Isle of Skye: From Chieftain to King

Med skotsk pruting skal du skaffe deg flotte eiendommer

Dette brettspillet utvider konseptet kjent fra blant annet Carcassonne.

Andre Nordstrand

Jeg elsker å bygge ting; å skape noe. Det er ikke rart jeg liker strategispill hvor man har et kart å utforske og ekspandere sivilisasjonen min ut over. Noen av disse spillene fokuserer sterkt på utforskningsdelen, ved at brikker legges ut av spillerne for å skape kartet.

Videoanmeldelse

Carcassonne har vært og er fremdeles et dominerende brikkeleggingsspill hvor utforskning er i fokus. Det har en vinnende oppskrift som mange har prøvd å kopiere, med meget varierende utfall. Nå, hele 15 år senere, kommer det et spill som skiller seg kraftig ut blant brikkeleggingsspillene.

Kan minne om Carcassonne

I Isle of Skye: From Chieftain to King skal du som høvding utvide dine landegrenser med landskap som gir mest prestisje. Du starter med borgen din som eneste brikke foran deg og kan utvide eiendommen din med nye brikker som tilsammen danner et flott landskap med veier, buskap og andre varierte gjenstander. Ikke ulikt Carcassonne.

Det som skiller dette fra andre brikkeleggingsspill av samme type, er at du har ditt eget område å jobbe med. Det betyr at du er trygg for sabotasje og kan danne hjemmeområdet ditt etter eget ønske. Grafikken på spillet er i tillegg meget innbydende med friske farger og gode kontraster slik at du ender opp med en flott, estetisk følelse over herredømmet ditt mens du legger på nye brikker.

Noe som gjør spillet enda mer interessant, er hvordan brikkene blir valgt. Hver runde trekker alle spillere tre nye brikker fra en pose. Alle har en pappskjerm de monterer og setter foran seg slik at de kan skjule ting bak den, og foran skjermen – synlig for alle spillerne – legges de tre brikkene som ble trukket. Skjult bak skjermen skal nå alle samtidig gjøre noen valg: du må bestemme prisen på to av brikkene og velge hvilken av de tre som skal tilbake i posen igjen. Dette gjør du ved å legge markører rett bak brikkene, enten øks eller penger, skjult bak skjermen.

Du skal selge tre briker, hvilken pris vil du velge?
André Nordstrand

Klarer du å lese dine motspillere?

Ja, du bestemmer faktisk prisen, men det er ikke så lett som å bare velge et tall. For å sette prisen på brikkene må du selv ha pengene du vil de skal koste. Si du vil den skal koste fem penger. Da må du legge fem av dine egne penger ved siden av brikken du skal selge. Denne prosessen er noe av det kjekkeste med spillet, for det er her du finner ut om du klarer å lese de andre spillerne og om du har gjort de riktige valgene.

Når alle er ferdig med å prissette sine brikker, løfter alle skjermene sine og avslører sine valg, sammen med sjokk og vantro fra alle spillere som: «Hvordan kunne du gjøre den brikken så billig?», «Hvorfor måtte du ha så høy pris på akkurat den brikken?» og «Nei, ikke hiv den brikken da!» Alle legger tilbake den øks-markerte brikken tilbake til posen og stiller resten for salg. Nå skal alle i tur og orden velge å kjøpe en brikke, eller avstå fra det hele.

Isle of Skye: From Chieftain to King.
André Nordstrand

Det høres enkelt ut, men det er langt fra sannheten. Pengene du legger til side for å prissette dine egne brikker må nemlig komme fra din egen pengeforsyning, hvilket betyr mindre penger å kjøpe for i kjøpe-fasen. Du vil gjerne ha mulighet til å kjøpe den brikken du vil ha og ikke bare den du har råd til. Dette er fryktelig enkelt og vanskelig til samme tid. Litt frustrerende, men på en skikkelig god måte.

Du kan sette lav pris på brikkene dine slik at du har penger å kjøpe for, men samtidig ønsker du å selge brikkene for en høy penge, slik at du får mer å kjøpe for til det blir din tur. Hvis noen kjøper en brikke av deg, må de betale deg den prisen du har satt. I tillegg får du pengene dine tilbake igjen og det er jo helt fantastisk. Med mindre du faktisk ønsket å beholde brikken selv, da.

Alle har sitt eget herredømme å bygge på og ingen kan sabotere det, men det betyr ikke at du ikke må følge med på hva de andre har. Du sitter gjerne på en brikke som en annen spiller har veldig lyst på. Hva gjør du da? Skal du sette prisen skyhøy slik at de kjøper fra deg og du tjener masse? Det er fullstendig lov, men du må passe på, for kanskje spilleren ikke har nok penger, eller syns prisen er for stor. Da ender du opp med å betale for den selv, og den passer kanskje forferdelig dårlig for deg selv.

En annen grunn til å sette en høy pris er for å beholde brikken selv. Du kan ikke kjøpe fra deg selv, du må vente til alle er ferdige med å kjøpe eller avstå fra å kjøpe. Først da må du gi fra deg pengene du satt til å prissette brikkene, som du da må beholde selv. Hele denne prosessen, fra prissetting, til avsløring av priser og kjøpsrunden er meget spennende og du vet aldri utfallet. Uansett utfall blir du belønnet med å kunne utvide herredømmet ditt og prøve å få så mange poeng som mulig.

Mange vinduer for poeng.
André Nordstrand

Mange måter å spille på

Hvordan du får poeng i dette spillet er også helt unikt. Det er faktisk helt unikt for hver gang du spiller det. Spillet kommer med 16 forskjellige måter å få poeng på, men hvert spill trekkes bare fire av disse måtene helt tilfeldig og i tilfeldig rekkefølge. Hver runde skal du få poeng for kun to av måtene om gangen, men du vet hele tiden hvilke måter du får poeng for til hvilken tid. Det handler om å planlegge og å se hva andre spillere forsøker å gjøre. Har du flest poeng til slutt er du vinneren.

At du må kjøpe og selge brikker forandrer alt hva man er vant til i slike spill. Du må saumfare landene rundt deg og se hva som kan være forlokkende av brikker. Du vil kanskje at de kjøper fra deg, så du sette høy verdi på brikkene. Hvor høyt tør du gå? Du vet ikke hvor mye kjøpekraft eller kjøpevilje de andre sitter med fra runde til runde og kjører risikoen med å få en brikke som ikke har noen reell verdi for deg selv. Jeg finner denne delen av spillet meget interessant og spennende og det vil alltid være nye overraskelser på lur.

Hvis du finner ut at du ligger bakerst, må du ikke fortvile. De som ligger bak får nemlig ekstra penger avhengig av hvor mange som er foran deg. Dette er en flott innhentings-metode, men kan også brukes med vilje for å få mange penger. Det er absolutt ikke ukjent at den som har ligget bakerst hele spillet, ender opp med å vinne til slutt og det er kjempeflott. Alle har en mulighet til å vinne.

Spillet er lett å lære og det er hele tiden godt tempo, med liten ventetid for spillerne. Jeg synes det fungerer godt med både to og fem spillere og du må naturligvis tenke helt annerledes avhengig av hvor mange spillere du møter.

Isle of Skye: From Chieftain to King er en vinner i min bok, med flott grafikk, enkle regler, forskjellige poengsystemer og en god auksjonsmekanikk. Spillet fungerer fint for to til fem spillere og tar rundt 45 minutter å spille. Det finnes ingen digital utgave.