Sniktitt

Forza Motorsport 6

Smellvakker og ufarlig kjøretur

Forza 6 leker seg med regn og mørke, men de virkelig store nyhetene uteblir.

Microsoft

LOS ANGELES (Gamer.no): Bilspill flest er som en god årgang vin – de blir bare bedre og bedre. I hvert fall virker det slik, og for hvert år som går får vi større frihet til å kjøre som vi vil, med kraftigere innlevelse og stadig penere kjøretøy og løpsbaner.

Forza Motorsport har lenge stått som en av de barskeste i sjangeren, og med det kommende Forza 6 strekker utvikler Turn 10 Studios seg enda lenger mot realismens himmerike. Denne gangen er natt og regn blant de viktigste nykomlingene, og med et imponerende detaljnivå, både visuelt og fysisk, ser serien bedre ut enn noensinne. Ja, kjøringen er ikke så verst den heller.

Det er lett å miste styringen i regnet.

Regn i veien

At dette er et Forza-spill åpenbarer seg tidlig under vår prøvekjøring – allerede fra første sving merker jeg den særegne fysikken og simulator-følelsen som ligger tungt over spillet. Her er det ingen kjære arkade-mor, og fokuset er tydelig rettet mot realistiske billøp og opplevelsen av å være en vaskekte racerkjører.

Banene vi får utforske er dandert deretter, med dekkhauger, rød-hvite streker langs veien og vakre omgivelser til pynt utenfor gittergjerder og folkemengder. Aller først venter en dyster og uforutsigbar runde utenfor Kent. Som det så ofte gjør i britenes hjemland, regner det selvfølgelig i strie strømmer også i dataspillutgaven av England, og her får vi virkelig kjenne det nye værsystemet på kroppen.

Ved siden av å renne fram og tilbake på frontruta, hoper vann seg også naturlig opp omkring der vi kjører. De utsendte fra Turn 10 peker på skjermen og forteller stolt om hvordan fysikk, ujevnheter i asfalten og bilene som kjører forbi skaper unike vannpytter hvert eneste løp. Disse pyttene vil igjen få sine helt egne egenskaper, slik at man fort kan risikere å oppleve vannplaning hvis det går altfor fort i svingene.

Dette tar jeg imidlertid ikke så tungt, og som en slags straff fra oven snurrer jeg kraftig rundt og inn i vantet bare sekunder senere. Det rister godt i Xbox One-kontrolleren, og jeg må molefonkent spole tiden tilbake for å bevare ansikt på besøk hos Microsoft. De andre bilene, kontrollert av seriens spillerpåvirkede kunstige intelligens, gjør en langt bedre figur, til min store forargelse.

Flere forsøk senere klarer jeg likevel å gjennomføre en selvsikker rundtur i regnværet, og farten må senkes betydelig før alt går som det skal. Det er med andre ord tydelig at forskjellen på våte og tørre veier vil ha mye å si for de individuelle løpene i Forza 6. Selv forstår jeg plutselig hva som menes når det påstås at det først er i regnvær at man ser hvem som er best til å kjøre bil.

Det er kult å se hvordan regndråpene på frontruta svinger fram og tilbake når man kjører.

I armene til Jesus

Neste attraksjon, et nattløp på legendariske Le Mans, er litt mindre krevende, men også her får mine ferdigheter som sjåfør kjørt seg. Det er nemlig kaldt om natten, og når varmen forsvinner minsker også veigrepet en hel del – det er tydelig at Turn 10 vet nøyaktig hva de driver med, og det er slike enkle detaljer som gjør Forza Motorsport til en av de mest autentiske seriene i klassen.

Tilbake i Frankrike strammer mørket seg tett omkring vår utvalgte sportsbil, og lyset fra frontlyktene leder ensomt vei. Spillets grafiske eleganse sliter med å vise seg fram her, selv om ulike refleksjoner og lyskilder helt klart skiller seg ut.

Bilene får man imidlertid ikke gjort noe med – disse ser fabelaktige ut uansett værforhold og tid på døgnet.

Les også
Anmeldelse: Forza Motorsport 6
Lys i mørket.

I Forza 6 strekker antallet kjøretøy seg opp mot imponerende 450 ulike typer. Disse skal fordeles utover spillets kampanjedel, hvor kjente bransefjes og entusiaster knytter det hele opp mot spesifikke hendelser i løpet av bilhistorien. Dette virker som en potensielt interessant fortellermetode, men jeg ser fort for meg at det kun blir for de som virkelig er glad i ekte racing.

Og selv merker jeg at engasjementet for disse vanlige billøpene dabber mer og mer av jo mer jeg spiller Forza 6, og jeg savner mer variasjon i det spillet har å by på. Dragracing, sladdekonkurranser og langløp var ikke blant det vi fikk høre om eller prøve på besøk hos Microsoft, og det gjenstår å se hvorvidt dette blir med i spillet ved lansering i det hele tatt.

Det siste løpet vi får prøve vekker meg likevel litt opp fra dvalen. Denne gangen inntar vi solsteken i Rio de Janeiro, hvor veiene snor seg langs strandkanten, inn i bykjerner, forbi tunneler og strake veien inn i armene til Jesus sjøl, der han står på toppen av fjellet og ser ned på oss. Det er et imponerende skue, stort sett hele tiden, og det er først og fremst disse øyeblikkene som trekker meg mot det Forza Motorsport har å by på.

Gjennom de fargerike gatene i Rio de Janeiro.

Konklusjon

Forza Motorsport 6 er kanskje et viktig skritt videre for Microsofts tradisjonsrike kjøreserie, men spesielt stort er det ikke. Selvfølgelig er det fint med regn- og nattkjøring, og detaljarbeidet som er lagt inn i det tekniske – fra måten biler reagerer ulikt i møte med unike vannpytter, til det fabelaktige visuelle uttrykket som preger enkelte løp – gjør spillet til en opplevelse i og for seg selv.

Spillet er både realistisk og pent, med et latterlig stort bilutvalg å støtte seg på. Omgivelsene er det heller ikke mye å si på, med banen omkring i Rio de Janeiro som den kuleste vi har prøvd foreløpig. Likevel er det tydelig at også her trekker bilene det aller lengste strået, uansett om man kjører forsidebilen Ford GT, en lekker Lamborghini, eller noe helt annet.

Selve kjøringen er mye den samme som tidligere, med en helhetlig simulator-følelse, klassiske racerbiler og gummistrikk-kniving om de jeveste plassene på podiet. Dette er Forza Motorsport opp av dage, og de som liker serien vet nøyaktig hva de kommer til å få, og de kommer til å like det også. Selv er jeg ikke helt blant disse, og derfor skulle jeg gjerne sett at Turn 10 våget enda litt mer, med flere nyheter og større variasjon.

Samtidig er det ikke for sent, og kanskje får vi høre mer om nettopp dette når det nærmer seg lansering i september – for en som aldri har latt seg sjarmere av den særegne, streite racerbilkjøringen tidligere er det i hvert fall lov til å håpe.

Vil du kjøre virtuell bil innen den tid, sier du? Da kan vi ganske enkelt anbefale at du tar en titt på Forza Horizon 2, The Crew og Project Cars.

Siste fra forsiden