Intervju

The Witcher 3: Wild Hunt

– Vi vil avslutte The Witcher-serien med et brak

Forfatterne snakker om monstre, konsekvenser og hvordan Geralts historie bør slutte.

KÖLN (Gamer.no): De polske ringrevene i CD Projekt RED ankom spillbransjen med brask og bram da de lagde The Witcher i 2007. Spillet som baserte seg på de populære fantasy-bøkene til Andrzej Sapkowski ble en hit over natten, og siden den gang har suksessen bare fortsatt. Nå er i gang med utviklingen av det dystopiske rollespillet Cyberpunk 2077, men først på kalenderen står The Witcher 3: Wild Hunt, det tredje og siste spillet i Witcher-trilogien.

«I'm a witcher». Jada, jada, vi vet.

Denne gangen har utviklerne satt handlingen i en åpen verden, et dystert og magisk univers hvor konsekvenser, monsterjakt og storslagenhet står i fokus. Vi har sett spillet i aksjon og snakket med Jakub Szamalek, en av forfatterne bak Geralts siste eventyr - ambisjonene er det ikke noe å si på.

En liten detalj

– Som en av forfatterne bak The Witcher 3 må du være den ideelle personen å snakke med når det gjelder bøkene som ligger til grunne for spillserien. Hvor mye har dere egentlig latt dere inspirere av Andrzej Sapkowskis fortellinger når dere lager Witcher-spillene, og da spesielt spillenes univers?

– Sapkowskis bøker er meget godt skrevet, og vi prøver å holde det originale innholdet vi skaper på et tilsvarende nivå, samtidig som vi viderefører den spesielle ånden bøkene besitter. Med det sagt så er Witcher-spillene hverken en gjenskapning av, eller en gjenfortelling av bokserien. Originalspillet plukket opp en rød tråd der bøkene satte strek, så i bunn og grunn er det en videreføring av Sapkowskis univers, forteller Szamalek.

Han forteller videre at utviklerne har tatt i bruk figurene og verdenen, men skrevet nye historier som kan fylle inn tomrommene.

– Det å skrive en bok er noe helt annet enn å skulle lage en levende verden i et dataspill, og detaljrikdommen er helt ulik i de to mediene. I en bok trenger man for eksempel ikke mer enn to setninger for å beskrive en by. På den andre siden er vår oppgave å realisere universet og få det til å føles ekte. Detaljer er svært viktige for oss, men vi har prøvd å holde oss til det originale innholdet så mye som mulig.

– Dette er dog ikke alltid like lett, for ved siden av å ha gått over til en åpen verden er The Witcher 3 opp mot trettifem ganger større enn The Witcher 2, og da blir det mange detaljer å holde styr på, konstaterer Szamalek med et smil.

Stor verden, stort ansvar

Med en stor verden følger et øyeblikkelig krav til variasjon og innhold, noe vi hadde fått en liten smakebit av tidligere på dagen. I løpet av en drøy halvtime hadde nemlig de oppmøtte hos CD Projekt REDs bås på Gamescom rukket å se hesteridning og borger høyt til fjells, fiskeselgere og seiling langs kysten, samt monsterjakt og drap i en liten landsby på landet. Szamalek forteller at det venter langt mer å oppleve i spillets tre hovedregioner:

På bøljan blå!

– Det finnes tre store landeområder som spilleren vil få utforske på sin ferd. Vi har blant annet latt oss inspirere av norrøn mytologi og middelalderen i Skandinavia når vi har skapt Skellige Islands, en gruppe med øyer situert langt mot nord, hvor snø og is råder. Et annet viktig område er «No mans land», et åpent territorium hvor hærer har marsjert og brent alt på sin vei. Til slutt har vi Novigrad, den største byen i Witcher-universet, omringet av skoger og slettelandskap. Selvfølgelig finnes det også mindre, like nevneverdige områder, men disse vil vi holde hemmelig for nå.

– Hver og en av disse områdene har et helt spesielt preg som er en blanding av de forskjellige kulturene og menneskene som befinner seg der. Ved siden av de mange monstrene Geralt kan jakte på og drepe finner man nemlig en rekke spennende menneskelige kompanjonger på sin ferd. Her kan spilleren lære om spillets univers, bygge forhold og bli gjenforent med figurer fra de foregående spillene i serien.

Les også
Anmeldelse: The Witcher 3: Wild Hunt

Når jeg ser spillet i aksjon og hører om den åpne verdenen er det øyeblikkelig ett annet spill som dukker opp på ytterkanten av hjernebarken, og Szamalek ler med en oppgitt mine når jeg nevner The Elder Scrolls V: Skyrim.

– Vi liker Skyrim, innrømmer han. Det er et spill vi har spilt mye, og vi ønsker selvfølgelig å holde den samme standarden som Bethesda satt i 2011. Samtidig vil jeg ikke påstå at vi har blitt inspirert av Skyrim, til tross for at vi virkelig liker enkelte elementer i spillet. Når alt kommer til stykket har The Witcher 3 en helt annen visjon.

Storslagen historie

Der det første spillet i serien kun het The Witcher fikk oppfølgeren det passende tilnavnet Assassins of Kings, et navn som hadde en klar sammenheng med spillets historie. Szamalek kan avsløre at «Wild Hunt» vil ha en lignende rolle i spill nummer tre:

Er det deg Dovakhiin?

– Wild Hunt er egentlig et mysterium i spillets univers. Av overlevende blir det beskrevet som et kavaleri med spøkelsesryttere som dukker opp på himmelen. Ingen vet hvor de kommer fra eller hvorfor de gjør det de gjør, men mange tror de er knyttet til krigen som foregår i landet, enten de tiltrekkes av massakrene eller faktisk står bak de. Geralt og skjebnen hans er uansett direkte knyttet til jakten, og det blir da opp til spilleren å løse gåten.

– Det var i utgangspunktet ikke ment som en symbolsk tittel, til tross for at monsterjakten er en så viktig del av spillet. Wild Hunt er kort og godt det som driver handlingen i The Witcher 3, og dette er noe vi vil legge vekt på fra første stund.

Dette til tross, monstrene er svært viktige, noe som ble stadfestet ytterligere tidligere på dagen, da over halvparten av den aktuelle presentasjonen ble tilviet jakten på ett spesielt udyr. Som seg hør og bør i et spill av dette kaliberet hadde representanten fra CD Projekt RED «egentlig» tenkt til å fortsette på et av spillets mange hovedoppdrag, men en liten landsby i veikanten trakk oss bort fra stien.

Her fikk vi snakke med en kar som nettopp hadde mistet sønnen sin, og akkurat idet vi skulle til å snu på flisa og fortsette mot enden av regnbuen fikk vi tilbud om å hjelpe landsbyen med monsterproblemet. Det hele virket veldig tidssensitivt, og jeg spør Szamalek om hva som hadde skjedd hvis Geralt ikke hadde brydd seg om byens skjebne der og da:

Mye på spill.

– Dette ville ledet til et annet utfall, og over tid ville ting gått dårlig for landsbyen. I The Witcher 3 vil det være mange sideoppdrag, og det vil være forskjellige konsekvenser basert på hva man gjør, eller eventuelt ikke gjør. Man kan tenke som så: «jeg bryr meg ikke om disse problemene akkurat nå», men da må man også være forberedt på at situasjonen kan eskalere og at noe annet vil skje i det lange løp.

– Så spillet har mange konsekvenser?

– Ja, og dette er et av varemerkene til The Witcher 3 – vi ønsker å skape så lite lineæritet som overhodet mulig, og samtidig vil vi at spilleren skal føle at hans handlinger virkelig påvirker verdenen. Dette være seg det bare påvirker én person, en liten landsby eller hele spillverdenen.

– Det er med andre ord mye på spill i The Witcher 3, både for Geralt, spilleren og dere - som den aller siste installasjonen i en trilogi er det vel mye dere ønsker å oppnå?

– I korte trekk ønsker vi å avslutte serien med et digert smell. Vi vil lage et fantasisk spill som vil bli husket i lang tid, og noe av det viktigste for oss er at historien til Geralt av Rivia skal være storslagen, med mange morsomme elementer og stor gjenspillingsverdi.

Les også: Slik fungerer The Witcher 3s ikke-lineære historie
Les også: – The Witcher 3 blir like pent på konsoll som PC

Trailer for The Witcher 3.

The Witcher 3: Wild Hunt kommer i salg for PlayStation 4, Xbox One og Windows i 2014.

Siste fra forsiden