill fungerer godt på den mobile plattformen, ikke minst The Bard’s Tale. Å få se en utvikler av AAA-titler bygge et spill fra grunnen til den mobile plattformen gjennom en skikkelig seriøs satsning, bereder grunnen for noe skikkelig stort.

Har mobil-gaming tatt igjen PC-gaming i mer enn omsetning?

Etter å ha testet fem spill (og sniktittet på et sjette) for å undersøke om det er mulig å få samme spillopplevelse, er svaret enkelt: De kompletterer hverandre, men det er forskjellige opplevelser, selv om innlevelsen i enkelte titler kan sammenlignes mellom plattformene. Kan et spesialbygd rigg med ratt, pedaler og girspak gi en bedre opplevelse enn en telefon i et racingspill? Ja, trolig. Gir en gamepad og TV bedre opplevelse i racing enn en topptunet telefon? Ja og nei. Har du en halvtime til overs, blir det antakelig konsoll. Har du to minutter mens du venter på en nedlasting eller at tevannet skal koke, blir det Asphalt 9: Legends. Satt vi fast i Asphalt 9: Legends i mer enn ett race, kanskje så mye som en halvtime? Ja.

Å sitte og spille rollespill på lange transportetapper føltes akkurat like oppslukende som å sitte foran datamaskinen hjemme. Dette er selvfølgelig veldig subjektivt, men som erfaren spiller på håndholdte enheter føltes det bare naturlig. Akkurat som spillene til PC og konsoll, krever det at spillet er godt tilpasset plattformen. I storslagne titler som Neverwinter Nights, der man også vil spille hjemme, ville en synkronisering på tvers av plattformene vært en smart løsning. Fakta er at vi tok oss i å begynne å arbeide på mobilen og svare på mail på telefonen, med mus, tastatur og ekstern skjerm, mellom testsesjonene, selv om det fantes en laptop ved siden av.

Coore

Skal man så selge datamaskiner og konsoller og gå helt over til mobilspilling? Nei takk. Muligheten for å spille på farten har aldri vært bedre, spesielt med så store utviklere som seriøst har begynt å satse på spill til den mobile plattformen. Men å sitte ved PC-en sin, med det siste innen grafikk og lyd på surroundanlegget, er og blir en opplevelse i seg selv.

Det er mulig å argumentere med at tidligere håndholdte spillenheter fungerte mer som et tillegg til hardcore-spilleres stasjonære spilling. Det kan også hevdes at mobilspilling har fungert mer som en inngangsport (les: Candy Crush) enn et tillegg for de erfarne. Hvis du tidligere har eid en håndholdt spillenhet, er overgangen til å spilling på mobil helt problemfri. Hvis du derimot er ny til mobilspilling, men har mye erfaring med stasjonær gaming, kan det bli en ganske stor omstilling. Vi kan ikke svare på om alle er klare til å ta den utfordringen, men er det verdt å ta sjansen og prøve? Ja, helt klart, om ikke annet for å oppdage sjangere og spilltyper du kanskje ikke møter på i din stasjonære spilling.

Coore

En mobil fra skaperne av sterke PC-komponenter

ASUS har produsert datakomponenter i 30 år og har i mange år fokusert på PC-gaming, blant annet med varemerket Republic of Gamers (ROG). Bakgrunnen for at de utviklet ROG Phone II er for å komplettere en gamers hverdag. Republic of Gamers-varemerket er rettet mot at nettopp de som tar spillingen sin seriøst, skal få de beste forutsetningene. ROG Phone II ble utviklet for at selv de mest kresne gamerne skal kunne spille optimalt, også når de er på farten, uten å måtte gi slipp på de andre funksjonene i en flaggskiptelefon.

Nedenfor finner du lenker til videre informasjon om de produktene som er brukt når de ulike spillene er testet.