Feature

Favorittene fra E3 2018

Her er våre favoritter fra årets E3

Espen og Andreas er tilbake fra Los Angeles, med ferske minner fra mange gode spill.

Årets Electronic Entertainment Expo gikk av stabelen for en drøy uke siden, og som de siste årene sendte Gamer.no et par ivrige skribenter over dammen for å se hva som rører på seg i spillbransjen.

Nå er både Espen og Andreas kommet hjem igjen, med koffertene fulle av inntrykk fra både spennende og mindre spennende spill. Gutta pumper ut sniktitter på løpende bånd, men har også tatt seg tid til å sette sammen sine lister over favorittspill fra messa.

For Espen ble det å endelig spille Kingdom Hearts III – fem år etter at Square Enix avduket spillet – et av høydepunktene. Andreas likte flere av skytespillene som ble vist frem på messegulvet, men lot seg også overraske av et LEGO-spill.

Her kan du lese gjennom deres favoritter, og du må gjerne dele dine høydepunkter fra E3 2018 i kommentarfeltet under.

ESPEN JANSEN

Privat

Kingdom Hearts III

Kingdom Hearts III.
Square Enix

Sjanger: Actionrollespill
Utvikler: Square Enix
Utgis på: PlayStation 4, Xbox One

Lanseringsdato: 29. januar 2019

Nå som vi har fått en konkret lanseringsdato tyder alt på at Kingdom Hearts III begynner å ligne på et mer eller mindre ferdig spill. Dette ble også svært tydelig under årets E3, hvor Square Enix slo på markedsføringsstortromma da de ikke bare dro én trailer opp av hatten, men faktisk ga oss tre ulike skråblikk på det etterlengtede japanske actionrollespillet.

Her fikk vi servert verdener basert på henholdsvis Frozen (yay!) og Pirates of the Caribbean (nay! (selv om det virkelig ikke ser så ille ut her som det det gjorde i Kingdom Hearts II)), mens kjente ansikt dukket opp i hytt og pine: Xigbar, Larxene, Luxord, Kairi og Lea ble alle vist fram i Kingdom Hearts III-motoren for aller første gang, og jeg skrek i sjokk og glede for hver eneste en! Rent visuelt er dette en utrolig vakker fest for mitt unge Kingdom Hearts-fanhjerte, og hvis spillbarheten kan leve opp til dette – våre førsteinntrykk fra messegulvet er nokså positive – kommer dette til å bli riktig så bra.

Super Smash Bros. Ultimate

Super Smash Bros. Ultimate.
Nintendo

Sjanger: Slåssing
Utvikler: Bandai Namco, Sora Ltd.
Utgis på: Nintendo Switch

Lanseringsdato: 7. desember 2018

Les også
Anmeldelse: Déraciné

Nintendo Switch er den første «stasjonære» Nintendo-konsollen jeg eier, og således blir også Super Smash Bros. Ultimate det første ordentlige Super Smash-spillet jeg kommer til å kjøpe (3DS-versjonen teller liksom ikke). Jeg har alltid storkost meg når jeg har fått leke kamphane hos venner og bekjente (enten det var med Melee på barneskolen eller på Wii U i nyere tid), og Ultimate ser ut til å levere akkurat som bestilt.

Alle figurene som noensinne har dukket opp i serien er tilbake, og dette betyr at det blir mye å sette fingrene i når spillet slippes like før jul. Vi fikk leke oss med en god håndfull av rollegalleriet under årets E3, og allerede etter et par runder merket jeg at dette er et spill jeg ha – jo fortere, jo bedre. Alt er kult i Super Smash: Den fargerike stilen, de spennende figurene og det utrolige adrenalin-rushet som følger med hvert eneste slag og spark, enten man spiller som Samus, Yoshi, Mega Man eller Pichu. Jeg er supergira!

Ori and the Will of the Wisps

Ori and the Will of the Wisps.
Microsoft

Sjanger: Plattform
Utvikler: Moon Studios
Utgis på: Xbox One, Windows

Lanseringsdato: 2019

Ori and the Will of the Wisps blir etter alt å dømme et mer actionfokusert spill. Dette høres ikke nødvendigvis ut som en endring for det bedre i og for seg selv, men utviklersjefen, Thomas Mahler, bedyret meg om at kampsystemet og plattformingen skal være likeverdige i Will of the Wisps – og da ble jeg plutselig langt mer beroliget.

For det å løpe, hoppe og kaste seg gjennom dette spillet føles nøyaktig like bra som i forgjengeren: Det tar ikke mer enn et par minutter bak spakene før jeg slenger meg sømløst gjennom de nydelige omgivelsene, og det er jaggu meg akkurat like deilig som slik jeg husker det.

Det samme gjelder også for det audiovisuelle, som stadig imponerer. Altså, bare se på dette, da. Nei, fy pokker så vakkert dette spillet er – de håndmalte bakgrunnene er én ting, men lyssettingen og animasjonene er også i en helt egen klasse. Samtidig treffer musikken langt oppe på gåsehudskalaen, og derfor kjenner jeg allerede nå at dette kommer til å bli et eventyr som bare oppleves.

Déraciné

Déraciné.
Sony Interactive Entertainment

Sjanger: Eventyr
Utvikler: FromSoftware
Utgis på: PlayStation VR

Lanseringsdato: 2018

Jeg har ved flere anledninger fortalt om min forkjærlighet for det meste FromSoftware har gjort i nyere tid, og derfor var det en heldig tilfeldighet at jeg snublet over nyheten om at Dark Souls-studioet nettopp hadde annonsert et nytt VR-spill under årets E3. Enda heldigere var det da at Sony hadde ledige avtaler, slik at både jeg og Herr Klebo-Espe (som også er en entusiastisk tilhenger) fikk utforske hva i all verden dette var for noe rart.

Et spill hvor man i rollen som en fe skal interagere med barn på en kostskole? Premisset høres ikke mektig interessant ut, men idet jeg fikk ta på meg VR-maske og Move-kontrollere, merket jeg nesten øyeblikkelig at dette er et univers jeg vil bli bedre kjent med. Den særegne FromSoftware-stilen lever i beste velgående her, med britiske aksenter, vakre omgivelser, engasjerende personligheter og en overveldende følelse av mystikk og undring. Ingen av oss ble så veldig mye klokere på hva Déraciné egentlig er, men jeg vet i hvert fall at jeg nå er nødt til å finne det ut.

Dying Light 2

Dying Light 2.
Techland

Sjanger: Actioneventyr
Utvikler: Techland
Utgis på: PlayStation 4, Xbox One, Windows

Lanseringsdato: 2019

Det første Dying Light brukte lys, mørke, parkour og zombier for å lage en umåtelig interessant spillopplevelse som var ulikt alt annet. Det var et spill hvor det var utrolig givende å bare løpe rundt og utforske omgivelsene om dagen, mens det om natten forvandlet seg til et panikkfylt løp for livet – man kunne være ute på leting etter nye ressurser, erfaringspoeng og historieoppdrag så lenge man bare ville, men idet solen gikk ned, ble de vandøde plutselig en reell trussel som virkelig satte dødsfrykten i spilleren.

Dying Light 2 ser ut til å jobbe videre med alt originalen gjorde riktig, for så å fylle på med en penere og mer interessant verden, som etter sigende skal kunne utforme seg på en rekke forskjellige måter alt ettersom hvilke valg man tar underveis. Dette er vel og bra, men det aller viktigste er og forblir friheten til å løpe så fort og fritt man vil langs hustakene i den åpne verdenen. Dette ser fortsatt ut til å være på plass, så da må dette nesten bli bra.

Opptur: Mangfoldet

Til tross for å også være en diger markedsføringsmaskin, er det spillene som stadig er det viktigste aspektet ved E3. I år var det ekstremt mye forskjellig som ble vist fram rundt omkring i Los Angeles – ikke bare på pressekonferansene, men også rundt omkring på messegulvet.

Jeg løp fra avtale til avtale hele uka, og underveis tok jeg meg flere ganger i å tenke på det enorme mangfoldet av sjangre og stilarter som florerer i spillbransjen i disse dager.

I det ene øyeblikket var jeg hos CD Projekt Red for å se på det supervoksne fremtidsspillet Cyberpunk 2077; neste dag fikk jeg spille en snau halvtime av Disney-kalaset Kingdom Hearts III; så bar det til Ubisoft for å leke sjørøver i Skull & Bones, før dagen ble rundet av med en kule Pokémon Let's Go, Eevee! hos Nintendo. Jeg ser for meg at jeg fikk se på og spille godt over 30 ulike titler på E3, og det rene og skjæret spennet blant alle disse titlene er utrolig imponerende og oppløftende. Her er det noe for alle, uansett alder og preferanse. Og enda bedre: Det var knapt noe som ikke var morsomt, spennende eller interessant på en eller annen måte – gud, som jeg elsker dataspill.

ANDREAS KLEBO-ESPE

Privat

Resident Evil 2

Resident Evil 2.
Capcom

Sjanger: Action
Utvikler: Capcom
Utgis på: PC, PlayStation 4 og Xbox One
Lanseringsdato: 25. januar 2019

At Capcom holdt på med en nyversjon av Resident Evil 2 var ingen overraskelse, men hvilken innstilling utvikleren hadde satt oppussingsslegga på fikk vi først vite på årets Xbox-konferanse. Teamet har tilsynelatende lagt inn svært mye jobb i prosjektet, og med Resident Evil 7-motoren som grunnlag byr spillet på en overhaling av samtlige mekanikker, kameravinkel i tredjeperson og selvfølgelig et mye penere utseende.

Nesten 20 år etter jeg spilte Resident Evil 2 for første gang var det ganske spesielt å sette meg ned for å prøve nyversjonen. Historien og settingen er – som forventet – den samme som i originalspillet, men Capcom har slengt inn noen kurvballer her og der for å overraske veteraner.

Etter bare to minutter presterte jeg å miste pistolen min, så minnestunden fikk en litt uheldig begynnelse. Det tok heldigvis ikke lang tid før ting begynte å gå bedre, og da den tidsbegrensede demoen plutselig var over satt jeg igjen med en inderlig trang til å spille mer, samt en trygghet om at dette absolutt vil leve opp til forventningene.

Just Cause 4

Just Cause 4.
Square Enix

Sjanger: Action
Utvikler: Avalanche Studios
Utgis på: PC, PlayStation 4 og Xbox One
Lanseringsdato: 4. desember 2018

Alle som har spilt Just Cause før vet nok hva de kan forvente her. Vi snakker eksplosjoner, skyting og spinnvill galskap i utallige former, og denne gangen er alt enda større og bedre.

Rico Rodriguez er tilbake i hovedrollen, i en historie som tar turen til det krigsherjede og oppdiktede landet Solis. Vel ankommet får spillere hive seg rett ut i en enorm sandkasseverden og gjøre akkurat det de har lyst til – og det er nettopp dette som gjør Just Cause-serien så underholdende.

Som jeg hintet til over er alt større og bedre denne gangen, ikke minst på grunn av de ulike naturkatastrofene som til stadighet herjer gjennom Solis. Ved siden av å ødelegge alt i sin vei introduserer tornadoene og tordenværet nye måter å spille på, som kommer godt med på denne eksplosive lekeplassen. Legg til en bunke nye funksjoner til Ricos entrehake – eller «grapple hook» – og muligheten til å bruke absolutt alle våpen på to forskjellige måter, og du kan kanskje forstå hvorfor jeg gleder meg til å få fingrene i Just Cause 4.

LEGO DC Super-Villains

LEGO DC Super-Villains.
Warner Bros.

Sjanger: Action
Utvikler: Traveller's Tales
Utgis på: PC, PlayStation 4, Xbox One og Nintendo Switch
Lanseringsdato: 19. oktober 2018

Helt siden jeg pinte meg gjennom LEGO Harry Potter for noen år siden, har klossespillene aldri helt appellert til meg. Jeg var derfor lite begeistret da min hemmelige avtale med Warner Bros. viste seg å være for LEGO DC Super-Villains, men fy søren så feil jeg tok.

Som navnet antyder gir spillet deg kontroll over det verste avskummet fra DC Comics-universet, nemlig skurkene. Under ledelse av Jokeren har alt som kan gå og krype av banditter brutt seg ut av fengsel for å lage så mye kaos som mulig. Med på lasset kommer du, en ikke navngitt slemming som kan absorbere ulike superkrefter for å løse alskens puslespill.

I kjent LEGO-stil er ferden spekket med dårlige vitser og slapstick-humor, men på et eller annet vis funker det bare. Figurgalleriet er variert og det er moro å veksle fra skurk til skurk for å benytte seg av de mange unike angrepene og egenskapene de har til rådighet.

Déraciné

Déraciné.
Sony Interactive Entertainment

Sjanger: Eventyr
Utvikler: FromSoftware
Utgis på: PlayStation VR
Lanseringsdato: 2018

I en E3-messe som gav oss ytterst få overraskelser, var Déraciné det nærmeste vi kom en skikkelig bombe. Spillet er Dark Souls-utvikler FromSoftwares første forsøk på virtuell virkelighet, og etter å ha prøvd et av kapitlene er jeg uhyre spent på hva studioet leverer her.

At FromSoft-president Hidetaka Miyazaki kan lage gode historier er det ingen tvil om, men han får liksom aldri sjansen til å fortelle dem skikkelig. I både Dark Souls-spillene og Bloodborne ligger historien begravd i kryptiske hint og beskrivelser av gjenstander, og det er opp til spilleren selv å sette det hele sammen. I Déraciné får Miyazaki-san sjansen til å se spilleren rett i øynene og bruke ord for å formidle spillets handling.

Selve historien er lagt til en kostskole, der spillere inntar rollen som en usynlig fe. Oppgaven er å bevise alle elevene om at du faktisk eksisterer, noe du oppnår ved å plukke opp gjenstander og forsiktig påvirke omgivelsene rundt deg. Jeg fikk kun et lite utdrag av hele opplevelsen, men det var mer enn nok til at Déraciné fikk satt klørne sine i meg.

The Division 2

The Division 2.
Ubisoft

Sjanger: Action
Utvikler: Massive Entertainment
Utgis på: PC, PlayStation 4 og Xbox One
Utgivelsesdato: 15. mars 2019

Nå ble det veldig mye skytespill her, men jeg kunne ikke med god samvittighet utelate The Division 2 fra listen min. Selv med sine tidvis mange skavanker likte jeg det første spillet godt, og med vennegjengen på plass er det fortsatt gøy å utforske New Yorks forfalne gater.

Med The Division 2 lover Ubisoft en mer innholdsrik opplevelse fra dag én, og gitt forgjengerens nåværende tilstand har jeg full tiltro til at utvikleren vil lykkes. Spillet er satt til Washington D.C., og selv om de solfylte omgivelsene ikke frister like mye som vinterlandskapet jeg kjenner blir det nok greit med en forandring.

Forandring finner man også i spillmekanikkene, og i min korte visitt til USAs hovedstad bet jeg meg spesielt merke til det nye klassesystemet. At spillere kan fylle ulike roller i gruppen åpner for mer taktisk spilling, som vil hjelpe på i oppfølgerens kanskje største nyvinning – raids. 15. mars har jeg vel rukket å spille meg gjennom de utallige titlene som kommer veltene i februar, og jeg er klar for nye eventyr i rollen som Division-agent.

Opptur: Microsoft

Etter skuffende Xbox One-resultater og noen middelmådige E3-presentasjoner de siste årene, følte jeg at Microsoft virkelig trengte å vise styrke i år. Selskapet leverte kanskje ikke den storslagne listen med eksklusive spill som mange Xbox-fans har ventet på, men det som fortsetter å imponere meg er løftet om å skape et bedre tilbud for absolutt alle spillere.

På årets E3 viste dette seg i form av Xbox Adaptive-kontrolleren, som skal gjøre det lettere for funksjonshemmede å spille på både Xbox One og PC. Jeg var heldig nok til å både få teste kontrolleren og snakke med designerne, og historien de fortalte og arbeidet som ligger bak er virkelig inspirerende.

Sony leder på konsollsalg og spill, men Microsoft ligger lysår foran når det kommer til å levere brukervennlige produkter. Konkurranse er alltid bra for bransjen, og jeg håper både Sony og Nintendo følger i Microsofts fotspor i årene som kommer.

Siste fra forsiden