Everybody's Golf 2

Med 18 hull i lomma

Tro det eller ei, men golf er faktisk for absolutt alle.

Målt i antall medlemmer er golf Norges tredje største sport. Ballslåingen har altså etter hvert blitt en idrett for massene, for oss alle. Som tittelen antyder har Everybody’s Golf 2 også slike ambisjoner. Spillet vil favne bredt, og fenge erfarne spillere like mye som totale nybegynnere. Jeg var ikke så heldig å få testet det første spillet på PSP, men jeg har positiv erfaring med Everybody’s Golf på andre plattformer. Så spørs det om spillet er like moro i lommeformat som på de litt tyngre konsollene.

Golfing på PSP

Trailer: Everybody\'s Golf Portable 2

• sport
  • psp
  • golf
  • everybody's golf
  • everybody's golf portable

Utfordringer

Hoveddelen i dette golfspillet er utfordringsdelen. Her stiger du stadig i vanskelighetsgrad gjennom en rekke ulike turneringer, samtidig som du gjør din egen spiller bedre og bedre. På veien låser du også opp nye baner, figurer, utstyr, sveiser og klær – her kan du nemlig lage en ganske unik spiller.

I tillegg kan du spille 18 hull alene i slagspill, trene eller ha det litt moro med et lite minispill som går ut på å sette ballen i hullet med ett slag. Variasjonen er tatt godt vare på, og det er gledelig at dette spillet lar deg avpasse lengden på øktene du skal kjøre. Slik sett er det perfekt for det håndholdte formatet.

Everybody’s Golf 2 skal altså være et spill for de fleste, og det merker du først og fremst når du skal slå ballen. Du kan velge mellom to svingtyper, den enkle og den avanserte. Begge er egentlig ganske kurante å lære, men sistnevnte krever litt mer beregning. Her må du nemlig tenke på både kraft og balltreff, mens den enkle svingen kun fokuserer på kraften. Hvis du treffer for tidlig eller sent kan det få katastrofale konsekvenser, det er aldri gøy å havne i vannet, for å si det slik.

En flott sving på en flott bane.

Hvis du vil gjøre det ekstra spektakulært kan du også legge skru på ballen, og med litt trening vil slagene dine være svært oppsiktvekkende å se på. Utenom denne funksjonen vil nok selv ikke ferske spillere ha problemer med å prestere på golfbanen. Du bytter enkelt kølletype, og må hele tiden avpasse lengden på slaget etter hvilke type du bruker. Du kan også legge på en ekstrakraft på slaget et begrenset antall ganger.

Når det skal puttes får du god informasjon om hvordan greenen heller, men det er nok her de fleste vil slite. Gode putter krever både riktig kraft og presisjon, og det gjelder å ha tunga rett i munnen i avgjørende øyeblikk.

Det er da også her den kunstige intelligensen svikter oftest. Dataspillerne kan spille glimrende frem til greenen, for så å misse fullstendig. Litt utover i spillet blir motstanderen noe bedre, men det er altså som regel på greenen dine motstandere feiler stygt. Slik er det jo ofte i virkeligheten også, men det blir en litt vel åpenbar gjenganger i dette spillet.

Greenen kan være en utfordring.

Nytt og gammelt

Det er seks nye og seks gamle baner i Everybody’s Golf 2, så variasjonen er slik sett sikret. Problemet i utfordringsmodusen er at du ofte må spille de samme banene om og om igjen for å komme videre, og da hjelper det ikke alltid at hvert hull har en spennende og innbydende design. Man kunne altså med hell mikset litt mer på banebruken.

Figuren du bruker for å spille er helt sentral i dette spillet. Du låser opp stadig nye ved å slå dem i dueller, men det er noe helt spesielt ved å holde seg til den samme spilleren hele tiden – selv om han er dårligere enn andre på papiret. Dessuten låser du hele tiden opp nye spesialevner via lojalitetsbonusen om du holder deg til den samme hele veien. Spillerens grunnevner, som kraft og skru, utvikler seg også etter hvert som du blir bedre – men før eller senere vil det lønne seg å hoppe over til en bedre spiller, for så å utvikle denne videre.

Jeg elsker statistikk, og det er gledelig at skaperne av Everybody’s Golf 2 gjør det samme. Her har du hele tiden full oversikt over dine beste prestasjoner, fra bane til bane og sammenlagt. Dessuten vil dine beste slag bli lagret som videoklipp, slik at du kan se dem igjen ved en senere anledning.

Store bokstaver det smaker fugl av.

Grafisk er dette spillet en svært fargerik og sukkersøt opplevelse, spesielt med tanke på de fine figurene du spiller som og i mot. Omgivelsene rundt banene er alltid vakre og veldig gjennomførte. Her kan du nesten kjenne igjen hvert enkelt hull på et øyeblikk, så lite generisk er Everybody’s Golf 2. Det er også gledelig at ballfysikken er såpass solid, og at de mange kameravinklene som følger kula rett og slett er glimrende. Dette er vakker golf! Prisen er litt lange lastetider, og det faktum at du går helt ut i hovedmenyen etter hver gang du har spilt en kamp.

Nervemusikk

Lyden er på langt nær like vakker som det visuelle. I motsetning til spillet på PlayStation 3 er lydsporet mer irriterende enn hektende på PSP. Det samme kan sies om det meste av stemmegivningen, og du blir raskt lei av den usynlige caddiens mange kommentarer. Det vil si, de få kommentarene som stadig repeteres. Effektlydene er derimot fine, på alt fra kølleslag til vindkast.

Det er minst like morsomt å spille over nett som alene i Everybody’s Golf 2. Selv om motstanderne utelukkende er japanere med søte kvinnelige figurer, er det alltid artig å knuse andre i golf. Her kan du spille tette turneringer via trådløst nett eller mot en kompis eller to over lokalt nettverk.

Et litt sent treff kan bety helbom.

Over nett flyter spillet som en drøm, og alle spiller samtidig. Du ser ballene til de andre fare gjennom luften etter hvert som de slår. Det er litt forstyrrende, men det gir deg samtidig følelsen av at man er flere om beinet i turneringen. Her blir det imidlertid litt mye venting, man har nemlig lagt inn en raus sekundmåler som teller ned litt for lenge – selv om alle er ferdige med sin runde. Til gjengjeld kan du slenge ut en rekke fraser til de andre spillerne i snakkerommet mens man venter.

Everybody’s Golf 2 på PSP er kanskje ikke like overbevisende som spillet på Playstation 3, men vi snakker likevel kvalitet her. Spillet inviterer alle typer spillere på en hyggelig og søt golfopplevelse, som heldigvis aldri tipper over til platt og kjedelig. Neida, enkle kontroller behøver ikke å bety at spillet er lite utfordrende. Enspillerdelen er fyldig, men av og til litt repeterende. Som et plaster på dette såret er det en glede og utfordre andre til spennende turneringer over nett. Hvis du liker å konkurrere mens du er på farten er Everybody’s Golf 2 et knallsikkert kjøp.