Assassin's Creed Origins skal bli vanskeligere enn forgjengerne

Ubisoft hevder at de vil gi deg noe ordentlig å bryne deg på.

Det var en åpenlyst spent og emosjonell sjefsutvikler Ashraf Ismail fra Ubisoft Montreal som inntok scenen denne mandagskvelden. Han og resten av teamet skal ha jobbet hardt med en helt ny visjon for Assassin’s Creed-serien siden Black Flag i 2013.

Utviklerne hevder at du kan klatre på alt og dra til alle steder du kan se. Har de spilt det nyeste Zelda-spillet, mon tro?
Skjermdump: Petter Lønningen/Gamer.no

Ryktene gikk lenge om at dette kapittelet ville ta oss tilbake til starten av Assassin’s Creed-sagaen, og flere hevdet at vår neste lekegrind ville bli Egypt. Det viste seg å stemme.

Alt fra årets E3-messe finner du her »

– En utfordring

– Egypt var en utfordring. Vi måtte gjenoppfinne hele Assassin’s Creed, sa Ismail, før han viste en ny trailer, bestående av klipp laget i selve spillmotoren.

Du kan se traileren øverst i saken. Mest interessant var nok likevel den 30 minutter lange demosekvensen Ubisoft spilte gjennom etter at den offisielle konferansen deres var over.

Nytt siden sist er at «ørnesynet» ditt ikke er en genetisk merkverdighet, det er rett og slett en ørn du kan rekognosere med. Du sender rett og slett ørnen din til vers og bruker den til å planlegge angrep, merke fiender, og så videre – på mange måter litt som i Watch Dogs 2.

Dypere slåssing

Spillet skal etter sigende by på det dypeste kampsystemet i Assassin's Creed-serien til nå.
Skjermdump: Petter Lønningen/Gamer.no

Selve slåssingen har fått seg en overhaling siden sist. Resultatet ser ut til å være en langt dypere opplevelse, hvor man i større grad enn tidligere kan spesialisere seg innen ulike ferdigheter. Man skal også kunne klatre på nesten alt man kan se, og ifølge utviklerne kan man reise til alle steder man kan se i horisonten.

En annen nyhet er at kampsystemet også byr på mye nytt. Ulike våpen har fått ulike egenskaper, dessuten introduserer spillet adrenalin som en ny faktor. Ulike våpen og skjold er med på å bygge opp adrenalinnivået ditt, som igjen setter deg i stand til å utføre helt nye angrep. Ifølge utviklerne skal nærkamp og tredjepersons skytemekanikken være bygget opp nesten som fullverdige spillopplevelser i seg selv. Mye tyder på at dette kan være et mer krevende spill enn tidligere; for eksempel lar det seg ikke lenger gjøre å snikmyrde målet ditt helt uten videre. For å ta ut ekstra vanskelige mål på første forsøk må du lage og oppgraderer våpnene dine, ellers er det nytteløst.

Hva synes du om det Ubisoft har gjort med Assassin's Creed? Si din mening i kommentarfeltet!

Siste fra forsiden